Tips voor galop in de bak met Haf !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Tips voor galop in de bak met Haf !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:40

Hoi !

Ik heb een Haflingerruin van 16 jaar, Max. Max is een zéér ouderwets type Haflinger, zoals je hier goed kunt zien :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUUOMHBM.jpg

Foto is wel van 4 jaar geleden, maar dit is de mooiste standfoto die ik van hem heb. Qua bouw is hij niet veranderd, mss iets meer spekkies... Verder heeft hij nu een héle dikke wintervacht en staat hij op speciaal beslag, Cytek (zonder widiapuntjes). Commentaar daarover is niet nodig, hij loopt er geweldig op. Hierdoor en omdat hij nu lekker veel op de wei staat is hij véél losser en voorwaartser geworden, hij is veel actiever dan vroeger en hij zit duidelijk lekkerder in zijn vel. Op de foto kun je het niet goed zien, maar Max heeft een vrij steile schouder waardoor hij niet heel ver kan strekken met zijn voorbenen, maar hij loopt wél ruim. Het lijkt op de foto een beetje zo dat hij klein is en een lange rug heeft, maar dit is niet zo. Hij is 1.45m en zijn bouw is goed in verhouding.

Nu het verhaal :

Ik rij voornamelijk met Max recreatief, en sinds ong. okt./nov. ben ik weer begonnen met 1x per week dressuurles, eerst een halfuurtje en nu weer een uur. Ik rij nog niet zonder instructie in de bak, dit durf ik nog niet aan omdat ik er in de bak wel een aantal keer af ben gevallen en ik het toch prettiger vindt als er iemand helpt tot het goed gaat, voor ik alleen aan de slag ga. Anders krijg ik alleen maar frustraties tussen mij en Max, dat wil ik niet want dat verdient hij niet.

Max vindt galop in de bak moeilijk, omdat de bochten in de bak best scherp zijn en omdat het korte stukken rechtuit is(bak is ruim 20 - 40) , die buiging vindt Max lastig. Voltes in galop gaan met heel veel moeite, maar ik kan nog niet echt zeggen dat hij dan goed buigt. In stap en draf buigt hij al steeds beter, en wordt hij steeds losser. Hij vindt met name de buiging in zijn schouder en achterhand lastig, en het achterhand gebruik is in galop nog te weinig. Als ik buiten rij, gebruikt hij zijn achterhand beter, wss omdat hij rechtuit galopperen gewoon makkelijker vindt en er dan geen moeilijke bochten zijn.

Eerst deden we met les steeds een heel rondje galopperen en soms nog een volte erbij, maar dan kostte het wel echt moeite om hem goed in de galop te krijgen en hem er goed in te houden, omdat hij erg op de voorhand valt. Ik heb een beetje de gewoonte om naar voren te gaan zitten, maar omdat ik hem voorwaarts moet houden moet ik hem af en toe een tik geven, mijn been alleen is dan niet genoeg. Max vindt het erg moeilijk en wordt boos als ik een tik geef, dan bokt hij, en soms duikt hij dan tegelijkertijd een hoek in. Hij bokt meestal in de hoeken. Op die manier ben ik er ook vaak af gevallen omdat ik dan te ver naar voren zat, en Max gigantisch hoog kan bokken. Momenteel ben ik bij mezelf erin aan het stampen ''ACHTEROVER ZITTEN !!!'' en dan even 10x zo overdreven als het hoort... Maar nu : heeft iemand tips hoe ik mijn paard kan helpen ? Overigens is er wel duidelijk verschil als ik met sporen rij, hij is dan voorwaartser en scherper op mijn hulpen. Ik heb mijn zweep dan veel minder nodig. Ik rij wel met zweep en sporen tegelijk (alleen met les) omdat ik mijn zweep ook voor andere hulpen gebruik, niet zo zeer voor het voorwaarts houden.

Sorry voor het lange verhaal !

