Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ingerr schreef:3. wat als je pony er vandoor gaat, hoe kun je dan het beste remmen
- dan is het niet verantwoord dat je bitloos rijd, maar het beste is om het met je zit en je stemhulp te doen
maar ik wil wel even zeggen dat als je voor het eerst bitloos gaat rijden, doe het in de bak,
en je moet er echt op kunnen vertrouwen dat je eigenlijk niks met je handen doet,
laat je vriendin maar is met de teugels los het paard verschillende tempo wisselingen maken
silvericathy schreef:Ingerr schreef:3. wat als je pony er vandoor gaat, hoe kun je dan het beste remmen
- dan is het niet verantwoord dat je bitloos rijd, maar het beste is om het met je zit en je stemhulp te doen
maar ik wil wel even zeggen dat als je voor het eerst bitloos gaat rijden, doe het in de bak,
en je moet er echt op kunnen vertrouwen dat je eigenlijk niks met je handen doet,
laat je vriendin maar is met de teugels los het paard verschillende tempo wisselingen maken
op je antwoord bij 3, het kan altijd gebeuren dat je paard schrikt...dat heeft niks met bitloos rijden te maken.
maar hoe bedoel je, verschillende tempo wisselingen maken zonder teugels?
silvericathy schreef:eey,
1. kun je gewoon een halster pakken en daar dan twee teugels aan vast maken?
Zeker kan dat, je kunt ze als sidepull gebruiken of onderaan vastmaken voor een meer bosal-idee
2. wat nou als de pony zijn hoofd omlaag doet, dan heb je toch eigenlijk niks meer te zeggen wat moet je dan doen?
Been geven en een ophouding maken. Maar vooral oplossen door voorwaarts te rijden, niet gaan trekken (maar dat geldt voor bit-rijden ook, toch?
3. wat als je pony er vandoor gaat, hoe kun je dan het beste remmen
Door ophoudingen te maken, precies hetzelfde als met bit. Als laatste redmiddel is omtrekken ook een optie. Persoonlijk zou ik nog niet (of bijv. in een bak) bitloos proberen als je pony er anders vandoor gaat.
4. is het mogenlijk om aan de teugel te rijden bitloos?
Met bepaalde bitloze optomingen is het zeker mogelijk, ik heb het emand zelfs met een halster zien doen. Maar dat is volgens mij werk voor professionals, niet zomaar (en al helemaal niet de 1e keer) proberen!

silvericathy schreef:sarahhorses schreef:veel oefenen in de bak zodat je paardje rustig word
als we een bak konden vindenen het paardje daarin zou kunnen rijden...ze hebben het een keer geprobeert maar die was met bit nog
niet te houden, maar in de weide wel dus daar wilde ze dan gaan oefenen.
troi schreef:Tuurlijk kunnen paarden ergens niks aan vinden, maar dat wil niet zeggen dat het normaal is dat ze dan onbestuurbaar worden. Dan is er namelijk iets niet in orde in de verhouding tussen ruiter en paard... Paardlief heeft zich namelijk maar te gedragen ook al vindt hij er niks aan anders vindt ik het ook linke soep worden..