bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:42

eey,

mijn vriendin is vanplan om binnenkort eens bitloos te gaan rijden met haar verzorgpony, nu zit ze met de volgende vragen:
1. kun je gewoon een halster pakken en daar dan twee teugels aan vast maken?
2. wat nou als de pony zijn hoofd omlaag doet, dan heb je toch eigenlijk niks meer te zeggen wat moet je dan doen?
3. wat als je pony er vandoor gaat, hoe kun je dan het beste remmen
4. is het mogenlijk om aan de teugel te rijden bitloos?

ik zou het leuk vinden als jullie op de vragen antwoord zouden willen geven...

KiWiKo

Re: bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:44

1 jahoor dat kan
2 dan moet je het rijtechnisch oplossen
3 zoals je dat altijd doet met je zit
4 jazeker.

:D

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 22:02

miss nog iemand andere tips?

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:52

- ja dat is mogelijk.
2. wat nou als de pony zijn hoofd omlaag doet, dan heb je toch eigenlijk niks meer te zeggen wat moet je dan doen?
- je hebt ook niet veel te zeggen je hoort alles met je zit en je benen te kunnen doen, eventueel met stemhulp
- dan is het niet verantwoord dat je bitloos rijd, maar het beste is om het met je zit en je stemhulp te doen
- ja dat is mogelijk, want met een lichte druk op de neus en als je je benen er aan hebt dan moet het kunnen lukken

maar ik wil wel even zeggen dat als je voor het eerst bitloos gaat rijden, doe het in de bak,
en je moet er echt op kunnen vertrouwen dat je eigenlijk niks met je handen doet,
laat je vriendin maar is met de teugels los het paard verschillende tempo wisselingen maken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:39

Je kan zeker wel met stalhalster rijden, maar het is niet ideaal, omdat een stalhalster vrij ruim zit en gaat draaien en schuiven, als je dan een hulp wilt geven met je directe teugel hulp komt die hulp niet goed over.

Waarom zou de pony er vandoor gaan, doet hij dat normaal ook?

Zeker kun je aan de teugel rijden bitloos, als je technisch goed rijd dan is alles mogelijk met bitloos rijden,

Idd eerst maar eens in de bak beginnen.
Ik weet niet in hoe verre je bezig bent met wijken voor druk, maar dat is heel handig als hij op elk plekje van zijn lijf daarop reageert, ook heel belangrijk als je met bit rijd trouwens.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:54

Ingerr schreef:
- dan is het niet verantwoord dat je bitloos rijd, maar het beste is om het met je zit en je stemhulp te doen

maar ik wil wel even zeggen dat als je voor het eerst bitloos gaat rijden, doe het in de bak,
en je moet er echt op kunnen vertrouwen dat je eigenlijk niks met je handen doet,
laat je vriendin maar is met de teugels los het paard verschillende tempo wisselingen maken

op je antwoord bij 3, het kan altijd gebeuren dat je paard schrikt...dat heeft niks met bitloos rijden te maken.
maar hoe bedoel je, verschillende tempo wisselingen maken zonder teugels?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:57

Voor veel paarden is bitloos rijden niet veel anders dan met bit rijden, het is vaak de eigenaar (of verzorgster) die de sprong moet maken.
Gewoon gaan rijden zoals je normaal rijd. Een paard pakt iedere verandering van de ruiter op.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:10

silvericathy schreef:
Ingerr schreef:

op je antwoord bij 3, het kan altijd gebeuren dat je paard schrikt...dat heeft niks met bitloos rijden te maken.
maar hoe bedoel je, verschillende tempo wisselingen maken zonder teugels?

ja op je zit en op je been rijden.
daar gaat het vooral om bij bitloos rijden, tja als je zelf echt goed rijd dan rij je ook op je been en je zit

zit is rem
been is gas

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:14

Citaat:
daar gaat het vooral om bij bitloos rijden

Ik denk dat het vooral daar om gaat bij rijden algemeen en niet zozeer alleen bij bitloos rijden.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:32

annebe schreef:
Citaat:
daar gaat het vooral om bij bitloos rijden

Ik denk dat het vooral daar om gaat bij rijden algemeen en niet zozeer alleen bij bitloos rijden.

ja dat klopt maar ja dat weten de meeste mensen niet, en bij bitloos heb je gewoon niks te vertellen in de mond

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:36

Uhm nee... Maar wel op de neus!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:30

silvericathy schreef:
eey,
Zeker kan dat, je kunt ze als sidepull gebruiken of onderaan vastmaken voor een meer bosal-idee
Been geven en een ophouding maken. Maar vooral oplossen door voorwaarts te rijden, niet gaan trekken (maar dat geldt voor bit-rijden ook, toch?
Door ophoudingen te maken, precies hetzelfde als met bit. Als laatste redmiddel is omtrekken ook een optie. Persoonlijk zou ik nog niet (of bijv. in een bak) bitloos proberen als je pony er anders vandoor gaat.
Met bepaalde bitloze optomingen is het zeker mogelijk, ik heb het emand zelfs met een halster zien doen. Maar dat is volgens mij werk voor professionals, niet zomaar (en al helemaal niet de 1e keer) proberen!

