Manegeruiter met paardprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_206

Manegeruiter met paardprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:02

Hoi allemaal,

ik heb een paar dingen die ik toch eens wil vragen. Rijden doe ik al heel lang, vanaf dat ik praktisch zelf mocht fietsen en verzorgpaardjes kon zoeken(penny, ik weet het)
Ik rijd nu een mangepaard, heb er ook les mee en rijd ook wel eens vrij.
Het is een paard wat redeijk gevoelig is op het poetsen en ook met rijden op je been en stem. Alleen ik krijg er geen hoogte van. De ene keer valt ie bijna in slaap tijdens het rijden, reageert niet op mijn been ondanks veel tempowisselingen ed. Hij kan ook goed staken, staat dan gewoon stil en je kan *schoppen* wat je wil, geen beweging. En soms wil hij alleen maar galopperen en denkt ie bij de kleinste hulp al: GALOP!!! ik krijg hem dan wel makkelijk terug, maar hij springt er dan weer zo in op een kneepje op mijn binnenteugel :+
Wissels springt hij ook gewoon op je teugel, hoef alleen stelling om te zetten.

Als ik een zweepje heb krijg ik er helemaal geen controle meer over, het voelt als angst...
Het zadel past goed en ik rij niet met sporen. En ik heb een hele goede instructie ;) en genoeg afwisseling in de les. Hij gaat btw wel lopen als ze naar hem toe komt lopen, hij weet het dus wel.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand nog een goede tip voor me heeft!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:38

Hoe vaak moet hij lopen op een dag? het kan zijn dat hij de ene keer minder en de andere keer meer word gebruikt. Misschien dat hij daarom soms sloom of juist actief is? Bij sloomheid probeer ik ook mijn pony actiever te maken door tempowisselingen. Hou er wel rekening mee dat dit een manegepaard is wat ook door (en waarschijnlijk te) veel andere mensen word gereden. Hij kan ''dood'' voor het been zijn en gaan staken omdat hij nou de rondjes wel gezien heeft. Ik zeg niet dat het bij jou manege zo gaat, maar die gedachte krijg ik bij het lezen van je omschrijving van het gedrag bij het paard... het kunnen ook net zo goed een draakje zijn :Y)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:06

Hoe bedoel je gevoelig bij het poetsen?
Ik denk dat hij mischien wel pijn in zijn lijf heeft. Dat verklaart o.a zijn gedrag. Vergeet niet dat de meeste manege paarden/pony's een heel zwaar leven hebben of hebben gehad. Als hun geest zo afgestomd is ,kunnen ze zich en dan voornamelijk onder het rijden voor alles afsluiten ,en dan idd dood voor alles lijken, of juist het omgekeerde en gaan staken. Bij een verzorg/manege paard kan je helaas niet zelf beslissen of je een veearts of een zadelmaker of noem het maar op laat komen.
Wat zegt je instructrice hiervan?

Charlie_206

Re: Manegeruiter met paardprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:25

Hij loopt per dag 1 of 2 uur, is pas verplaatst naar een andere stal waar er minder mensen langslopen. Mijn instructrice denkt dat hij aan het draken is hihi. Maar ik begreep ook dat hij nu ander beslag heeft en anders is bekapt, kan het ook aan de beenstand zien. Hij loopt er wel een beetje naar. Ik vermoed zelf dat het dus is vanwege pijn, aangezien het sinds afgelopen week echt erger is geworden. Hoe lang duurt het meestal voordat een paard hieraan gewend is? En als hij verder niet kreupel oid loopt gewoon "aanpakken"? (gaat tegen mijn gevoel in) Ik merk dat hij het niet fijn vind, 20 minuten is meer dan zat voor hem maarja...het blijft een manegeles...

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:26

instructie wist overigens niets van bekappen, (is van buitenaf)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:28

Zou je het zelf fijn vinden om 'aangepakt' te worden, ondanks dat je pijn in je lijf hebt?

Ik niet, dus ik zou de arbeid even aanpassen aan je paard. Misschien een paar x longeren, zodat hij zonder belasting van een ruiter op zijn rug wat kan stretchen en zijn spieren kan bewegen en gebruiken.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:37

Ja dat is inderdaad ook wat ik niet wil. Alleen omdat het een manegepaard is kan ik niet zeggen nou ik ga dan maar longeren ipv lessen. En degene die de paarden indeelt weet hier ook van maar die zegt dus doodleuk: Gewoon rijden en anders rij je maar niet :S

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:31

Ik kan natuurlijk van hieruit niet beoordelen, wat er nu juist verandert is bij het bekappen en beslag, maar beenstanden kan en mag je ook niet zomaar veranderen bij een volwassen paard.
Dit kan leiden tot kreupel lopen, maar kan ook blijvende schade aanrichten, dus heel voorzichtig zijn met zo van die dingen.
Maar nogmaals dat is van hieruit niet te beoordelen, hangt er dus vanaf wat en hoe er veranderd is.

Charlie_206 schreef:
Hij loopt per dag 1 of 2 uur, is pas verplaatst naar een andere stal waar er minder mensen langslopen. Mijn instructrice denkt dat hij aan het draken is hihi. Maar ik begreep ook dat hij nu ander beslag heeft en anders is bekapt, kan het ook aan de beenstand zien. Hij loopt er wel een beetje naar. Ik vermoed zelf dat het dus is vanwege pijn, aangezien het sinds afgelopen week echt erger is geworden. Hoe lang duurt het meestal voordat een paard hieraan gewend is? En als hij verder niet kreupel oid loopt gewoon "aanpakken"? (gaat tegen mijn gevoel in) Ik merk dat hij het niet fijn vind, 20 minuten is meer dan zat voor hem maarja...het blijft een manegeles...

