Hangen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caiitliin

Hangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:01

Hee, ik moet vanavond weer paardrijden, dus het leek me wel handig om even wat tips te vragen voordat ik ga rijden. Het zit zo: Ik rij nu 3 weken achter elkaar 1x per week op een manege paard, en in het begin heb ik echt met me laten sollen omdat ik het paard niet zo goed kende en ik hem een beetje eng vond. Het gaat nu al beter en ik heb hem ook al voorwaartser maar er zijn 2 'probleempjes':
- Hij zit rechts echt muurvast, ik moet echt me best doen om allebei de teugels even lang/kort te houden want hij trekt de linker uit me hand. Ik weet dat ik dit niet kan verhelpen in 1 les maar ik zou toch graag wat oefeningen willen weten waarmee ik hem een beetje soepeler kan krijgen :)
- Nadat we 2x gegaloppeerd hebben, laat hij zen hooft gewoon vallen. En daar maak ik echt geen grapjes over, ik mag zijn hoofd gewoon tillen. Ik denk zelf dat ie dan gewoon niet voorwaarts is en ik probeer ook overgangen te rijden maar bij dit paard lijkt het niet zo veel effect te hebben :P

Mijn instructrice zegt dat ik heb zegmaar lucht moet geven (ja hoe leg je dat uit, kneepjes maar dan je handen openen) maar ik heb het idee dat ie dan niet meer zijn eigen hooft gaat dragen, maar dat het hooguit voorkomt dat ie nog zwaarder wordt.
Ook is het paard in het begin heel stijf, vooral in draf en dan zen rechterachterbeen, ik probeer dan veel voltes te rijden kleine gebroken lijntjes met bochtjes enzo.
Maar, als we oefeningen gaan rijden zoals bijvoorbeeld schouderbinnewaarts, gaat ie opeens hard lopen door me heen, om eronderuit te komen. Daarom laat ik dat nog maar even zitten en concentreer ik me eerst maar op het voorwaartse gebeuren :)
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en me wat tips kunnen geven :Y)

edit: spelfout

Saartjuh_b

Re: Hangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:43

Hoe oud is het paard en is die verder wel gezond?
Hebben ze hem wel eens na laten kijken?

Als hij erg stijf is, kun je veel figuren rijden om hem wat soepeler te krijgen.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:48

Zo ver ik weet is het paard gezond, ik rij op een goede manege en alle paarden en pony's zien er goed en gezond uit :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:56

Voorwaarts rijden!! Dat helpt echt, en idd Luchtgeven. Wij hebben er op stal ook eentje staan, als die knikt gaat ie meteen hangen, heel vervelend. Het helpt echt om overgangen te rijden en stelling te vragen(beide kanten op, beginnen in stap en dan steeds verder uitbouwen) en op de volte het achterbeen er binnenachterbeen er onder zetten(ook eerst in stap en dan verder)

En idd wat je instructrice zegt, lucht geven, steeds kneepjes en geen moment vasthouden, hierdoor Moet ie wel ze eigen hoofd dragen, omdat hij geen steun vind in jou handen:P

suc6 er mee

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:18

Luchtgeven heeft bij mij heel erg geholpen en de pony was al niet zo voorwaarts en toen ik haar voorvaarts begon te rijden ging ze haar hoofd weer gewoon 'zelf dragen', dat met die teugels daar zit ik zelf ook mee dus ik volg even wat daarop geantwoord word. :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:20

Ik snap het probleem met de teugels niet echt uit je verhaal, kun je het wat anders uitleggen?

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:23

voor het hangen heb ik wel een oplossing.
mijn paard gaat soms ook erg hangen als ik hem nageeflijk maak bij het losrijden,
mijn instructrice heeft gezegd dat op het moment dat ie gaat hangen ik ineens de teugels los moet laten
zodat hij zelf merkt dat ie zijn eigen hoofd moet dragen en ik daar niet voor ben! :o
het kan zijn dat ie de 1e 2/3 keer zowat struikelt, maar hij zal snel doorhebben dat ie zijn eigen hoofd moet dragen!

succes ;)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:28

@Mendy15: Ik vind jou manier eigenlijk n beetje eng, tegels loslaten, straks valt ie echt heel erg. Je kunt het contact even loslaten, maar je moet echt niet alles losgooien!
*niet banketstaaf bedoelt hoor*
Ik heb n keer perongeluk me teugels los gelaten(paard trok) en ben toen met paard en al onderuit gegaan en lag dr dus ook onder met me been. Heb dr verder niks aan over gehouden, maar het kan zo fout gaan!