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:21

Ja hoor dat kan prima!
Gewoon goed blijven zitten en steun zoeken in je zit.
Goed diep zitten, als een paard er eenmaal vandoor gaat kun je hem ook met bit toch niet meer houden.
Ja dat is zeker mogelijk.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:09

heeft er iemand behalve deze vragen nog tips?

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:15

- ga pas op pad als je je paard zo ver kan vertrouwen dat je hem/haar onder controle kan houden, met zit en been.
- om nog wat druk te kunnen uit oefenen kijk is voor een sidepull

- waarom wilt zij bitloos rijden?

ik rij bitloos buiten omdat mijn pony zich dan helemaal kan ontspannen en ik kan haar dan goed op haar eigen benen laten lopen
ik heb zelf een bitlooshoofdstel in elkaar geknutseld

de foto is een beetje donker maar als je goed kijkt heb ik wel een frontriem aan want anders schuift het naar achteren als je een beetje druk uitoefent (oh ja hier zat nog geen keelriem aan, nu wel maar daar heb ik geen foto van)
Afbeelding

Afbeelding

dit is een foto van mijn halster hoofdstel, ook weer met frontriem om het halster om zijn plaats te houden als je toch een beetje druk uitoefent
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:23

Tip: veel oefenen in de bak, en niet gaan sjorren aan de teugels, want je kan hem echt wel pijn doen.. In het begin kon ik nauwelijks sturen, nu rijd ik met touwhalster buiten en ben ik bezig om zonder hoofdstel te rijden, maar dat is net zoals met het bitloos heel veel oefenen..

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:48

veel oefenen in de bak zodat je paardje rustig word ;)

Charlainecf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:27

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:43

sarahhorses schreef:

als we een bak konden vinden :P en het paardje daarin zou kunnen rijden...ze hebben het een keer geprobeert maar die was met bit nog
niet te houden, maar in de weide wel dus daar wilde ze dan gaan oefenen.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:52

silvericathy schreef:
sarahhorses schreef:

als we een bak konden vinden :P en het paardje daarin zou kunnen rijden...ze hebben het een keer geprobeert maar die was met bit nog
niet te houden, maar in de weide wel dus daar wilde ze dan gaan oefenen.

nou dan is het niet eens verantwoordelijk dat jullie naar buiten gaan met dat paard!
met of zonder bit!

als je een paard nog niet eens normaal kan inhouden in de bak is buiten gewoon levens gevaarlijk!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 07:18

nou dan is het niet eens verantwoordelijk dat jullie naar buiten gaan met dat paard!
met of zonder bit!

als je een paard nog niet eens normaal kan inhouden in de bak is buiten gewoon levens gevaarlijk![/quote]

ik moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben, ik heb zelf 2 verzorgpaarden die niet
in een bak willen rijden omdat ze er gewoon geen ene bal aan vinden, maar buiten zijn ze super braaf.
zowel onder het zadel als zonder zadel. en oefenen gebeurt toch in de weide, ze is nog lang niet vanplan om naar buiten toe te
gaan zonder bit in. wel rijd ze die pony buiten met en zonder zadel en dan is er niks aan de hand.
sommige paarden en pony's zijn buiten cross pony's en paarden die kun je niet in een bak rijden als ze er geen bal aanvinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:28

Tuurlijk kunnen paarden ergens niks aan vinden, maar dat wil niet zeggen dat het normaal is dat ze dan onbestuurbaar worden. Dan is er namelijk iets niet in orde in de verhouding tussen ruiter en paard... Paardlief heeft zich namelijk maar te gedragen ook al vindt hij er niks aan anders vindt ik het ook linke soep worden..

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:18

troi schreef:
Tuurlijk kunnen paarden ergens niks aan vinden, maar dat wil niet zeggen dat het normaal is dat ze dan onbestuurbaar worden. Dan is er namelijk iets niet in orde in de verhouding tussen ruiter en paard... Paardlief heeft zich namelijk maar te gedragen ook al vindt hij er niks aan anders vindt ik het ook linke soep worden..

hij is dan wel stuurbaar, maar hij wil het liefste zo snel mogenlijk weg daar...heb er proefje op gedaan en was echt de hele tijd bezig met rustig maar jochie...het is zo weer over, en toen hij de bak uit mocht was hij vet blij...en hoezo zou er niet iets inorde zijn in de verhouding tussen ruiter en paard?...ik weet niet waar dat op slaat, maar ik vind het bullchitt dat er iets niet inorde zou zijn dan.