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:49

Probeer eerst rustig aan te doen, gewoon longeren en kijken hoe het dan gaat, bouw het rustig aan op

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:03

meer4b schreef:
Probeer eerst rustig aan te doen, gewoon longeren en kijken hoe het dan gaat, bouw het rustig aan op

ze zegt net dat dit niet kan ;)

kan je het er niet met je instructie overhebben? of gewoon dom spelen en vragen aan degene die de lessen indeelt wat voor karakter die nou echt heeft dat je er geen hoogte van krijgt, en dan ooh en kan dat slome ook iets te maken hebben met pijn dan? :o

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:34

Ik rij hem ondertussen al een jaar en ik dacht dat ik wel wist wat voor paard het was. Hij was altijd echt voorwaarts maar kan uit het niets in het midden stilstaan en dan kan je roepen en schoppen wat je wil, geen reactie. Het is al een heel stuk verbetert ondertussen, doordat ik het ga opzoeken in alle hoeken en plekken in de bak stil zetten en ik krijg hem er wel aardig doorheen. Tot 2 weken geleden dan, maar toen is hij dan ook anders bekapt. En degene die de lessen indeelt zei laatst: Goh, je bent de eerste die ik er zo mee zie rijden. Bij de rest is het net of ie gaat vliegen...En ze vind het een draak :+

Ben me ook echt dankzij hem veel meer bewust geworden van 'paardproblemen" In de omgang is het ook echt mn maatje ;) Vandaar dat ik me nogal schuldig voel om hem met pijn te rijden. Maar wat denken jullie, hoe lang zou het duren voor ie aan deze stand gewend is?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:45

Als het een verkeerde stand is went hij er nooit aan. Moet jij maar ineens op scheve schoenen gaan lopen en kijken hoeveel last je van je rug en schouders e.d. krijgt.

Dat is inderdaad het zielige van maneges, de paarden lijden eronder. Je zou natuurlijk wel in de les wat rustiger kunnen rijden, meer stappen, af en toe draven etc.

Of vragen of je niet op een ander paard kan rijden?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:58

Omdat dit een manege paard betreft waar meerdere mensen op rijden, is het denk ik moeilijk op te lossen.Want jij wil er graag wat aan doen, voor de manege moet hij gewoon geld opbrengen dus in de lessen mee lopen. Andere manege klanten letten er niet op, die zijn al blij dat ze hun wekelijkse uurtje les weer hebben. Helaas zie je dit soort zaken vaker. Denk dat je hier weinig aan kunt veranderen als de manege/instructrice er niet aan mee wil werken.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:02

@Sassol: Ik doe idd ook rustiger aan, als hij aangeeft even te willen stappen doe ik dat ook gewoon. Paarden in de vernieling helpen heeft geen enkele zin en het is te hopen dat degene die er nog meer op rijd er ook zo over denkt...

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

Ik zou toch gewoon naar het hoofd van de manege/directeur stappen (sorry, weet even niet hoe dat heet in het Nederlands). Mijn dochter reed een tijdje terug op een pony en toen zag ik dat een van zijn ogen helemaal vol pus zat (oogontsteking seizoen). Dat heb ik tijdens haar les aan de directrice gezegd en ze is toen echt meteen tijdens de les al aan de slag gegaan met gesteriliseerd water en zalf. Zij zitten ook echt niet te wachten op een ziek/kreupel paard hoor. En jij rijdt steeds hetzelfde paard, dus je kunt precies aangeven welk verschil je hebt gemerkt. Voor hetzelfde geld is 'ie verkeerd gekapt inderdaad en dan kunnen ze nu nog terug met een klacht. ;)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:11

Overigens heb ik het gevoel dat de instructrice jouw niet echt serieus neemt, door het maar af te doen met, het is een draak. Lekker makkelijk.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 16:05

@lon30: Hij was in het begin toen hij er kwam niet echt een leuk paard, dat ben ik wel met mijn instructrice eens. En als je een beetje voorzichtig bent, maakt hij daar wel misbruik van. Door dus te staken enz enz. En mijn instructrice heeft weing met de paarden te maken daar, staat eigenlijk los van elkaar ;)
Omdat ik m nu een tijdje alweer rij, heb ik hem beter leren kennen en het is eigenlijk een paard die vrij gevoelig is voor de mens

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:39

Dat is het nadeel van een manege, je kan nog zoveel energie in een paard steken een uur later moet hij weer gewoon in de les meehuppelen met weer iemand anders op zijn rug.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:03

misschien al gezegd, maar heb je het er nou echt al met je instructrice over gehad? want als jij kan zien dat zijn manier van staan veranderd is moet zij dat ook kunnen toch? en als zij het met eens is kunnen jullie het er misschien met de verantwoordelijke over hebben. heb je de hoefsmid wel eens gezien? misschien kan je dan eens met hem over praten. dan wel onschuldig en voorzichtig beginnen, niemand wil iets verkeerd hebben gedaan.
succes!

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:23

@libertad: Mijn instructie weet ervan, de verantwoordelijke ook. Volgens de smid was het een "kijken waar het schip strandt" aktie...Ik heb van de week weer gereden, geef het nog 1 kans volgende week, maar anders houd het op...Er was geen verbetering in het gedrag. Volgens een paar mensen die ik gesproken heb, kan dit maanden duren!

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:04

mss is hij sloom op dagen dat die vaak in de les heeft moeten lopen??
laat de rug wat ontspannen... niet te hard werken ? kun je raad vragen aan je instructrice?

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:43

kijken waar het schip strand... wanneer wordt er gekeken? en waarnaar wordt er dan gekeken. heb je al weer gereden en hoe ging het? echt een naar dilemma waar je in zit.