Tong over bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Tong over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:12

Ik rijd mijn paard bitloos en dit gaat goed in de piste en op buitenrit als het niet 'te druk' is. Nu ga ik in maart naar de zee met mijn paard en daar gaan we met een grote groep op pad. Ik wil er dan wel terug een bitje bijnemen om toch net iets meer te zeggen te hebben.

Maar toen ik vroeger nog met bit reed had mijn paard wel eens de neiging om haar tong over het bit te doen. Dit gebeurde alleen op buitenrit als ik met een losse teugel reed, dus ze deed het niet om onder druk uit te komen. Ze zat dan net zolang te klieren met dat bit totdat ze haar tong erover had. Dan steeg ik af deed het bit terug normaal om verder te rijden, dat vond ze allemaal niet erg.

Iemand enig idee waarom een paard dit doet?
Zo kan ik er beter rekening mee houden als we straks terug beginnen met aan het bitje te wennen.
Ik reed toen overigens met een dubbelgebroken aurigan bit.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:51

Daar was een filmpje over, ik zal hem even opzoeken

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Het klinkt misschien een beetje saai, maar rond 1.50 vind ik het interessanter worden. Rond 4.50 gaat het over de dubbelgebroken trens.

Searcher

Re: Tong over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:32

Mss het bit ietsje hoger? Of dat ze het toch geen fijn bit vindt, dat t knijpt of zo. Meestal wil een paard er toch mee zeggen dat er iets niet lekker zit. Er is maar 1 manier om erachter te komen en dat is iets anders proberen. Succes!

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:43

Mijn eerste idee was ook bit wat hoger,
Ik neem aan dat je les hebt met je paard, dus zou ik het eventjes met je instructeur/trice bespreken, misschien heeft die een goed idee of een bit wat je eventueel kunt proberen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:47

GEEN_ZIN schreef:
Daar was een filmpje over, ik zal hem even opzoeken

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Het klinkt misschien een beetje saai, maar rond 1.50 vind ik het interessanter worden. Rond 4.50 gaat het over de dubbelgebroken trens.

dat is inderdaad de reden dat een paard zijn tong over het bit gooit, het filmpje laat het duidelijk zien en maakt het ook aanschouwelijk

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:31

Dat is inderdaad een duidelijk filmpje, maar gaat wel voornamelijk over de werking van het bit als er druk wordt opgezet. Ik ga er in ieder geval heel attent op zijn als ik over een weekje ofzo terug het bit er een beetje ga bijnemen zodat ze er terug aan gewend is tegen dat we naar de zee gaan.

Nog een vraag ivm het filmpje ... hoe werkt een ongebroken trens in? Er wordt enkel de enkelgebroken en dubbelgebroken trens besproken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:41

ongebroken werkt in op de mondhoeken. is vriendelijker dan enkel en dubbelgebroken. voor paarden die de tong over het bit gooien zijn er een aantal bitten of stukjes op de markt. zo heb je een bit met een tongspeler. wordt vaak op paarden gebruikt met een "franse mond". hiermee gooien ze ook niet zo makkelijk hun tong erover. je heb ook gewoon tonglepel bitten. je hebt ook rubber tongstukjes die je om je bit kunt doen. is de simpelste en goedkoopste oplossing voor 1 keer.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:24

Als ik jou was zou ik een ongebroken trens proberen. Dan heb je geen last meer van dat geprik in het gehemelte en dan weet je dus ook gelijk of dat het probleem is bij jouw paardje! Of dat ze misschien gewoon lekker gek aan het doen is:P

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:09

Elk bit heeft zn nadeel en zn voordeel. Is vaak een kwestie van proberen. Die van mij is snel gevoelig in de mond en ben daarom sinds kort ook bitloos gaan rijden. Op de weg en voor de kar durf ik t nog niet aan maar ze doet het er prima op. Heb t pas 4 hele korte stukjes gedaan maar weet nu al dat ik t zal blijven doen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:38

Ik ga het in het oog houden. Ik heb ondertussen al jaren niet meer bit gereden en Mandy is ook wat ouder geworden, dus als het toen gewoon gekkigheid was zal dat er nu wel uit zijn en anders kan ik altijd nog een ander bitje proberen.

Ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegenaan om terug met een bitje te beginnen maar safety first, niet alleen voor mij en Mandy maar meer voor de groep.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:03

Je kan er ook een bit in doen en sturen op halster en neusriem. Ter overgang.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:29

mijn vriendin haar draver deed het ook op momenten dat ze zich verveelde, hield je haar bezig dan ging het goed. Zij heeft een tijdje met een tonglepelbit gereden, nu ben ik daar absoluut geen voorstander van, maar kan me ook wel indenken dat je op het strand in rengalop niet even afstijgt om het bit weer goed te doen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:15

Kijken of de maat en hoogte goed is. Verder zou ik eerder een enkelgebroken dan een dubbelgebroken bit nemen, daar spelen ze minder mee. Of misschien een kunststof bitje, sommige paarden vinden dit fijner... maar dat is toch uitproberen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:08

Dat je met het bit meer te zeggen zou hebben is niet waar, zeker niet als je al jaren zonder bit rijdt.
Het principe blijft hetzelfde, paard krijgt druk op d'r neus, of druk in d'r mond. Ze snapt wel wat je bedoelt als je bitloos rijdt, net zo goed dan als je met bit rijdt. Juist voor de rem kun je beter bitloos rijden, de mond is namelijk net iets gevoeliger en zal dus eerder een pijnprikkel geven, waar paarden instinctief harder op gaan rennen.

