Hij heeft een irritante tik''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

Hij heeft een irritante tik''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:12

Mijn paard heeft dus een 'tik' dat hij heel de tijd met zijn hoofd zijn voor benen aan tikt/wrijvt
net zeg maar dat er bijv. een vlieg zit, maar die er helemaal niet zit. hij doet het dan ook neit altijd
maar dan loopt hij nagefelijk en hupaa, dan gan die in een keer. eerst zwaaide hij met zijn hoofd altijd omhoog
nu hij weet dat hij die kans niet meer krijgt gaat hij naar benen. hij doet het in stap, draf en galop maar in draf is het ergst
iemand hier ervaring mee of tips?

Afbeelding hier een foto hoe meneer het flikt.
groetjes,

denice

Re: Hij heeft een irritante tik''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:16

ik denk dat het aan je handhouding en contact ligt. Handen dichter bij elkaar, beter contact houden, teugels veel korter en redelijk tempo houden. Ook je handen boven de aanzet van de manenkam houden. Dus gewoon stille hand houden, je vingers gebruiken om haar op de goede plek te krijgen. Het lijkt me een contactprobleem, zeker eruit te rijden.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:17

Het is een uiting van spanning.
Je ziet het paarden doen die te veel spanning hebben op gebouwd in de rug.
Het is vaak een gevolg van niet gecorrigeerde verticale scheefheid.
Zet je paard verticaal recht en het verdwijnt (beter gezegd bij de paarden die ik zie verdwijnt het probleem)
succes

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:18

Het is idd vaak een rijtechnisch probleem

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:21

een paard heeft altijd een reden waarom ie iets doet! probeer er achter te komen waarom ie dat doet. eventueel ff een chek van je paard

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:21

labionics schreef:
Zet je paard verticaal recht en het verdwijnt (beter gezegd bij de paarden die ik zie verdwijnt het probleem)
succes

sorry maar hier snap ik niet zo veel van :+

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:23

denice schreef:
ik denk dat het aan je handhouding en contact ligt. Handen dichter bij elkaar, beter contact houden, teugels veel korter en redelijk tempo houden. Ook je handen boven de aanzet van de manenkam houden. Dus gewoon stille hand houden, je vingers gebruiken om haar op de goede plek te krijgen. Het lijkt me een contactprobleem, zeker eruit te rijden.

nee hoe het went of keert hij blijft het doen
( op de foto waren we uit aan het stappen)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:35

Mijn paard heeft zoiets ook gedaan als soort 'stress-tik', ze beet bij stress in haar eigen schouder.
Bijv. als ze stil moest staan voor de wagen, wat haar heel veel spanning gaf, ook onder het zadel deed ze het af en toe.
Nu doet ze het tijdens het rijden nooit meer (beter rechtgericht, fysio/osteo erbij gehad, ander zadel, etc), soms nog wel bij dingen die ze niet fijn vindt tijdens het poetsen...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:36

lovesFIRE schreef:
labionics schreef:
succes

sorry maar hier snap ik niet zo veel van :+

Een paard die spanning voelt die zie je vaak zijn snuit over zijn voor benen wrijven, tijdens het rijden.
Je geeft zelf aan dat het het ergste is in de draf.
Je paard is ws scheef (links of rechtgebogen) het gewicht op beidde voorbenen is niet gelijk, zodra je harder gaat (dus in draf) komt er meer druk op een van de voorbenen.
Om niet "om te vallen" en rechtdoor te lopen zet hij zich vast in de rug, en gevoelige paarden reageren zo als jouw paard.
Raar verhaal? ja dat snap ik, maar ja ze komen met bosjes op mijn pad.
De een gaat wrijven met zijn neus, andere gaan bokken, steigeren etc.
Ze worden afgescheept als lastige paarden maar het is echt simpel op te lossen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:38

labionics schreef:
succes

Wat ze volgens mij bedoelt is dat jouw paard niet recht is. Hij loopt scheef, dat bouwt spanning op. Vooral als je op de slechte zijde loopt waar zijn spieren stukken korter zijn dan de goede kant (slecht is binnenkant, goed is buitenkant van de scheefgebogen zijde). Dit geeft spanning op de spieren (net alsof je een spagaat doet, je voelt de spieren trekken). Als je haar rechtricht zal het probleem overgaan, maar dit duurt lang.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:39

Elk paard heeft een tik de mijne schud met haar hoofd net of dat ze nee knikt ookal houd je je handen stil ...