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:30

nee kijk, ik bedoel, je handen openen en iets naar voren houden, niet ineens helemaal losgooien!
sorry voor de verkeerde uitleg :o

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:34

Ik vermoedde idd al dat je zoiets bedoelde, maar ik wist het niet zeker... Dus ik denk zeg ff dat het ook mis kan gaan als het ineens allemaal los hangt :+

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:35

haha ja dat klopt inderdaad. dat zou best eng zijn..
nee, dat doe ik niet hoor!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:37

Ik zou hem dus wel gewoon een keer helemaal losgooien als hij zo gaat hangen. Dan struikelt hij maar een keer, heeft hij er hopelijk ook gelijk van geleerd.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:07

bedankt voor alle reacties!
het verhaal met de teugels:
Normaal pak je de (spring)teugels allebei bij hetzelfde stukje vast (tenminste ik dan) zo weet ik dat op allebei de teugels evenveel spanning heb en bijv. niet me binnenteugel veel korter is. Maar bij dit paard, moet ik vooral links, stevig vasthouden, anders trekt hij ze uit me handen doordat ie rechts zo vast zit, dus het lijkt of hij naar rechts hangt waardoor ie links meer teugel nodig heeft (denk hij) :O
ik hoop dat jullie het een beetje snappen :P

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:11

Ik snap wat je bedoelt ja. Wat je dr misschien aan kunt doe is in het begin je teugels dus iets scheef pakken en als je paard dan warm is en een beetje losser proberen ze gelijk te krijgen, want als je dat meteen in het begin doet gaat ie dr waarschijnlijk alleen maar harder tegenin omdat ze spoeren nog niet warm zijn:P

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:14

Marlous1991 schreef:
Ik snap wat je bedoelt ja. Wat je dr misschien aan kunt doe is in het begin je teugels dus iets scheef pakken en als je paard dan warm is en een beetje losser proberen ze gelijk te krijgen, want als je dat meteen in het begin doet gaat ie dr waarschijnlijk alleen maar harder tegenin omdat ze spoeren nog niet warm zijn:P

vorige keer heb ik ze wel in het begin gelijk gemaakt, maar dan eerst op het laatste stukje zegmaar, en dan als ie al wat warmer was allebei eentje korter, en zo verder als dit nodig is en als het kan, of is dit fout?:$

xx

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:21

Nee lijkt me niet fout, maar ik zou zegmaar eerst met een lange teugel instappen, dan met wat meer contact maar nog wel lang, warmrijden en als je ze dan oppakt en je merkt dat ie aan 1 kant heel erg trekt als je je teugels even lang hebt, hem toch eerst nog verder los rijden voordat je ze helemaal gelijk pakt.

wij hebben dr ook 2 staan die heel erg stelling hebben naar 1 kant, me instructrice zegt dan ook altijd dat t niet erg is als ze in t begin een beetje stelling hebben, als je ze na n tijdje maar wel recht probeerd te krijgen

snapje?

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:23

Marlous1991 schreef:
Nee lijkt me niet fout, maar ik zou zegmaar eerst met een lange teugel instappen, dan met wat meer contact maar nog wel lang, warmrijden en als je ze dan oppakt en je merkt dat ie aan 1 kant heel erg trekt als je je teugels even lang hebt, hem toch eerst nog verder los rijden voordat je ze helemaal gelijk pakt.

wij hebben dr ook 2 staan die heel erg stelling hebben naar 1 kant, me instructrice zegt dan ook altijd dat t niet erg is als ze in t begin een beetje stelling hebben, als je ze na n tijdje maar wel recht probeerd te krijgen

snapje?

okee snap ik, bedankt voor de tip! :D

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:31

en, hoe is het gegaan? of moet je nog :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:45

Ik zou idd ook eens radikaal loslaten, echt wel, en je zegt het zou kunnen dat hij dan struikelt, jaaa idd dat zou kunen maar dat kan eigenlijk altijd, dat is zeker geen uitleg.
Je teugels zijn eigenlijk bedoelt om aanwijzingen te geven, en het woord aanwijzingen moet je echt letterlijk nemen, een zacht contact kan ook nog net iets teveel zijn.
Dit hangt uiteraard van de trainingsgraad van het paard af, ook van zijn gevoeligheid en zijn medewerking.

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:53

Ik herken je probleem, heb er met mijn paard ook last van.
wat je zegt over de teugels, ik zou wel proberen om je teugels op gelijke maat te houden.
Waar je dan vooral op kunt letten is dat je zelf ook je handen gelijk houd.
ik heb namelijk dat ik dan met 1 hand verder naar voren ga zitten om deze te "ontlasten"
Dus daar moet je dan goed op letten.
En idd veel stelling en buiging vragen zodat je paard op 2 teugels gaat lopen
*klink simpel is het zeker niet :D *

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:23

Hee bedankt allemaal!
Het ging wel goed, met het hangen ging het ook veel beter omdat ik hem voorwaartser had en best veel overgangen heb gereden, dus dat merkte ik wel en we gingen in de les verzamelen en weer veruimen en dat een paar keer achter elkaar, en na dat werd hij ook veel lichter :D
Alleen nu heeft ie weer iets nieuws bedacht, op de lange zijde dicht tegen het schot aan lopen en overspingen, dus ik nam weer teug en sprong opnieuw aan, wilde ik hem doordrijven op de lange zijde, gaat ie bijna op de bek omdat ie struikelt over zen eigen benen :P
Weet niet wat ik er mee moet:P

xxxx

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:41

om een paard bewust van z'n eigen benen te laten worden kan je hem over balkjes laten lopen, als je dat een paar keer hebt gedaan tilt hij zijn benen zoeizo beter op ;)

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:51

Hand af en toe wat omhoog halen en veel bij drijven.