Groetjes Anne-Sophie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:54

Denk dat Max een balans probleempje heeft en denk ook dat dat jou probleem is.
Ga aan de gang met rechtrichten , je instructrice zou je daar mee moeten kunnen helpen, leer de basis zijgangen , de traver en schouderbinnen als dat lukt dan kun je vanuit de travers aanspringen in galop, maar daar zal zeker een aantal maanden overheen gaan, werk ook aan je eigen zit , dus niet achterover zitten, maar probeer eens wat meer op je bovenbenen te gaan balanceren en zoek daar je balans, zo stoor je Max ook niet in zijn rug.
Dus ik zou voorlopig niet galopperen, maar werken in stap en draf en de basis leren , leer zelf ook wat de basis is en waarom je de zijgangen moet doen, maar een goeie instructrice zou jou ook het theoretische verhaal daarvan moeten kunnen vertellen.
Rij ook eens een aantal keer zonder zadel in de les,

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:00

midgie schreef:
Denk dat Max een balans probleempje heeft en denk ook dat dat jou probleem is.
Ga aan de gang met rechtrichten , je instructrice zou je daar mee moeten kunnen helpen, leer de basis zijgangen , de traver en schouderbinnen als dat lukt dan kun je vanuit de travers aanspringen in galop, maar daar zal zeker een aantal maanden overheen gaan, werk ook aan je eigen zit , dus niet achterover zitten, maar probeer eens wat meer op je bovenbenen te gaan balanceren en zoek daar je balans, zo stoor je Max ook niet in zijn rug.
Dus ik zou voorlopig niet galopperen, maar werken in stap en draf en de basis leren , leer zelf ook wat de basis is en waarom je de zijgangen moet doen, maar een goeie instructrice zou jou ook het theoretische verhaal daarvan moeten kunnen vertellen.
Rij ook eens een aantal keer zonder zadel in de les,

Hoi, bedankt voor je tips, alleen weet ik niet of Max die zijgangen aankan... Wel zijn we bezig met wijken (langs het hek). Dit gaat steeds beter, alleen stapt hij nog niet heel goed over en hij vindt het moeilijk om voorwaarts te blijven. Als ik in galop zeg maar in de ''verlichte zit'' ga zitten, dus op mijn bovenbenen balanceren, dan lig ik er zéker af als hij bokt... Ik rij met Max regelmatig zonder zadel buiten, gewoon stap, draf, galop. Maar in de bak wordt hij zonder zadel heel opstandig en dan lig ik er zo af, daar begin ik niet meer aan, hoeft van mij ook niet. Aan de balans kan het mss wel liggen, hij vindt de buiging naar links makkelijker. Ik weet niet of ik zelf scheef zit, mijn instructrice heeft het nooit gezegd maar mss wel een beetje, maar denk niet meer dan ''normaal''.

aeolusnr1

Re: Tips voor galop in de bak met Haf !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:32

Zoals "Midgie" ook al zei, even niet meer galoperen, en werken aan nageeflijkheid, zijn neus vragen, laterale buiging(links-rechts), schoudervoor, en dan aansluitend de travers (de achterhand naar binnen zetten, uiteraard oefenen op het goed voorwaarts zijn , stoppen zonder aan je teugels te hoeven trekken, achterwaarts gaan, .....
Ik hoor je al zeggen dat kan mijn paard gewoon nooit leren zoiets, wel das niet waar ieder paard kan dat al van bij zijn geboorte, en doet dat vrij in de weide ook, tis alleen dat je een manier moet leren om het hem te vragen, en dan moet hij het nog willen doen op jouw vraag.
Het is eigenlijk onmogelijk een paard iets te gaan leren als hij niet nageeflijk is.
En juist aanspringen in de galop doe je idd in principe vanuit de travers, dan zit je ineens in de goede galop, en met een verzameld paard.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:16

midgie schreef:
Denk dat juist Max de zijgangen kan gebruiken zeker ook omdat hij wat ouder is kun je hem daar lekker soepel mee krijgen en houden.
Maar dat heeft wel tijd nodig.
Denk dat hij het in de bak gewoon niet snapt en erg moeilijk vind en daardoor bokt.
Je kan ook heel leuk aan de hand werken om hem soepel en in balans te trainen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Wij zijn ook met wat ouder paarden van 18 en 19 bezig en ze verbeteren echt heel erg hierdoor en worden zelfs helemaal trots er van en wij als baasje ook .
Ook paarden die erg bokken in galop kun je goed voorbereiden op deze manier .

