3takt in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

3takt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:07

ik heb een vraagje,

ik heb nu 2x op me protocol staan dat me paard in 3takt galoppeerd(meer bij het onderdeel middengalop)
ik heb hier niks van gemerkt en op de film zie je het ook niet terug.
maar nu het dus al 2x is voorgekomen, zou het ook wel zo zijn, maar nu de vraag:
hoe krijg ik het eruit? iemand tips?

Anoniem

Re: 3takt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:09

Ik denk dat veel tempowisselingen maken in galop best kan helpen. Ook overgangen stap-galop kunnen wel helpen denk ik..

Flew

Galop is een drietaktgang. Bedoelen ze niet dat je paard in viertakt gaat?

Dee_Es

Uhm de galop hoort toch ook in drietakt gereden te worden? Bedoelde ze niet dat je de galop in viertakt reed dan?

Flew was me voor.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:10

Een 3 takt is goed, galop is een gang met 3 tact.
Als een paard in een 4 tact galoppeerd, dan heeft het paard vaak sprongverlies en gaat de kwaliteit van je galop achteruit.

Dan gaan schakelen om het paard sterker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:12

Ik begon ook al te twijfelen :+ .

Suzanne F.

Hm of jij hebt het verkeerd begrepen of de jury is niet bijster slim.
3 tact is juist de bedoeling, 4 tact is ongewenst.

Vaak is het juist bij de middengalop minder aanwezig, paarden galopperen dan veel beter in de 3 tact. Ze gaan vaak uit de tact (4 tact) als ze sprong missen en impuls. Vaak als je ze meer gaat verzamelen.

Dus een paard wat in de middengalop in een 4 tact gaat moet wel enorm uit elkaar op de voorhand gaan.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-01-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

uit de wiki:
De galop is een gang met een drietakt (drie tempi) en deze gang is niet symmetrisch. Er is dus een linkergalop en een rechtergalop. De beenzetting in de rechtergalop is als volgt: linksachter, linkerdiagonaal (linksvoor tegelijkertijd met rechtsachter), rechtsvoor, gevolgd door een zweefmoment voor de volgende sprong. Bij de linkergalop is dit precies omgekeerd. De galop is altijd regelmatig met gecadanceerde sprongen en wordt met lichtheid uitgevoerd en vanaf het aangalopperen resoluut begonnen. De volgende soorten galop worden onderscheiden: de verzamelde galop, de arbeidsgalop, de middengalop, de uitgestrekte galop en de contragalop.

Kan je het de volgende keer niet vragen aan je jury wat ze er mee bedoelen, misschien meot het zijn drie tact en dat je paard dan bijv. in 4tact loopt

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:16

Is het dan niet zo dat de middengalop een viertakt is? Rengalop is wel viertakt dacht ik..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:16

dit staat op me protocol

ebe grote volte met middengalop: 5 : 3 takt

meer staat er niet bij en ik heb de jury neit meer gezien na de wedstrijd. wel weet ik dat zij de volgende wedstrijd weer jureerd maar om er dan nog mee te komen is wel beetje raar.
ik ga even proberen of ik het filmpje hier bij kan zetten met het stukje, misschien worden we er dan wijzer van.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:18

Hmm, dat zou je op kunnen vatten als 'je hebt een 5 want je paard gaat niet in drietakt', maar ook als 'je hebt een 5 want je paard gaat in drietakt'. Lekker onduidelijk. Een filmpje zou wel helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:23

hunter87 schreef:
dit staat op me protocol

ebe grote volte met middengalop: 5 : 3 takt

Ja dan snap ik het wel. Ze bedoelt dat je moet letten op de 3 tact.
Er staat 3 tact omdat het paard moet gaan in de 3 tact en dat dus waarschijnlijk niet doet.

Ik begrijp het als jury zijnde wel maar er had moeten staan: Letten op 3 tact.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:32

uhm het lukt niet om het erop te krijgen. ga morgen wel even langs me instructeur met het fimpje. ik word er niet wijzer van.

maar misschien is het ook wel zo dat we in 4tact gaan(door mij niet te zien) en dat ze dus bedoelen van rij in 3tact.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:40

het hoort als volgt te gaan, buiten achterbeen, dan binnen achterbeen en buiten voorbeen samen en dan binnenvoorbeen, daarna volgt het zweep moment, kun je de film beeldje voor beeldje afspelen en kijken of de benen binnenachter en buiten voor tegelijk of om de beurt worden neergezet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:18

gezien je andere topic ( [RT-P] impuls verlies ) vermoed ik idd dat hij in 4takt gaat. Typisch iets nl dat veroorzaakt wordt door gebrek aan impuls, je ziet dan dat de diagonaal (inde linkergalop het rechtervoorbeen en het linkerachterbeen) niet meer gelijk worden neergezet.

@jeaulijn, in een echte rengalop kan je idd een 4takt krijgen, maar dat is wel heel ver verwijderd van een middengalopje op de volte.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:40

Ja, maar iedereen doet dressuurproefjes natuurlijk in volle rengalop op een zwarte arabische hengst ;)

Ik ga mee met Lielle, ik weet niet of je je paard ook kort pakt van voren, maar een handbreedte meer halslengte wil ook wel eens helpen voor impulsverlies en 4 takt.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:02

Lielle schreef:
@jeaulijn, in een echte rengalop kan je idd een 4takt krijgen, maar dat is wel heel ver verwijderd van een middengalopje op de volte.

Aha oke duidelijk, bedankt voor je antwoord hoor!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:25

ik kom net terug van me instructeur met filmpje.
zijn vrouw (jurylid) heeft meegekeken en tja
als je er ongeveer met de vergrootglas op gaat zitten, kan je zien dat die 2 passen in 4takt springt. het is echt heel slecht te zien, je moet er bijna op gaan zitten loeren wil je het uberhaupt zien. maarjah het is dus iets te zien.

ok de jury heeft dus dr punt goed gemaakt...:) we zijn er dus uit... heeft wat tijd en moeite gekost.
*traininspuntje*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:41

Misschien zag de jury het aan meerdere dingen (aanleuning, impuls, houding paard, etc.)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:56

lailapri: dit ging alleen over de takt, niet over aanleuning, impuls enz enz enz.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:58

neem maar bedoel meer van misschien dat de jury ook aan andere dingen kon zien dat de takt niet oke was