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:40

ChiJoy schreef:
Elk paard heeft een tik de mijne schud met haar hoofd net of dat ze nee knikt ookal houd je je handen stil ...

there's always that one person that will always have your heart

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:42

Zelfde probleem dus

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:42

ChiJoy schreef:

Het is geen tik, het is een aanduiding voor spanning. Een vb: Veel druk op de teugels, pijn in de mond, of omhoog gooien in de hoop dat dan de spanning even verdwijnt. Aangezien dit niet heeft geholpen gaat hij nu naar beneden om de spanning te ontwijken, voor een paar seconden is de spanning wge maar komt dan weer terug.

TS: Ik raad je ook aan om de teugels losser te houden ;)

En recht te richten:

http://www.paardenrechtrichten.nl/recht ... symptomen/

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:45

Citaat:
Een paard die spanning voelt die zie je vaak zijn snuit over zijn voor benen wrijven, tijdens het rijden.
Je geeft zelf aan dat het het ergste is in de draf.
Je paard is ws scheef (links of rechtgebogen) het gewicht op beidde voorbenen is niet gelijk, zodra je harder gaat (dus in draf) komt er meer druk op een van de voorbenen.
Om niet "om te vallen" en rechtdoor te lopen zet hij zich vast in de rug, en gevoelige paarden reageren zo als jouw paard.
Raar verhaal? ja dat snap ik, maar ja ze komen met bosjes op mijn pad.
De een gaat wrijven met zijn neus, andere gaan bokken, steigeren etc.
Ze worden afgescheept als lastige paarden maar het is echt simpel op te lossen

er zit wel wat in! hij bokt soms en steigert ook wel eens ;)
als zijn vriendje de bak uit loopt wil hij ook mee, dus krijgt hij ook spanning
hij gaat oook wel eens een kant op die ik niet wil en draai hem toch die kant op die ik zelf wil
krijft hij ook spanning en gaat vervolgens bokken, dus het is wel een kloppend verhaal ;)
vanmiddag weer in alle rust getraint in stap, en ging super!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:48

Juangi schreef:
labionics schreef:
succes

Wat ze volgens mij bedoelt is dat jouw paard niet recht is. Hij loopt scheef, dat bouwt spanning op. Vooral als je op de slechte zijde loopt waar zijn spieren stukken korter zijn dan de goede kant (slecht is binnenkant, goed is buitenkant van de scheefgebogen zijde). Dit geeft spanning op de spieren (net alsof je een spagaat doet, je voelt de spieren trekken). Als je haar rechtricht zal het probleem overgaan, maar dit duurt lang.

vandaag weer geoefent, veel in stap gedaan en lijnen gereden.
hij loopt daar bij ook scheef, en zijn we aan het oefen! ;)

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:28

al geef k geen druk op die teugels dan doet ze het nog naar de tandarts geweest en ben niet sterk in mn handen ze is ook nie sterk in haar mond maar loopt altijd te klote met dat hoofd... wat ik ook doe....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:18

het gaat niet om sterk of kracht, het gaat om rechtrichten en aanleuning, constante druk en opvangen en rechtrichten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:31

Als ik de foto zag dacht ik dadelijk op het eerste gezicht, teveel druk op de teugels te zien.
Ik zou idd eens proberen een beetje extra voorwaarts te rijden, dus net ietsje vlotter, en doe dat met eigenlijk bijna een losse teugel, dus niet een paar cetimeter losser maar echt veel losser.
Probeer dat eens een weekje, en dan ook nageeflijkheid vragen maar zonder je teugels zo kort te nemen, echt doorhangende teugels dus.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:31

Hoe loopt hij als je hem met meer lengte in de hals rijdt?

Ik heb er een die als je te korte teugels hebt gaat kauwen (maar dan niet ontspannen) knikt in de hals en vervolgens de teugels uit je handen trekt.

Een ander gaat telkens naar de borst happen, beide pony's rij ik nog alleen maar neerwaarts en niet te lang. Grote lijnen en voltes en één tempo (wel overgangen maar niet zelf harder of zachter laten gaan). als ze het neerwaarts doorkrijgen da ik pas verder naar meer contact, hoger het hoofd houden of lager, meer overgangen, en zo bouw ik het dan op.