springen met een ouder paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

springen met een ouder paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:41

Weet niet of dit goed staat... :o

Ik rijd momenteel een 16jr oude merrie, ze is niet de makkelijkste maar we kunnen na een jaar goed met elkaar over weg. ze heeft eerder al Z dressuur gelopen en ik ben nu weer met haar opnieuw begonnen in de B, ze is wat betreft conditie heel erg fit, en heel erg werkwillig...

Ik heb vroeger veel gesprongen en eventing gereden en wil dit het liefste weer gaan doen...
Dit paard heeft vroeger wel in de training wat gesprongen maar nooit een echt parcours of iets dergelijks. Vermogen zit er wel in maar het ontbreekt haar aan techniek...

Ik vraag me dus af of het nog iets uithaalt om met dit paard serieus te gaan trainen voor springwedstrijden en als haar conditie het toe laat misschien ook eventing??

Wat denken jullie ervan??

Grapjasjes12

Re: springen met een ouder paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:46

Hmm, ik zou goed in de gaten houden hoeveel ze aankan. De ene 16 jarige is de andere niet. Probeer het heel langzaam op te bouwen, ze is geen 8 meer ;) Merk je dat er dingen negatief gaan veranderen, dan is dat wel een aanwijzing van 'tot hier en niet verder en misschien een stapje terug'.

Hoe is haar algehele conditie op dit moment?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:48

Een 16-jarige is nog niet bejaard hoor! Het lijkt wel alsof de paarden steeds vroeger afgeschreven worden tegenwoordig. Als je geen wonderen meer verwacht (paard zal vermoedelijk geen Z SGW weer worden :P) denk ik dat je best eens kunt beginnen met trainen en kijken waar het schip strand.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:51

ik vind 16 helemaal niet oud!! ik zou gewoon rustig aan beginnen en kyken hoe het gaat..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:53

Op de manege waar ik vroeger reed, sprong een paard van 19
ook zo een meter. Dus ik denk het echt prima kan met een goeie
warming up en zeker goed uitstappen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:58

Haar conditie kan op het momente wel wat beter maar dat komt door de "vakantie vanwege het geweldige weer".... voor de sneeuw was ze in goede conditie,

we rijden wel maar echt hard trainen is er nu niet bij... ze vind het zelf heerlijk om hard te werken, ben haar nu weer aan het oppakken en heb haar bij gebrek aan een goede buitenbak een paar keer mee naar butien genomen, dat vond ze echt helemaal geweldig...

verder verwacht ik ook absoluut niet dat het ze het Z springen of sgw nog haalt, ik wil gewoon graag weer een keer een springwedstrijd rijden...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:00

16 is helemaal niet oud, ik was de groom van iemand die had een 20 jarige nog op z crossen zz zwaar dressuur en m springen lopen.
gewoon rustig opbouwen en lekker lessen met haar.

sucses

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:01

Je moet inderdaad per paard aankijken wat hij/zij aankan.
Ik heb met m'n 19-jarige verzorgpaard ook nog 90cm gesprongen, ik durfde niet hoger. :P
Maar hij kon het zeker nog aan.

Dus ik zou gewoon proberen en kijken hoe ver je komt. Goed inspringen, daarna goed uitrijden. :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:05

ik denk dat het aan haar niet zal liggen, ze heeft een karakter waarvan ik denk dat ze er echt wel voor knokt... echte vechtersmentaliteit zeg maar

ik denk dat ik binnenkort eens wat sprongen probeer en dan weer ga lessen....

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:09

ze kan het misschien wel maar je moet het wel rustig op bouwen
ik heb een keer op een 16-jarige haflinger gesprongen gingen we eerst balkjes draven sprong ze er over heen

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:41

Je kan het best proberen. Kijk wat je paard aankan en gewoon rustig opbouwen. Mijn verzorgpaard is ook bijna 20/21 en heb een paar maanden geleden nog 1.10m gesprongen.

Jij weet het beste wat je paard aankan ;)

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:44

Jaa gewoon rustig opbouwen.. en kijken wat ze aankan..:)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:23

Ik ga het binnenkort gewoon een keer proberen en dan zien we wel hoe ze het oppakt...

als er fotos gemaakt worden zal ik ze plaatsen... ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:27

spottedponie schreef:
ik denk dat het aan haar niet zal liggen, ze heeft een karakter waarvan ik denk dat ze er echt wel voor knokt... echte vechtersmentaliteit zeg maar

ik denk dat ik binnenkort eens wat sprongen probeer en dan weer ga lessen....

juist met zulke paarden moet je voorzichtig zijn, die kennen hun eigen grenzen niet. Overigens zie ik hier opmerkingen als "mijn paard van 18 heeft pas nog een 90 cm gesprongen", dat is natuurlijk wel wat anders dan een volledig parcours van een meter, of een cross van 2 km lang.
Maar ik zou gewoon rustig gaan opbouwen, en goed in de gaten houden hoe ze het fysiek volhoudt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:31

