Struikelen/verstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Struikelen/verstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:08

Mijn paard verstapt zich best wel vaak, nu heb ik altijd gedacht dat dit aan de ruiter lag. Hij doet het ook als ik aan het stappen ben, zelfs met lange teugel. (uitstappen) Hij doet het in alle gangen. Wat kan ik eraan doen?

Sim

Re: Struikelen/verstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:02

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

- Balansprobleem
- Hoeven te lang/verkeerd bekapt (kan slecht afrollen)
- Ruiter laat het paard niet actief/door het lijf stappen

Lastig dus om te zeggen wat het is en wat je er aan kunt doen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:50

het kan zijn dat je paard teveel op de voorhand loopt, struikelt hij alleen onder het zadel of ook als hij vrij loopt?
balkjeswerk bijv. aan de hand kan hem leren bewust te worden van zijn benen en leren om ze beter op te tillen, succes!

Bartello9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:23

Mijn paard deed dat ook heel erg in het begin ;( Was vooral een balansprobleem en soms een te hoog tempo + dat hij overal mee bezig was behalve met mij :o Nu na 1.5 jr trainen doet hij het bij mij zelden meer, maar rijdt er iemand anders op gegarandeert dat hij het doet.

Probeer hem goed vanachter uit te rijden en hem bij de les te houden. Bij mij was dat de helft van het probleem ;) Succes!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:25

Mijn paard deed het ook en die heeft HKO,maar het kan van alles zijn dat struikelen.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:46

Mijn paard verstapt zich als ik hem niet aan het werk zet/bij het werk hou. Dus juist met losstappen en uitstappen en tijdens de training op momenten dat ik meer bezig ben met mezelf waardoor hij tijd heeft om naar de konijntjes in de wei te kijken (en dus niet oplet waar en hoe hij zijn hoeven neerzet).

Als het opeens is gekomen dan zou ik iemand mee laten kijken en evt. een dierenarts inschakelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:02

Ik zou ook zeggen een balans probleem.
Ligt idd wel aan de ruiter, jij zal je paard zo moeten trainen dat hij meer op de achterhand gaat dragen, denk als je aan de gang gaat met de zijgangen schouderbinnen en travers dat het steeds beter gaat, dit zijn de basis oefeningen om je paard sterker en soepel in zijn achterbeen te maken.
Dus als je technisch goed gaat trainen zal je paard ook steeds minder gaan struikelen.

Zorg ook dat hij niet te langen tonen heeft , dat hij goed kan afrollen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:28

Mijn verzorgpaard deed dat ook vaak. Bij haar is het een rugprobleem. Kraken helpt heel goed bij haar.

Mocht dat het probleem niet zijn dan zou ik idd balkjes lopen. Leg ze bv in een cirkel op verschillende hoogtes en op verschillende afstanden, dan moet hij echt op zijn benen letten.
Wrijf ook eens voor het rijden over alle 4 de benen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:17

Het kan ook zijn dat je paard ontzettend scheef is. Dat kun je met rechtricht oefeningen oplossen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:11

als het paard scheef zou zijn, zou die dat dan doen op 1 hand of beide?

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:56

Je paard/pony goed tempo rijden wil nog wel is helpen en peesbeschermers helpt ook vaak wel iets paard tilt de benen dan net iets meer op.

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:32

mijn paard heeft presies het zelf!,,
voor mij was de oplossing:
heel veel wisselingen rijden het hielp!
draf veruimen bij elkaar rijden.. stapen stil staan aan draven

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:41

Doet je paard dit ook als je hem los gooit? of puur alleen tijdens het rijden? het is wel belangrijk om er achter te komen of het een medische of een rijtechnische oorzaak heeft.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:45

Eventueel zou je ook af en toe eens balkjes kunnen gaan draven. Hierdoor tilt het paard beter zijn benen op. Daarnaast is dit een goede oefening voor de rug om losser te worden, en helpt het ook nog eens voor de balans van het paard. Je pakt hier dus meerder problemen mee. Zorg wel dat je paard goed voorwaarts op de balkjes af gaat. Misschien zelfs eerst even in stap proberen. Succes hoor!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:46

fjordjes schreef:
Mijn paard verstapt zich best wel vaak, nu heb ik altijd gedacht dat dit aan de ruiter lag. Hij doet het ook als ik aan het stappen ben, zelfs met lange teugel. (uitstappen) Hij doet het in alle gangen. Wat kan ik eraan doen?

Bijna altijd is dat een gezondheids probleem. Heb je al een dierenarts laten kijken naar je paard?

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:32

Misschien impuls verlies.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:37

Nee nog geen dierenarts naar laten kijken. Zal het binnenkort eens vragen als die op stal komt. Helaas is balkjes draven geen goed idee, paard heeft daar fobie voor. Als ik mijn paard losgooi dan doet ie niet veel als alleen stappen en dan heb ik het hem eigenlijk nooit zien doen, misschien een enkele keer. Ik probeer wel veel te schakelen in de gangen en stukjes buiten/binnen schouderwaarts te rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:54

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:24

Een paard van een vriendin van mij, die deed het alleen met instappen omdat hij gewoon niet opletten. Geen medische oorzaak en met gewoon rijden deed hij het verder niet..

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:45

Ik heb et ook op de manege best vaak, en meestal zijn de ponys die op de ''hoefsmid''lijst staan..
Dus ik denk ook de hoeven..

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:35

Als je paardje het ook doet, zonder jou erop, dan zou ik zeker een dierenarts er naar laten kijken. Doet hij het alleen met jou of iemand anders erop, dan is het eerder een balans probleem. Als hij al lang onder het zadel is en het pas iets van de laatste tijd is, dan kan het bv ook verveling, niet voorwaarts genoeg, te zwaarlijvig of te lange hoeven zijn.

paardenfan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:28

emil01 schreef:
Als je paardje het ook doet, zonder jou erop, dan zou ik zeker een dierenarts er naar laten kijken. Doet hij het alleen met jou of iemand anders erop, dan is het eerder een balans probleem. Als hij al lang onder het zadel is en het pas iets van de laatste tijd is, dan kan het bv ook verveling, niet voorwaarts genoeg, te zwaarlijvig of te lange hoeven zijn.

helemaal mee eens, en als je twijfelt altijd ff dokter naar laten kijken lijkt me

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

Mijn merrie doet het nu ook af en toe nu ze zonder ijzers staat (nu 1.5 maand zonder)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:33

Mijn paard deed dit ook vaak en heeft sinds een half jaar duidelijk verergerende ataxie. Heeft 8 jaar geduurd voor dit aan het licht kwam.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:54

Het paard waar ik op rij heeft dit ook, toevallig struikelde hij vandaag een paar keer en legde de instructice uit waardoor dit komt bij dit paardje. Als hij warmgelopen is dan krijg hij last van zijn balans.