Jonge arabier niet te houden op sidepull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jonge arabier niet te houden op sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:46

Ik heb mijn nu bijna 5 jarige arabier zelf ingereden op 4,5 jarige leeftijd. Hij luistert in de bak zeer goed, maar omdat hij steeds betere conditie krijgt (we trainen voor onze eerste endurance wedstrijd), is hij buiten steeds slechter te houden. Ik rijd hem buiten op een sidepull, maar meneer negeert steeds vaker mijn aanwijzingen (door zit en druk op de neus). Het gaat nog steeds goed, maar ik merk, dat ik steeds meer druk moet uitoefenen en dat staat me tegen, want ik heb het gevoel, dat hij ooit onder de druk vandaan loopt. Bij ons zijn vele grote wegen, dus het is echt gevaarlijk, als hij er een keer vandoor gaat (en dat is precies mijn angst). Ik wil graag bitloos blijven rijden. Is het dan voor mijn veiligheid toch niet beter met een hackamore te rijden. Ik rijd met een vrij losse teugel, maar kan dan op cruciale momenten beter ingrijpen. Wat zouden jullie adviseren qua paadenvriendlijkheid, maar ook voor onze veilighied?

Woody2015

Re: Jonge arabier niet te houden op sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:54

Moeilijk, maar toch wel veel voorkomend hoor ;)

Als je eens gecombineerd gaat rijden, eigenlijk met de sidepull en dan een leren bitje erbij.
Op het moment dat hij niet luisterd kun je dan het leren bitje aanpakken en en als hij gewoon luistert hoef je er niet aan te zitten.

Verder kun je ook nog eens een bloemhack proberen,al ben ik bang dat die van jou daar wellicht ook doorheen loopt aangezien hij kennelijk niet erg veel lijkt te geven om druk op zijn neus als hij wat opgefokt is.

Ik zou toch kijken of ik een tijdje gecombineerd met bit kon gaan rijden.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:09

Waarom wil je perse bitloos rijden? Ik zou gewoon tijdelijk weer een bitje in doen. Gewoon een trensje. Dan oefen je in de bak met je sidepull. Als je buiten met een los teugeltje rijdt doet het bit ook niets, alleen als je het oppakt.
En een bitloos of bithoofdstel is zo scherp als de hand van de ruiter....Ik vind beiden princiepes prima, je moet kijken wat werkt per combinatie.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:27

Het paard reageert niet op jouw hulpen. Denk je dat op te lossen door maar steeds scherpere hulpen geven? Ook door een hackamore of bit kan een paard heenlopen!! Een rijtechnisch probleem los je niet of alleen tijdelijk op met hulpmiddelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:33

Je paard is nog steeds aan het wisselen. Misschien heeft hij last van zijn kiezen?

Je geeft druk, maar laat je ook snel genoeg los? Hoe later jouw 'release', hoe taaier je paard wordt. En dat zou je niet oplossen door er een bit in te hangen.

Beloon je als hij wel goed reageert? Heeft hij op de grond wel respect voor je? Het kan van alles zijn, dat is moeilijk te oordelen vanachter een pc. :P

Edit: mijn advies is samen met een ervaren persoon/instructeur kijken naar de mogelijke oorzaken van zijn gedrag en de oorzaak oplossen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:39

Ben het helemaal eens met bovenstaand bericht. Liever de oorzaak oplossen dan de gevolgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:41

Als je een paard wil stoppen met een hoofdstel, zul je het om z'n benen moeten binden. ;)

Dus ik denk dat je toch beter moet gaan bevestigen dat ho gewoon ho is. Michiel is ook ooit op een hackemore gereden maar daar ging hij op den duur gewoon steun aan zoeken omdat hij eraan gewend raakte. Dusja dan kun je bezig blijven.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:39

HAR-->RT-P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:46

ik denk dat je wat concequenter moet zijn dus leer hem de hulpen voor stoppen en daar moet hij altijd op reageren. Mijn pony's leren deze hulp op oa stem omdat iemand die niet zo goed kan rijden dan toch een commando kan geven. Reageren ze niet zet ik ze achteruit terug naar het punt waar ho gezegt is. Ho=ho en daar is geen discussie over mogelijk. Geld ernaast en erop.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:05

Bitloos rijden is heel mooi en zeker niet verkeerd, maar dat is het rijden met een bitje ook niet, het is nooit het bit dat je paard gaat pijn doen, het zijn de handen van de ruiter die bepalen hoe hard iets is.
En het is steeds hetzelfde, of je nu bitloos rijd of met een bit, je paard moet zo getraint zijn dat hij nooit gaat tegentrekken, dus hij moet nageeflijk zijn.
Jij hebt zelf je paardje zadelmak gemaakt, ook niks op tegen hoor, maar je bent er blijkbaar niet in gelukt hem nageeflijk te maken, en dat had je eigenlijk als eerste moeten doen, dan had je nu dit probleem helemaal niet gehad.
Je kan dit nog steeds wel corigeren maar het zou veel makkelijker geweest zijn wanneer je dat van het eerste moment zo zou hebben aangeleerd.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:33

Lailapri: zo heb ik mijn paard dat ook geleerd en hij reageert in de bak en ook buiten, als er weinig in de omgeving gebeurt, heel goed op het woord 'halt'. Echter, als er meer dingen gebeuren in de omgeving, waar hij wat opgewonder van wordt, wil meneer dit woord wel eens vergeten. En bij grote wegen in de buurt, gaat ook mein veiligheid voor en is de vraag, wat ik het beste kan doen. Gisteren in de les was het dus geen probleem. Het gaat juist op de potentiele gevaarlijke situaties.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:38

Ik heb zelf ook 1x gehad met mijn konik hoor dus weet helemaal wat je bedoelt, echter nu er andere hem bitloos hebben gereden luisterd hij helemaal niet meer fijn dus dat is ook wel iets wat mee kan tellen.
Nou misschien toch maar bitje erbij voor de safe?