Hoi, ik keek net op www.paardenbegrijpen.nl en daar zag ik het lange teugel werk wat jullie doen, dit heb ik met Max ook wel eens gedaan. Ik heb 2 jaar geleden eens een clinic met mijn paard bij Piet Bakker gevolgd, hij doet ook lange teugel werk. Daarna heb ik het nog een paar keer zelf gedaan, maar om eerlijk te zijn vergeet ik het nu steeds, al meer dan een jaar niet meer gedaan.. Maar wil ik wel zeker weer gaan doen, want dat helpt wel écht ! Mijn instructrice heeft met 2 Lusitano's dezelfde clinic gevolgd dus die weet ook wat het is. Ik heb ook wel eens oefeningen met hem gedaan door met worteltjes hem te laten buigen in zijn hals, naar de achterhand naar 2 kanten en tussen de voorbenen door. Was ook érg leuk !

aeolusnr1 schreef:
Zoals "Midgie" ook al zei, even niet meer galoperen, en werken aan nageeflijkheid, zijn neus vragen, laterale buiging(links-rechts), schoudervoor, en dan aansluitend de travers (de achterhand naar binnen zetten, uiteraard oefenen op het goed voorwaarts zijn , stoppen zonder aan je teugels te hoeven trekken, achterwaarts gaan, .....
Ik hoor je al zeggen dat kan mijn paard gewoon nooit leren zoiets, wel das niet waar ieder paard kan dat al van bij zijn geboorte, en doet dat vrij in de weide ook, tis alleen dat je een manier moet leren om het hem te vragen, en dan moet hij het nog willen doen op jouw vraag.
Het is eigenlijk onmogelijk een paard iets te gaan leren als hij niet nageeflijk is.
En juist aanspringen in de galop doe je idd in principe vanuit de travers, dan zit je ineens in de goede galop, en met een verzameld paard.

Ik wil wel gewoon de galop blijven oefenen, maar dit steeds in kleine stukjes, alleen een lange zijde bijv. Dit omdat hij hierdoor zijn achterhand heel goed gaat activeren en ook om hem dit beter aan te leren. De zijwaarts oefeningen wil ik ook wel gaan doen, alleen weet ik nooit zo goed hoe die allemaal moeten... Maar voor mijn paard is het denk ik zeker goed !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:51

As jou juf daar een clinic heeft gevolgt zou zij moeten weten dat je nu als eerste de zijgangen moet gaan aanleren en de galop even vergeten, je paard vergeet echt niet hoe hij moet galopperen, het gaat erom dat hij het kan met jou op zijn rug en dat is het probleem, hij loopt niet goed in balans en jij zit niet goed in balans,je zal eerst daar aan moeten werken en dan pas een stapje verder.
Vraag aan je juf of ze jou de zijgangen aan de hand kan uit leggen, zodat je zijn achterhand sterker en soepeler gaat krijgen.
Max geeft jou aan door het bokken dat hij iets niet kan of erg moeilijk vind, waarom wil je er dan mee doorgaan, luister eens naar hem zou ik zeggen, hoe belangrijk is galop voor jou??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:58

Met begin van opzij gaan in stap zijn wel begonnen, zowel Max als TS vinden dit nog heel erg lastig omdat het nieuw voor ze is.
Overvragen heeft hierin geen zin, dat maakt ze beide onzeker.
Elke les op beide handen een paar pasjes opzij zodat zij beide hulpen en reakties leren begrijpen lijkt me nu nog even voldoende.

Verder hebben we het er ook over gehad om het werk aan de lange teugel weer rustig op te gaan pakken, vanwege het weer is daar bij TS nog niet van gekomen...
Dit werk zal inderdaad goed voor hem zijn.

