mijn pony schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wikiboo

mijn pony schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:32

Ik rij heel vaak buiten met mijn pony,
en nu in de winter is ze heel druk.
Ze schrikt van alles en gaat dan ook rennen.
Het is heel apart want ook al ben je er al best vaak
langsheen geweest zonder dat ze schrok.
Kan ze een paaltje ofzo opeens weer eng vinden.
Ook de terug weg naar de wei moet ik haar heel erg inhouden.
Vorig winter is ze ook een keer heel hard gaan rennen naar de wei
zonder dat ik haar terug kreeg.
Ook in de les schrikt ze heel snel.

Wat moet ik doen als ze er vandoor gaat?
moet ik dan achterover zitten of juist voorover?
want ik merk wel dat ik haar beter eerst even kan laten rennen
en daarna terug nemen.

Heeft iemand tips?
ze krijgt geen brokken.
alleen hooi en gras
en ze is 9 jaar.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:44

De meeste paarden zijn bommetjes in de winter, het duurt langer voordat de spieren warm zijn.
Vandaar dat ze veel actiever en frisser zijn dan in de zomer ;) maar dat wist je waarschijnlijk al..
Het enige wat je kan doen denk ik, is je goed zwaar maken in je zit(benen lang maken etc), duidelijke stemhulp geven en misschien iets meer druk uitoefenen op de teugels(niet teveel want daar worden ze meestal dribbelig van) En inderdaad vooral geen extra voeding geven(brok) Gewoon ruwvoer :)
9 jaar is opzich nog best jong, misschien dat het daar ook een beetje aan ligt.
extra beweging kan ook helpen, maar verder zou ik het echt niet weten. Succes in ieder geval!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:49

Denk dat je pony erg veel energie over heeft en dan is het niet zo dat ze schrikt van alles wat ze ziet, maar alles op dat moment een aanleiding is om even gek te doen.
Kun je haar niet longeren voordat je de les in gaat? Haar even lekker dr energie kwijt laten raken aan de longe en vervolgens daarna gaan rijden.
Als ze er vandoor gaat is het belangrijk om zelf ontspannen te blijven zitten (ja dat is lastig :) ) en achterover te zitten. Niet blijven trekken aan de teugels, maar (als je in de bak rijdt bv) haar op een kleine volte zetten.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:35

Horse321:
Ja, goed langmaken moet ik mee oefenen :o
als ze er vandoorgaat knijp ik al gauw
dat is fout, dat weet ik
maar ik probeer nu steeds meer ontspannen te gaan zitten ;)

LiVetime:
Dat ze dat doet is denk ik ook van energie.
Longeren voor de les gaat denk ik niet het is dan heel druk
Als ik buiten op zandpad rij en ze gaat rennen
kan ik haar dan ook omkeren of moet ik dat juist niet doen?
in de bak zet ik haar dan ook altijd op kleine volte

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:56

ik rijd heel vaak op een paard dat erg snel schrikt.
meestal als het weer zo ver is zegt mijn instructrice altijd dat ik hem beter even kan laten rennen dan is de dat in iedergeval kwijt.
je moet natuurlijk wel opassen dat het niet te ver gaat dan moet je achter over zitten vooral proberen rustig te blijven.
later als die tot rust is gekomen moet ik altijd stapje voor stapje weer langs dat plekje gaan eerst via de binnen hoefslag dan op de hoefslag anderen kant op laten kijken dan gewoon weer normaal rijden ! werkt meestal erg goed !

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:01

Idd, in de winter zijn de meeste paarden/pony's wat frisser in het hoofd dan gewoonlijk. Sommige krijgen minder beweging omdat ze 's winters bijv. binnen staan en in de lente/zomer pas weer in de wei gaan, dus dan hebben ze energie over.
Beste is dan om het paard eerst even te longeren ofzo, dan is het frissige er een beetje af.
Verder is het belangrijk dat je zelf rustig blijft tijdens het rijden. Meestal zit je zelf ook al gespannen op het paard als je steeds denkt: "Oh, daar komt een paaltje aan, misschien schrikt ie wel. Van dat bankje kan hij ook schrikken..." enz enz. Die spanning voelt het paard ook aan en daar kan die alleen maar zenuwachtiger van worden.
Dus mijn tip, proberen rustig te blijven en van te voren even longeren of flink inrijden in de bak.

Succes!