eerste keer springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

r13tt3

eerste keer springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:32

hoihoi,

ik vind dat ik op het moment te weinig afwisseling heb met paard..wil graag gaan springen.. heb paar keer geprobeerd klein sprongetje 80 cm ongeveer..ging de ene keer wel goed, andere keer niet..marja.. dat maakt niet uit want oefen baard kunst zeggen ze..maar ik heb toen gewoon maar een hindernisje gehad.. als ik springles neem bij de stal waar ik sta.. moet ik natuurlijk meerdere achter elkaar.. moet ik dit thuis eerst oefenen? of gewoon proeflesje nemen? verder weet ik echt niet van springen af dus ook nog niet heel erg of het iets voor me is..ik heb alleen nog maar een dressuur zadel dus moet even kijken of ik zadel kan lenen.. want tja.. springzadel kopen terwijl het dadelijk erg tegen valt is ook niks..
Wat raden jullie aan met zo weinig spring verstand??
Laatst bijgewerkt door Scum op 01-02-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst en titel aangepast.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:35

Les nemen ;)
Beginnersles wel te verstaan.
80 cm vind ik nou niet echt klein,
laat je je paard wel eens vrijspringen? <<< Dit is een vraag, niks aanraden dus!
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 25-01-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:36

Misschien kan je vermelden wat je paard aan springervaring heeft? :)
Je verhaal is nogal onduidelijk, kan je thuis rijden met je paard? Heb je les? En heb je thuis les of ergens anders?

Persoonlijk denk ik dat het beter is om zelf eerst te beginnen met balkjes draven, misschien Cavaletti of kleine kruisjes ertussen maar om meteen met 80cm te beginnen als je zelf nog geen ervaring hebt vind ik nogal wat. Misschien kan je thuis hier vast wat mee oefenen samen met iemand die er een beetje verstand van heeft en als dat goed gaat springlessen nemen en dan pas wat meer richting hindernis gaan denken. Dat soort kleine oefeningetjes kan je best doen met een dressuurzadel, maar dat bevordert niet echt de houding die je met springen hoort te hebben. Als je straks echt hindernisjes gaat springen zou ik toch een VZH/springzadel aanschaffen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:36

Finstar1991 schreef:
Les nemen ;)
laat je je paard wel eens vrijspringen?

Iemand met geen verstand van springen of hindernissen aanraden te gaan vrijspringen met zijn paard?
Dat lijkt mij nou niet heel verstandig of wel? :n

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:39

Aanraden?
Ik vraag het.
het advies was les nemen.
ff lezen..

Appieee

Re: eerste x springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:42

Lezen heb ik geen problemen mee hoor, bedankt.
Hoe jij het vraagt kan het overkomen als suggestie en dat lijkt me niet de bedoeling.

r13tt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:46

Appieee schreef:
Misschien kan je vermelden wat je paard aan springervaring heeft? :)
Je verhaal is nogal onduidelijk, kan je thuis rijden met je paard? Heb je les? En heb je thuis les of ergens anders?

Persoonlijk denk ik dat het beter is om zelf eerst te beginnen met balkjes draven, misschien Cavaletti of kleine kruisjes ertussen maar om meteen met 80cm te beginnen als je zelf nog geen ervaring hebt vind ik nogal wat. Misschien kan je thuis hier vast wat mee oefenen samen met iemand die er een beetje verstand van heeft en als dat goed gaat springlessen nemen en dan pas wat meer richting hindernis gaan denken. Dat soort kleine oefeningetjes kan je best doen met een dressuurzadel, maar dat bevordert niet echt de houding die je met springen hoort te hebben. Als je straks echt hindernisjes gaat springen zou ik toch een VZH/springzadel aanschaffen.

Sorry voor de onduidelijkheid, mijn paard heeft ooit wel parcoursje gesprongen maar niet met mij en niet op wedstrijd. Ik doe zelf alleen dressuur lessen op pension stal waar ik ook altijd rijd. balkjes en kleine kruisjes gaan goed.. nouja.. ik heb dus wel paar x 80 cm gehaald maar dit is iedere keer maar een hindernis. dat geld ook voor die kruisjes.. het is er maar gewoon eentje.
Mis je nog iets van informatie? hoop dat het wat duidelijker is nu.

r13tt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 11:47

Finstar1991 schreef:
Les nemen ;)
laat je je paard wel eens vrijspringen? <<< Dit is een vraag, niks aanraden dus!

Vrijspringen nog nooit gedaan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:54

als je toch binnenkort springles gaat nemen zou ik helemaal niets eerst gaan oefenen thuis, maar je instructeur je laten begeleiden hierin.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:09

Balkjes draven kun je wel mee beginnen, zo kan je ook vast een beetje de verlichte zit leren aan te voelen...

Hoe springt je paard? Gemakkelijk of heeft hij nog hulp nodig om over de sprong te komen? Als je paard zelf ook nog onervaren is, dan is het misschien verstandig om het vanaf het begin af aan met een (spring)instructeur beginnen...die kan dan ook meteen jou de juiste instructies geven op dat moment...niet verstandig om zelf te gaan expirimenteren want er kan natuurlijk genoeg mis gaan!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:33

Maar probeer niet met een dressuurzadel gaan springen.
En idd wat je zelf zegt, misschien een springzadel of Vzh zadeltje te kunnen lenen! :)
Dit kan onnodig pijn lijden bij je paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:01

idd mellanii en je boom zou kunnen breken als je met een soort van "klap" terug komt in het zadel.
met springzadel of veelzijdigheid zadel is de klap vaak kleiner en veel beter te voorkomen.

verder zou ik gewoon beginnen met balkjes draven soms een kleine cavalettie.
en les nemen, prive les is in het begin vaak het beste.
maar vaak vraagt de instructeur ook wel wat jou ervaring met springen is.

vrijspringen is een goed idee, maar alleen als je hierin al ervaring hebt.
in jou geval zou ik dit dus idd niet toepassen

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:51

ik zou eerst echt een klein sprongetje nemen, balkjes of kleine sprong van 20 cm ofzo 80 cm om te beginnen is wel erg veel !

floorhorses

Re: eerste keer springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:29

ik zou een proefles nemen!
dan word alles duidelijk uitgelegt,
en krijg je er ook veel plezier in!
ik vind springen ook super gaaf!
succes!

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:49

mijn eerste sprong was over een boomstam in het bos :) viel er toen bijna af ook

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:49

Veel boeken lezen, als het kan les nemen, en in iedergeval veel informatie opzoeken over hoe het moet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:51

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:55

Ik zou inderdaad ook nog even wachten met zelf oefenen. Als je eerst die les neemt, krijg je nuttige tips en kan je daarna wat zelf gaan oefenen.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:29

ik zal inderdaad een proeflesje nemen, en dan laag beginnen. Je krijgt gelijk tips en dan kan je verder thuis gaan oefenen als je het leuk vind!

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:08

Ik zou niet thuis gaan oefenen in iedergeval geen 80 cm.
Als je het leuk lijkt en je weet er niet veel
van kun je proefles nemen! en als dat je
bevalt ga je op les.