lovetoulouse schreef:maar zodra k haar omhoog wil gaan rijden doet ze het niet.. dan is ze heel zwaar..
Bedoel het niet verkeerd, maar als je paard terug gaat trekken, dan is ze gewoon stout. Ken je paard niet (altijd moeilijk advies geven als je het "bewegende plaatje" niet ziet), maar ze moet weten dat ze dit niet mag doen. Kan je op verschillende manieren doen natuurlijk (misschien heeft je instructeur advies?) maar mijn reactie als mijn paard het een keer probeert: ik geef met beide benen een trap in z'n pens. Schrikt hij zich helemaal de tandjes, en gaan we echt even in de hoogste versnelling, maar hij weet weer dat het niet mag. Andere reactie kan zijn dat je haar een tik geeft. (mocht ze wegschieten dan zou ik haar niet straffen, want ze geeft dan een eerlijke normale reactie). Gewoon rustig weer terugnemen en net doen alsof er niets gebeurd is.
Tijdens het rijden los komen van je hand is heel erg moeilijk uit te leggen. Vooral belangrijk dat je de "motor"achter aan het werk houdt. Dat betekent niet dat ze harder moet gaan, want crossend door de baan heeft niets te maken met de motor aan de gang houden. Voor niet te veel willen met je teugels. Pas als de motor goed aan de gang is, kan je voor wat meer gaan werken. Ik kan je vele manieren vertellen hoe je hier aan kan werken (ben er zelf verschrikkelijk druk mee geweest en heb het "trucje" nu te pakken) maar het is eigenlijk niet te doen via een bokt-berichtje. Heb je les en kan je instructeur je hierbij helpen?
lovetoulouse schreef:ten tweede..
Ze schiet van vanalles weg.. als iemand het hoekje om komt lopen staat ze gespannen.. als iemand met zijn been tegen de bakrand aankomt.. schiet ze de andere kant op.. het is gewoon heel vervelend.. natuurlijk weet ik ook dat het fris is en dat ze jong is.. maar is hier tog niet wat aan te doen..
dankjewel..
Ook dit is weer zo moeilijk, want heb jullie niet "live" gezien. Verschillende punten kunnen de oorzaak zijn.
Bijvoorbeeld:
- Jullie hebben nog een hoop om aan te werken, en door het oefenen en mogelijk dingetjes die niet helemaal goed gaan, kan je paard spanning opbouwen. Door spanning wordt ze nerveus en schrikt ze als er wat gebeurt.
- Het kan zijn dat jíj inmiddels te gespannen zit, met het idee dat ze misschien weer schrikt. Deze spanning draag je over op je paard.
- Het kan zijn dat je paard ergens pijn/spanning in haar lijf heeft. Dit kan zich ook in het koppie uiten.
- Als je veel leuke dingetjes bedenkt met rijden waardoor ze in haar koppie bezig gehouden wordt, dan is ze minder gevoelig voor zaken van buitenaf.
- Het kan ook zijn dat ze gewoon stout is en op deze manier aan het werk wilt ontkomen.
Wat je beschreven hebt, herken ik allemaal heel erg goed. Ik heb het allemaal meegemaakt.
Ik weet niet wat de oorzaak van het schrikken is, maar mij is geleerd er gewoon doorheen te rijden. Het schrikken te negeren, haar gewoon weer op te pakken en verder te gaan met werken. Negatieve aandacht is nl ook aandacht...
Tot slot nog een hele leuke oefenen. Deze is heel goed voor het vertrouwen tussen ruiter en paard:
Met helemaal losse teugel gaan rijden, dus teugel alleen aan het gespje vastpakken. Vervolgens in stap de baan door gaan sturen, kriskras, en dit proberen te doen met je benen en je zit. Als dit goed gaat (en veilig voelt!!) ga je aandraven, en doe je precies hetzelfde. Maar hele korte stukje rechtuit gaan, gewoon echt kriskras door de baan en van de hoefslag afblijven! Je paard zal echt nog wel een paar keer schrikken (eventueel kan je je vasthouden aan je zadel) maar terugnemen, en gewoon weer doorgaan. Je zal merken dat het na een kwartier voor ruiter en paard echt genoeg is. In het begin is het echt zwaar. Dit zou ik dan een paar keer achter elkaar gaan doen. Mijn paard vind het een geweldige oefening en ik heb er zoveel van geleerd!
Nou, geen idee of ik je hiermee verder geholpen heb. Wat mij door het hele proces heeft geholpen is hele goede instructie.
Veel succes met alles.