Ik rijd mijn paard ook bitloos en die reageert met remmen op het halster 10x beter dan op bit.

Ik zou dus gewoon lekker bitloos je buitenrit gaat maken, als ze er echt vandoor gaat, kun je haar net zo makkelijk (zo niet makkelijker) omtrekken dan als met bit. Alleen maar op de rem schieten helpt dan toch niet echt.

Als je het niet helemaal vertrouwd, kun je nu alvast veel oefenen met buitenrijden, laat haar een keer lekker hard galopperen en neem haar weer terug. Meestal werkt het het beste als je even remt, dan weer loslaat, remt, dan weer loslaat. Ze reageren namelijk meer op het loslaten dan op het remmen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:07

Als je nou eens een heel vriendelijk bitje probeert? Of een andere?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 16:36

@sassol : ik begrijp wat je bedoeld hoor, maar theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde. Mijn paard is een echte tank die verdomd goed weet dat ze zonder bit meer kan dan met bit. Uiteraard besef ik dat het bit een pijnprikkel geeft en dat ze daarop zal reageren, dit is niet iets wat ik nastreef maar ik wil ook wel mijn pleziertjes beleven door mee te kunnen gaan naar de zee. Ik heb meer controle met een bit als het erop aankomt om mijn paard onder me te houden tijdens gedribbel en aanstalten maken om te vertrekken, moest ze er echt vandoor gaan dan heb ik nog steeds mijn touwhalster om ze te kunnen omtrekken (dat doe ik echt niet met een bit)

Veel oefenen is inderdaad DE manier om ervoor te zorgen dat ik in maart met een gerust hart bitloos mee zou kunnen naar de zee maar dat zal spijtig genoeg niet lukken aangezien ik nogal met mijn rug sukkel en zeker niets ga riskeren om het erger te maken zodat ik de zee dan zou moeten afzeggen. Dus die tip van lekker hard galoperen en dan terug nemen zal niet lukken vrees ik.

Misschien maak ik me ook zorgen om niets hoor. Wie weet is ze absoluut niet onder de indruk van het hele zee-gebeuren en loopt ze als een mak lammetje, maar ik neem liever mijn voorzorgen dan ginder op teleurstellingen te moeten stuiten.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:31

Mijn oude paard deed ook het tong over het bit alleen dat was gewoon omdat ie eronder uit wou komen.
Ik heb toen een bit (stang met ijzeren tongspeler) en toen deed ie het niet meer omdat ie het niet meer kon door de tongspeler.
Misschien kan je eens een bit met grote tongspeler proberen! :D

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:07

ik zou het hoofdstel wat strakker doen als die de ruimte heeft om z'n tong over het bit te doen moet die misschien iets strakken ?

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:41

probeer anders eens een leperbit, dat is een gewoon bitje met een klein lepeltje waardoor ze de tong niet meer over het bit kunnen gooien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:25

ladydevil schreef:
probeer anders eens een leperbit, dat is een gewoon bitje met een klein lepeltje waardoor ze de tong niet meer over het bit kunnen gooien.

Datzelfde filmpje legt uit waarom een lepelbit geen oplossing is, maar slechts symptoombestrijding.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:29

mischien kun je inplaats van een bit een scherpere bitloze optoming proberen?

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:32

Er zijn speciale bitten met een soort lepel eraan, waardoor het paard zijn tong er niet overheen kan doen.

Ikzelf doe altijd de mexicaanse neusriem een gaatje strakker, zolang hij zijn tong er niet meer overheen doet, gaat dat weer losser, ik heb er in tijden al geen last meer van gehad :D

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:40

Ik denk dat het strakker doen van de neus/sperriem gewoon symptoombestrijding is. Dat moet je gewoon niet als oplossing zien. Zelfde geldt overigens voor bitten met een lepel. De oorzaak ligt in de mond en daar moet je dan ook gaan zoeken. Je kan dan bitloos gaan rijden, maar er zit dan nog steeds dat probleem in de mond. Bovendien snoeren de meeste bitloze optomingen de mond ook snoeihard dicht en zetten grote druk op het kaakgewricht en de snijtanden.
Als het probleem verholpen is en hij tankt er nog steeds vandoor, kan je een ongebroken Thiedeman bit overwegen. Scherp als het moet, zacht als het kan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:39

Albert schreef:
maar er zit dan nog steeds dat probleem in de mond.

Eh, of het bit was dat probleem :)*

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:40

Dat is heel goed mogelijk, maar als er geen bit in kàn dan is de mond een rampgebied; zit er wel degelijk een groot probleem en zal het paard ook problemen met eten hebben.