Verder is hij zo 'ouderwets' gebouwd en heeft hij zijn leeftijd niet mee dat we met hele kleine stapjes gewoon al ontzettend blij zijn.
We overvragen hem zeker niet wat de galop betreft, elke les op beide handen een klein stukje, meer niet.
Daar wordt hij attenter en voorwaartser van, wat hem voor TS weer makkelijker te rijden maakt.
Mede door zijn bouw en geen dressuurmatige achtergrond is nageeflijkheid moeilijk voor hem. Dit is ook iets waar we in hele klein stapjes aan werken zodat beide dat gevoel rustig kunnen ontwikkelen, ik wil zeker voorkomen dat nageeflijkheid iets met 'in de krul trekken' te maken gaat krijgen.

Belangrijkste op dit moment vind ik dat zowel eigenaresse als paard plezier en handigheid krijgen in het werk in de bak, en vergeleken met toen ze begonnen hebben ze op een rustige manier al heel veel geleerd!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:23

midgie schreef:
As jou juf daar een clinic heeft gevolgt zou zij moeten weten dat je nu als eerste de zijgangen moet gaan aanleren en de galop even vergeten, je paard vergeet echt niet hoe hij moet galopperen, het gaat erom dat hij het kan met jou op zijn rug en dat is het probleem, hij loopt niet goed in balans en jij zit niet goed in balans,je zal eerst daar aan moeten werken en dan pas een stapje verder.
Vraag aan je juf of ze jou de zijgangen aan de hand kan uit leggen, zodat je zijn achterhand sterker en soepeler gaat krijgen.
Max geeft jou aan door het bokken dat hij iets niet kan of erg moeilijk vind, waarom wil je er dan mee doorgaan, luister eens naar hem zou ik zeggen, hoe belangrijk is galop voor jou??

Sorry, maar dit klopt écht niet bij mij en mijn paard. Zoals Nouvel (mijn instructrice) ook al schreef, vindt hij dit heel erg moeilijk, als ik dit teveel van hem zou gaan vragen krijg ik uiteindelijk hetzelfde effect als met galop : moeilijk > te moeilijk > bokken. Dat wil ik niet, en dat is ook de reden waarom we ook maar kleine stukjes galop oefenen (bijv. 1 lange zijde of een stukje volte en een halve lange zijde). Om met hem het aanspringen te oefenen, wat hij moeilijk vindt omdat ik het lastig vind goed tempo te houden met doorzitten. Ik vind het ook niet zo leuk dat jij zonder een beeld erbij durft te zeggen dat ik of mijn paard niet in balans is. Kun je dat wel onderbouwen ? In mijn tekst heb ik dat niet gezegd, want die indruk heb ik zelf niet. Hooguit de natuurlijke scheefheid van een paard, maar die wordt vanzelf beter tijdens het trainen. Ik luister absoluut naar mijn paard, maar als hij in galop bokt ga ik niet direct stoppen, want dán leert hij dat ie dan mag stoppen of dat ik er dan af val, en dat willen we eruit hebben. Zodra hij een stukje braaf gegaloppeerd heeft stoppen we natuurlijk. Vergeet niet dat een Haflinger verschrikkelijk slim, eigenwijs én sterk is, als ze eenmaal door hebben om met trucjes onder het werk vandaan te komen, ben je nog verder van huis.

@ Nouvel : Dank je. *D Je hebt helemaal gelijk, elk stapje is er één en ik ben al verschrikkelijk trots op hem hoe braaf hij is. Het gaat me op dit moment idd om het plezier en wat handigheid krijgen in de dressuur, om langzaam aan naar een onderling B-proefje toe te werken. En idd, wat nageeflijkheid betreft : Ik ben van mening dat hij dit uit zichzelf uit ontspanning moet doen, geen gehannes in z'n mondje. Dit begrijpt hij al steeds beter en hij doet het ook al steeds meer, bij bv. de zijgangen komt hij al vanzelf naar beneden zonder enkele tegendruk. Ik ben al superblij met waar we nu zijn, want op een zwaar gebouwde Haf is dat wel even een héél ander verhaal dan op bijv. een kwpn-er.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:49

