in de groepsles drukker dan alleen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

in de groepsles drukker dan alleen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 08:25

hoi allemaal,

ik ben eigenlijk op zoek naar advies om gewoon fijn in mijn groepsles mee te kunnen rijden.

mijn pony is fijn te rijden in haar eentje of met een paar anderen erbij,redelijk goed nageeflijk en ontspannen,maar op het moment dat ik mijn wekelijkse groepsles rij,
wil ze onder me vandaan rennen,alleen maar hard,neus in de lucht enz.
het is geen angst,want de oortjes staan gewoon alert naar voren gericht.

ik wil graag wel mijn wekelijkse les blijven rijden zodat ze het niet 'ontwend' om met een grotere groep paarden samen te rijden.

heeft iemand tips om haar wat 'relaxter' te krijgen in de groep?

troi

Re: in de groepsles drukker dan alleen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:22

Haar flink aan het werk zetten. Constant figuren rijden, overgangen vragen etc. Je moet haar geen kans geven aandacht aan de andere paarden te besteden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:50

oke dankjewel,ik ga het direct proberen vanavond

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:52

ik moest ook onverwachte dingen doen, bijvoorbeeld op een volte, plotseling de andere kant op rijden :+ zigzaglijntjes etc. Zodat je pony zijn aandacht wel bij jou moet houden

phoebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:01

Idd, goed actief en bezig houden.
Concentreer je goed op jezelf,
Maar hou wel in je ooghoeken de
andere paarden in de gaten!
Succes!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:04

Idd, gewoon ook negeren dat hij wegrent, dus niet daarop gefocust blijven, maar mee dat hij weg wilt rennen, een volte maken.
En ook andere figuren, en niet met zijn gekloot bezig houden

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:17

Probeer je goed te concentreren op je eigen rijden, dat begint al bij het inrijden.
Rij veel figuren, overgangen(niet op de hoefslag natuurlijk) en zorg voor veel afwisseling voor zover dat nodig is. Houd natuurlijk wel rekening met de andere gebruikers van de bak, :)

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:14

ik heb precies hetzelfde probleem!
maar inderdaad zoals iedereen al zegt:
probeerd onverwachtse dingen, zodat hij zich op jou focust.
doe ook veel overgangen zodat hij/zij elk moment denkt van : nou kan ze me gaan aansporen. Door dit soort oefeningen gaan ze op jou letten, je zit en je hulpen. Misschien dat je ook een keer je instructrice kan raadplegen?

Bij mij heeft het wel geholpen! :)
veel succes! ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:31

Inderdaad het paard de hele tijd bezig houden. Figuren, wijken, heel sloom draven tot je bijna stapt en dan ineens heel erg veruimen, dat soort dingen.
Stap-galop-stap helpt bij mij ook erg goed.

Lisan_Joris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:34

ik denk dat je dit probleem grotendeels bij jezelf moet zoeken.
ik heb zelf ervaren dat mijn aandacht verzwakt naar mijn paardje toe waardoor hij drukker wordt.

vestig ik dan weer de VOLLEDIGE aandacht op hem door mijn eigen figuren te rijden etc dan komt hij weer tot rust en ik ook.

helaas zul je in de groepsles altijd uit moeten kijken voor een ander omdat het dan vaak drukker is dan dat als je alleen bent.

probeer echt je aandacht er bij te houden en het is gerust niet erg als jeen figuur niet mee rijdt om je paard onder controle te krijgen.

succes :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 07:31

ze doet het ook bij anderen als die op haar in de les rijden,dus om nou direct het probleem bij mij te zoeken vind ik niet eerlijk.

ik heb juist wel de volle aandacht voor haar :S

de rest van de tips zal ik uitproberen

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:14

mijn paar heeft dat ook maar volgens mij ligt het ook een eetje (deels maar) aan het feit dat een paard een kuddedier is, nog steeds..

ik doe idd meer figuren en blijf tegen hem praten ....

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:15

Gewoon lekker bezig houden en zijn aandacht bij jou houden!

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:12

Zelf goed bezig zijn met haar. Stel haar eens naar buiten, naar binnen, voltes enz. Zo gaat ze zich ontspannen en kun jij er meer plezier van beleven.

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:27

probeer idd niet op de andere te letten (wel met je figuren rijden natuurlijk) en haar heel de tijd bezig houden. Die van mij doet het tegenover gestelde ze is altijd onder de indruk van de andere paarden dat ze juist niet meer op mij let en slomer wordt. Ik doe het zelfde om haar aandacht bij mij te houden.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:07

Dit probleem had ik eerst ook met mijn paard, heel druk werd ie want hij vond alle andere paarden zo leuk en werd helemaal enthousiast. Toen moest ik van mijn instructrice ook zelf gewoon gaan rijden, hem flink aan het werk zetten. Als ik nu in de les rij gaat het hartstikke goed en hoef ik niet meer zo mega veel dingen te doen om hem rustig te houden.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:47

Ik had dit probleem ook. Inderdaad, zoals de anderen zeggen, goed aan het werk zetten. Misschien een paar keer in een rustige les van 4 à 5 meerijden, daarna steeds iets meer paarden?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:45

Ik train mijn paard bijna altijd in een 20x60 buitenbak, waar ik 9 van de 10 keer alleen of met 1 andere rij. Nu de boel buiten bevroren is
moet ik uitwijken naar een 20x40 binnenbak, waar vaak ook een stuk of 5 anderen rijden. Mijn paard is daar ook een stuk drukker en
sneller afgeleid. (niet als ik daar alleen rijd overigens)
Wat ik doe is hem constant alert houden door veel (schijn) overgangen te rijden en veel oefeningen die hij niet verwacht. Bijvoorbeeld eerst een keertje van hand veranderen, vervolgens op de zelfde plek een gebroken lijn en dan weer eens daar vanaf de hoefslag wijken.
Ook rij ik veel figuren met hem en probeer hem zo bij de les te houden.
Succes!

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:22

Zet haar maar lekker aan het werk, zorg dat ze altijd wat te doen heeft, en dat ze niet de kans krijgt om onder je uit te lopen.

Eva_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:39

ja inderdaad,
gewoon drukke en plotselinge figuurtjes blijven rijden. ;)
dan weet hij dat hij zich bij jou moet houden en dan probeert hij ook geen aandacht van andere paarden te trekken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:04

vandaag leek het wel weer iets lekkerder te gaan,totdat een van de paarden besloot de ruiter eraf te bokken en als een gek langs alle paarden te sjeezen :P

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:29

Mijn verzorgfjord(jaha een fjord) doet hetzelfde bij haar is het zo dat ze les erg gezellig vind en daarom even wil laten zien dat ze er ook is. Ik negeer het meestal en rijd gewoon zoals ik dat normaal ook doe. En dan gewoon iets dieper gaan zitten en voltes rijden zodat je stelling krijgt en het paard beter naar beneden te rijden is. Maar vooral je niet gek laten maken, gewoon doen wat je altijd doet.