om de 5 min andere kant vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

om de 5 min andere kant vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:54

Wordt er stapel gek van:
Mijn paard heeft altijd goed gelopen, de B waren we zo uit, de L1 ook. Vanaf L2 begon het allemaal.
Hij heeft de ketting van de staldeur in zijn mond gehad ( waarschijnlijk ) en hierdoor zijn zijn onderlagen kapot geweest. Dit is nu helemaal genezen ( de tandarts is er diverse malen bij geweest en zijn mond is weer genezen )
Ik ben weer gaan rijden en hij pakt steeds links vast, 5 min later rechts ( en kantelen, zeer overdreven dat ik giga veel kg op mijn rechter OF linker teugel heb )
Fisio erbij gehad. Er is niets mis. Hij zat ietsie vast in zijn hals maar daar had je ook alles mee gezegd.

Hij blijft zodra ik ga rijden eerst rechts vastpakken heb ik deze los dan is het links. Vooral als ik ga wenden naar de linkerhand loopt hij over de buitenschouder weg en weer giga kantelen. Probleem zit echt op de linkerhand!
Rechts kan ik hem eigenlijk super de baan rond rijden.
Ook met mijn been naar de "losse" kant toe te werken help niet. Hij blijft vastpakken en kantelen. Ik ben veel met overgangen bezig. Draf, stap, draf, halthouden, halthouden, galop. Dat doet hij goed, hij reageerd daar wel op maar loslaten HO MAAR!!!

Ook de zware kant loslaten en de losse kant erbij pakken is drama want dan loopt hij helemaal binnenstebuiten en rechtmaken met mijn been lukt niet ( geen reactie )

Wat kan ik het beste hieraan doen? Hoe kan ik de druk weer gelijk krijgen? Hoe kan ik hem het beste aanpakken zodat die kanteling en dat vasthouden eens stopt. Het is gewoon niet meer te doen. Ik wordt boos en gefrustreerd! Hij liep echt lekker en nu.... waardeloos!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:41

heb je al is een ander bitje geprobeerd? een dubbel gebroken bitje wil wel is helpen. of een bit met rolletjes. hierdoor gaan ze meer spelen met het bit en ook sneller loslaten.
kan natuurlijk ook best zijn dat er een zekere angst (voor pijn)is overgebleven aan de pijnlijke ervaring van de ketting. misschien een rubber bitje?
niet boos worden.. ;) je paardje kan er waarschijnlijk weinig aan doen :+
succes!!

troi

Re: om de 5 min andere kant vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 07:23

Heeft je paardje ook een tijdje op rust gestaan terwijl alles aan het genezen was? Want als dat zo is heeft je paardje nu een dubbele last, weer soepel worden/aanleren van de oefeningen en de strijd moeten aangaan met zijn angst voor het bitje tegelijkertijd (want die ervaring met die ketting kan niet fijn zijn geweest..). Je zou kunnen overwegen de beide te scheiden, dus eerst bitloos gaan rijden om de soepelheid/oefeningen terug te krijgen en met bitje hele leuke dingen doen die fysiek weinig van hem vragen zoals buitenritten. Dan zou hij de associatie van bitje met pijn kwijt moeten gaan raken terwijl hij fysiek (Door het trainen zonder bitje) wel weer in vorm komt. Dan kun je na verloop van tijd weer gaan trainen met bitje (als je het helemaal goed wilt doen bij de overgang zelfs het bitje erin hangen maar nog rijden met het bitloze hoofdstel). Je paardje moet weer leren dat een bitje helemaal niet vervelend hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:19

Wat gebeurt er als je 'm rijdt op een bitje dat niet op de lagen maar op de tong inwerkt, zoals een ongebroken trensje? Of als je 'm bitloos rijdt? Is het dan ook zo erg?
Als de lagen eenmaal beschadigd zijn geweest dan blijven ze vaak echt heel erg gevoelig...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:52

voor dit soort gevallen lijkt zo'n bitbuddy me dus wel een uitkomst. Volgens mij zijn de prijzen alleen idioot hoog..

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:50

Ander bitje proberen?