Als jij onzeker ben en je paard ook dan ben je beide niet in balans, tenminste dat begrijp ik uit het verhaal van je instructrice.
Het paard bokt niet zomaar of hij nu jong of oud is.
Waarom stel je je vraag hier op bokt als je juf er ook op zit en zij het enigste juiste antwoord geeft in jou ogen??
Als je paard het moeilijk vind moet je hem daar op gaan voorbereiden , dus de basis en dat zijn toch de zijgangen , soepel maken , als je b.v de travers aanleert dan is het in galop aanspringen ook minder lastig voor je paard, want dan kan hij beter zijn sprong inzetten, maar dan zul je hem daar wel naartoe moeten trainen en zelf ook in balans komen.
Je zegt in je eerste post dat je niet goed kan zitten dus dan heb je geen balans toch?
Misschien eens een tijdje zonder zadel lessen en een onafhankelijke zit gaan leren krijgen zodat je je paard ook beter met je zit hulpen kan begeleiden.
Als je paard scheef is loopt hij ook niet in balans, juist is het dan een kwestie van gaan rechtrichten, dus weer bie basis gangen, maar daar zal jou juf je toch wat meer van kunnen vertellen het hoe en waarom van rechtrichten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:17

Je zei dat je paardje vanzelf wel nageeflijk vanuit de ontspanning zal komen, wel zo werkt het echt niet hoor, tenzij je bedoelt wanneer hij dood valt, dan gaat hij idd niet meer tegentrekken.
En ik denk dat je je verwart met een paar woorden die hier al gebruikt zijn (ook je instructrice had je dat eigenlijk al moeten vertellen) , het nageeflijk lopen of het aan de teugel lopen is helemaal iets anders, het heeft niks met elkaar te maken.
Een paard dat goed aan de teugel loopt, is zeker en vast ook nageeflijk.
Maar een paard dat nageeflijk loopt hoeft helemaal nog niet aan de teugel te lopen hoor.

Maar ik denk idd dat je al veel vorderingen gedaan hebt, dus tot hiertoe is je instructie voldoende geweest, maar mssn toch uitkijken naar een stapje verder, zou ik zeggen.

Maxielover schreef:
midgie schreef:

Sorry, maar dit klopt écht niet bij mij en mijn paard. Zoals Nouvel (mijn instructrice) ook al schreef, vindt hij dit heel erg moeilijk, als ik dit teveel van hem zou gaan vragen krijg ik uiteindelijk hetzelfde effect als met galop : moeilijk > te moeilijk > bokken. Dat wil ik niet, en dat is ook de reden waarom we ook maar kleine stukjes galop oefenen (bijv. 1 lange zijde of een stukje volte en een halve lange zijde). Om met hem het aanspringen te oefenen, wat hij moeilijk vindt omdat ik het lastig vind goed tempo te houden met doorzitten. Ik vind het ook niet zo leuk dat jij zonder een beeld erbij durft te zeggen dat ik of mijn paard niet in balans is. Kun je dat wel onderbouwen ? In mijn tekst heb ik dat niet gezegd, want die indruk heb ik zelf niet. Hooguit de natuurlijke scheefheid van een paard, maar die wordt vanzelf beter tijdens het trainen. Ik luister absoluut naar mijn paard, maar als hij in galop bokt ga ik niet direct stoppen, want dán leert hij dat ie dan mag stoppen of dat ik er dan af val, en dat willen we eruit hebben. Zodra hij een stukje braaf gegaloppeerd heeft stoppen we natuurlijk. Vergeet niet dat een Haflinger verschrikkelijk slim, eigenwijs én sterk is, als ze eenmaal door hebben om met trucjes onder het werk vandaan te komen, ben je nog verder van huis.

@ Nouvel : Dank je. *D Je hebt helemaal gelijk, elk stapje is er één en ik ben al verschrikkelijk trots op hem hoe braaf hij is. Het gaat me op dit moment idd om het plezier en wat handigheid krijgen in de dressuur, om langzaam aan naar een onderling B-proefje toe te werken. En idd, wat nageeflijkheid betreft : Ik ben van mening dat hij dit uit zichzelf uit ontspanning moet doen, geen gehannes in z'n mondje. Dit begrijpt hij al steeds beter en hij doet het ook al steeds meer, bij bv. de zijgangen komt hij al vanzelf naar beneden zonder enkele tegendruk. Ik ben al superblij met waar we nu zijn, want op een zwaar gebouwde Haf is dat wel even een héél ander verhaal dan op bijv. een kwpn-er.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 01:10

