Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

midgie schreef:Denk dat Max een balans probleempje heeft en denk ook dat dat jou probleem is.
Ga aan de gang met rechtrichten , je instructrice zou je daar mee moeten kunnen helpen, leer de basis zijgangen , de traver en schouderbinnen als dat lukt dan kun je vanuit de travers aanspringen in galop, maar daar zal zeker een aantal maanden overheen gaan, werk ook aan je eigen zit , dus niet achterover zitten, maar probeer eens wat meer op je bovenbenen te gaan balanceren en zoek daar je balans, zo stoor je Max ook niet in zijn rug.
Dus ik zou voorlopig niet galopperen, maar werken in stap en draf en de basis leren , leer zelf ook wat de basis is en waarom je de zijgangen moet doen, maar een goeie instructrice zou jou ook het theoretische verhaal daarvan moeten kunnen vertellen.
Rij ook eens een aantal keer zonder zadel in de les,

midgie schreef:Denk dat juist Max de zijgangen kan gebruiken zeker ook omdat hij wat ouder is kun je hem daar lekker soepel mee krijgen en houden.
Maar dat heeft wel tijd nodig.
Denk dat hij het in de bak gewoon niet snapt en erg moeilijk vind en daardoor bokt.
Je kan ook heel leuk aan de hand werken om hem soepel en in balans te trainen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Wij zijn ook met wat ouder paarden van 18 en 19 bezig en ze verbeteren echt heel erg hierdoor en worden zelfs helemaal trots er van en wij als baasje ook .
Ook paarden die erg bokken in galop kun je goed voorbereiden op deze manier .
aeolusnr1 schreef:Zoals "Midgie" ook al zei, even niet meer galoperen, en werken aan nageeflijkheid, zijn neus vragen, laterale buiging(links-rechts), schoudervoor, en dan aansluitend de travers (de achterhand naar binnen zetten, uiteraard oefenen op het goed voorwaarts zijn , stoppen zonder aan je teugels te hoeven trekken, achterwaarts gaan, .....
Ik hoor je al zeggen dat kan mijn paard gewoon nooit leren zoiets, wel das niet waar ieder paard kan dat al van bij zijn geboorte, en doet dat vrij in de weide ook, tis alleen dat je een manier moet leren om het hem te vragen, en dan moet hij het nog willen doen op jouw vraag.
Het is eigenlijk onmogelijk een paard iets te gaan leren als hij niet nageeflijk is.
En juist aanspringen in de galop doe je idd in principe vanuit de travers, dan zit je ineens in de goede galop, en met een verzameld paard.

midgie schreef:As jou juf daar een clinic heeft gevolgt zou zij moeten weten dat je nu als eerste de zijgangen moet gaan aanleren en de galop even vergeten, je paard vergeet echt niet hoe hij moet galopperen, het gaat erom dat hij het kan met jou op zijn rug en dat is het probleem, hij loopt niet goed in balans en jij zit niet goed in balans,je zal eerst daar aan moeten werken en dan pas een stapje verder.
Vraag aan je juf of ze jou de zijgangen aan de hand kan uit leggen, zodat je zijn achterhand sterker en soepeler gaat krijgen.
Max geeft jou aan door het bokken dat hij iets niet kan of erg moeilijk vind, waarom wil je er dan mee doorgaan, luister eens naar hem zou ik zeggen, hoe belangrijk is galop voor jou??
Je hebt helemaal gelijk, elk stapje is er één en ik ben al verschrikkelijk trots op hem hoe braaf hij is. Het gaat me op dit moment idd om het plezier en wat handigheid krijgen in de dressuur, om langzaam aan naar een onderling B-proefje toe te werken. En idd, wat nageeflijkheid betreft : Ik ben van mening dat hij dit uit zichzelf uit ontspanning moet doen, geen gehannes in z'n mondje. Dit begrijpt hij al steeds beter en hij doet het ook al steeds meer, bij bv. de zijgangen komt hij al vanzelf naar beneden zonder enkele tegendruk. Ik ben al superblij met waar we nu zijn, want op een zwaar gebouwde Haf is dat wel even een héél ander verhaal dan op bijv. een kwpn-er. Maxielover schreef:midgie schreef:As jou juf daar een clinic heeft gevolgt zou zij moeten weten dat je nu als eerste de zijgangen moet gaan aanleren en de galop even vergeten, je paard vergeet echt niet hoe hij moet galopperen, het gaat erom dat hij het kan met jou op zijn rug en dat is het probleem, hij loopt niet goed in balans en jij zit niet goed in balans,je zal eerst daar aan moeten werken en dan pas een stapje verder.
Vraag aan je juf of ze jou de zijgangen aan de hand kan uit leggen, zodat je zijn achterhand sterker en soepeler gaat krijgen.
Max geeft jou aan door het bokken dat hij iets niet kan of erg moeilijk vind, waarom wil je er dan mee doorgaan, luister eens naar hem zou ik zeggen, hoe belangrijk is galop voor jou??
Sorry, maar dit klopt écht niet bij mij en mijn paard. Zoals Nouvel (mijn instructrice) ook al schreef, vindt hij dit heel erg moeilijk, als ik dit teveel van hem zou gaan vragen krijg ik uiteindelijk hetzelfde effect als met galop : moeilijk > te moeilijk > bokken. Dat wil ik niet, en dat is ook de reden waarom we ook maar kleine stukjes galop oefenen (bijv. 1 lange zijde of een stukje volte en een halve lange zijde). Om met hem het aanspringen te oefenen, wat hij moeilijk vindt omdat ik het lastig vind goed tempo te houden met doorzitten. Ik vind het ook niet zo leuk dat jij zonder een beeld erbij durft te zeggen dat ik of mijn paard niet in balans is. Kun je dat wel onderbouwen ? In mijn tekst heb ik dat niet gezegd, want die indruk heb ik zelf niet. Hooguit de natuurlijke scheefheid van een paard, maar die wordt vanzelf beter tijdens het trainen. Ik luister absoluut naar mijn paard, maar als hij in galop bokt ga ik niet direct stoppen, want dán leert hij dat ie dan mag stoppen of dat ik er dan af val, en dat willen we eruit hebben. Zodra hij een stukje braaf gegaloppeerd heeft stoppen we natuurlijk. Vergeet niet dat een Haflinger verschrikkelijk slim, eigenwijs én sterk is, als ze eenmaal door hebben om met trucjes onder het werk vandaan te komen, ben je nog verder van huis.
@ Nouvel : Dank je.Je hebt helemaal gelijk, elk stapje is er één en ik ben al verschrikkelijk trots op hem hoe braaf hij is. Het gaat me op dit moment idd om het plezier en wat handigheid krijgen in de dressuur, om langzaam aan naar een onderling B-proefje toe te werken. En idd, wat nageeflijkheid betreft : Ik ben van mening dat hij dit uit zichzelf uit ontspanning moet doen, geen gehannes in z'n mondje. Dit begrijpt hij al steeds beter en hij doet het ook al steeds meer, bij bv. de zijgangen komt hij al vanzelf naar beneden zonder enkele tegendruk. Ik ben al superblij met waar we nu zijn, want op een zwaar gebouwde Haf is dat wel even een héél ander verhaal dan op bijv. een kwpn-er.