Tot het 29ste jaar van mijn pony heb ik toch wel aardig actief gesprongen.
Hierna af en toe nog wel een huppeltje van 20 cm omdat hij het zo leuk vond, maar ik was heel bang dat hij door zijn eigen grenzen heen zou rennen van enthousiasme

Maar ik zou het inderdaad gewoon proberen, 16 is niet zo oud :)
Veel plezier

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:39

-> RT-P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:08

toot schreef:
16 is helemaal niet oud, ik was de groom van iemand die had een 20 jarige nog op z crossen zz zwaar dressuur en m springen lopen.
gewoon rustig opbouwen en lekker lessen met haar.

sucses

Maar dat is waarschijnlijk altijd een sportpaard geweest. Dan ligt het vaak toch een tikje anders.
Het paard van de TS moet op zijn 16e nog gaan beginnen met springen en eventueel een cross. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het vergt wel een heel andere aanpak als dat je een paard hebt wat altijd al als sportpaard heeft gelopen.

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:13

ik heb zelf een paard van 19 ik spring er ook gewoon mee en ga nog een keer starten in de sgw als het paard een goede conditie heeft en je goed in en uit stapt kan het geen kwaad

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:34

Narya schreef:
Een 16-jarige is nog niet bejaard hoor! Het lijkt wel alsof de paarden steeds vroeger afgeschreven worden tegenwoordig. Als je geen wonderen meer verwacht (paard zal vermoedelijk geen Z SGW weer worden :P) denk ik dat je best eens kunt beginnen met trainen en kijken waar het schip strand.

Dat is dus ook precies wat ik bedoel ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:37

Een 16-jarige is zeker niet bejaard, maar een paard dat dan nog helemaal moet gaan opbouwen naar een springcarriere, vraagt wel een heel ander soort management. Ik heb een paar jaar terug een veertienjarige uitgebracht t/m M sgw, paard had wel veel al gesprongen en gecrosst op B/L niveau, maar dat was wel zorgvuldig trainen. Precies wat ook Simmie al aangeeft.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:51

Ik zal inderdaad een gedegen training moeten gaan bedenken, maar ik ben ook niet van plan om binnen een half jaar al mijn eerste cross met haar te rijden...
En zoals ik eerder al zei, het is niet de bedoeling dat ze Z springen word, gewoon af en toe eens een spring wedstrijdje voor de afwisseling, daar komt ook bij dat ik niet van plan ben iedere week op concours te gaan, dat laat mijn eigen agenda niet toe...

Ik weet wel waar ik over praat, heb verschillende jonge paarden naar een hoger niveau gebracht en dit paard in eerste instantie ook weer opgepakt om te gaan dressuren, ze is ook echt wel fit genoeg, heeft nooit last van blessures en dergelijke, en dat wil ik graag zo houden natuurlijk,
ik was vooral nieuwsgierig of er meer mensen zijn die met een ouder paard nog actief wedstrijden rijden...

Ik ga haar gewoon rustig aan oppakken en door trainen en dan zien we wel waar het schip strand, lukt het niet dan houden we het bij dressuur

xCharlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:17

Ik heb ook gewoon gesprongen met mijn verzorgpony van 22, maar deze deed het ook wekelijks.
Gewoon opbouwen en goed opletten hoe ze het oppakt en of er veranderingen zijn ...
Suuces!

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:20

rustig opbouwen en als dat allemaal goed gaat dan is er niks aan de hand. Als het paard nog helemaal fit is dan zal er wel niks mis mee zijn om te gaan springen

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:34

wat leuk... ik zit in dezelfde situatie. ik heb namelijk een paardje. vorige eigenaar durfde niet te springen, daarna was ze van mijn moeder.. die sprong maar heel af en toe. en dan laag. de laatste 2 jaar heeft ze op een manege gestaan(helaas, maar was noodoplossing anders moest ze weg) binnen kort haal ik haar op en dan wil ik ook beginnen met springen.. wil ook graag afentoe een parcourtje springen, kijken hoe ver we komen.. rij haar nu 2x in de week dressuurmatig, maar aangezien ze nog op de manege staat schiet dit niet echt op.. kan niet wachten tot het mei is en ik haar kan ophalen..

ze is trouwens dan 15. ben ook benieuwd of er meer ervaringen zijn hiermee?!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:45

Mijn paard is op haar 14e-15e nog uitgebracht in B en L springen. Had ook alleen maar dressuur gelopen (en heel veel buiten, had een berenconditie). Ze vond het geweldig....totdat ze begon te kreupelen. Artrose. Achteraf had ik haar toch eerst even op de foto's moeten zetten - als ik dit had geweten waren we misschien wel niet gaan springen. Aan de andere kant vond ze het heel erg leuk.....