Jongens, ik heb geen zin meer in al deze discussies over hoe het wel of niet moet volgens iedereen. Ik heb geen zin om over elk woord wat ik gezegd heb of gedaan heb verantwoording af te gaan leggen tegen iedereen. Iig bedankt voor de tips en ik kijk of ik er wat mee kan, verder ga ik niet meer verder praten in dit topic. Van mij mag er een slotje op.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:30

Hallo,
Er staat nog geen slotje op. Mag ik toch nog even met je meedenken?
Ik ga geen discussie aan hoor. Geef alleen aan wat voor mij nuttige oefeningen geweest zijn, en dan kan je kijken of dat voor jou nuttig is of niet.
Stijfheid kan je er alleen uitrijden door heel veel oefeningen te doen, en het kost veel tijd.
Ik heb zelf een tinker, en die heeft ook wat meer moeite met soepel in zijn lijf zijn. Ik heb geleerd om met hem voltes te verkleinen en vergroten als oefening om zijn lijf soepeler te maken, en om met name het binnenachterbeen beter onder te laten treden en te leren dragen. Want dat is vaak het probleem als je paard niet de hoek in wilt. Klinkt me, als je ik verhaal lees, alsof je paard daar moeite mee heeft, en dan valt ie dus uit de galop.
Het is even een trucje om door te krijgen, maar daar kan je instructrice je wel mee helpen denk ik.

Je begint (alles in draf) op een grote volte, deze volte verklein je eerst dat je de hoefslag niet meer raakt. Vooral níet aan je binnenhand gaan trekken als het niet lukt, want daarmee vererger je het probleem. Ga dit eerst maar eens proberen. Als het niet lukt zou je beetje buitenstelling kunnen vragen, zodat hij meer ruimte heeft voor zijn binnenachter been. Daarna, bij iedere 2e drafpas, probeer je, in het ritme van je paard, je paard mee naar binnen te nemen. Wat bedoel ik daarmee? In het ritme van zijn tweede drafpas, met binnenbeen op de singel en buitenbeen iets daarachter, het paard tegelijk met je handen en benen naar binnen brengen. (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, is een gevoelskwestie, het voelt als het "meetillen"van je paard. ). Gaat paard hierop ontspannen, dan neem je hem weer mee naar binnen, totdat je een kleinere volte krijgt van ongeveer 8 meter. Dan in een tegengesteld beweging de volte weer wat vergroten. Dit heel langzaam doen, omdat je paard dan de neiging zal hebben om naar buiten te vallen. Gaat dit lekker dan probeer je aan te springen op de grote volte op de hoefslag in de galop. 1 rondje en als het goed gaat nog 1. Klaar....flink belonen ..... heel braaf paard! Wanneer je hier vorderingen in maakt kan je proberen je paard in galop op de binnenhoefslag een rondje te laten galoperen.
Uiteraard net zo lang oefenen op zowel de linker als de rechter kant.

Heel belangrijk is dat je paard voorwaarts blijft maar níet gaan vluchten en dat jij zelf zoveel mogelijk ontspanning probeert te houden als maar mogelijk is.
het is een lange weg, maar voor mij is het een hele nuttige oefening. met name het oefenen van binnen- en buitenstelling op de volte en de schouder hierbij begrenzen en goed het binnenachterbeen (én buitenbeen) blijven activeren.

Snap je het allemaal een beetje wat ik bedoel?

Wens je heel veel succes toe!

P.S. Zie nu dat ik op de foto in mijn profiel, nét met deze oefening aan het werk ben. Als je naar mijn paard kijkt, zie je dat zijn achterbenen flink aan het werk zijn. Hij houd nu wat vast in zijn kaak, en aan zijn hoofd kan je zien dat het het niet makkelijk vindt! Ben hier bezig met volte verkleinen. Dit is echt een zware training voor het paard, maar ook een hele nuttige voor het baasje!
Ik kijk overigens naar een krukje in de bak. Dat was het middelpunt van de volte, waar ik zo precies mogelijk omheen moest rijden.