Hand vastzetten, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hand vastzetten, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:11

Hoi,

Als ik op de linkerhand rijd, zet ik mn binnenhand ongemerkt heel erg vast, als ik dan mn spieren voel trekken dan heb ik het pas door en dan laat ik wel meteen los, maar kom er dus pas achter als het te laat is.
Heeft iemand tips hoe ik dit 'droog' kan verbeteren?(dus oefeningen die ik eventueel gewoon overdag kan doen als ik niet aan het rijden ben?
Alvast bedankt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 04:18

Een pet -cola-fles nemen met een halfkopje water en die in je hand (onderhands, dus pols horizontaal naar boven) balanceren aan de hals, net vasthouden, zonder te laten vallen, alsof je hete aardappels vasthoudt.
en dan lopen, zodat je de cadans van het rijden nabootst.
Een paar weekjes mee oefenen (zoveel mogelijk per dag).
Zo train je je handcoördinatie en spier gebruik. losjes vasthouden!

midgie

Re: Hand vastzetten, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:43

Misschien wat meer zit oefeningen doen, met b.v iemand aan de longeerlijn en jou geen teugels geven , dus een onafhankelijk zit gaan krijgen en je bewust worden wat je in je handen hebt, de paarden mond dus.
Misschien wat meer bewust gaan rijden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 09:04

bedankt, maar vraag tips die ik overdag (dus zonder paard) kan oefenen. dit omdat ik maar 4 x per week rij ;)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:34

Ik zou niet weten hoe je dit zonder paard kan oefenen, maar ik kreeg vroeger als oefening dat ik als ik aan het rijden was telkens als ik een bordje tegen kwam mijn handen moest ontspannen en naar voren moest doen.

Eef23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:23

Geen idee of dit 'droog' te oefenen is eigenlijk.
De tip van maxcomx is wel een hele leuke en zal zeker nuttig zijn, maar weet niet of het invloed heeft op je rijden.
Wat je tijdens het rijden zou kunnen doen (je moet toch je manier van rijden aanpassen) en gewoon een pluk manen vasthouden of een bokriempje aan je zadel en dat vasthouden. Dan kan je je hand niet meer vastzetten :+
En ook al rijd je 'maar' 4x per week, volhouden....

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:43

Ik hou ook zeker vol :D, ben blij dat ik het zelf in de gate heb en dan ook meteen ontspan, maar wil het eigenlijk gewoon voor zijn, dus dat is een punt voor mezelf waar ik de komende tijd bewust op ga letten. Pluk manen vasthouden kan niet omdat ik alleen vasthou op de linkerhand (dus dan mn binnenhand) en die moet ik van de hals afbrengen om te leren hoe op de juiste manier aan de teugel te rijden, ik ben nu bezig om de basis zegmaar opnieuw te leren en dingen aan te gaan voelen ipv naar beneden te kijken of ze goed loopt ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:13

Veel mensen hebben op de een of andere manier wel een probleem met spiergebruik. De oefening et de petfles, is om je hand/spiercoordinatie dichtbj de krachtuitoefening van de teugel te brengen en te leren relaxen, zowel om de spier reactie wat vlotter/behendinger te maken. Verder moet je alles leren op een pard.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:45

Ik heb dat probleem ook gehad. MOest toen gedurende een aantal weken met een stok tussen mijn handen gaan rijdemn. Je kunt dan niet je handen vast zetten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:05

Hoe moet ik dat stokje zien dan?

Heb vandaag wedstrijd gehad en ben met beide proefjes 1e geworden met 191 en 188 punten, terwijl ik erin ging met een verwachting van rond de 150 a 160 punten te zitten dus ben super trots :P :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:56

midgie schreef:
Misschien wat meer zit oefeningen doen, met b.v iemand aan de longeerlijn en jou geen teugels geven , dus een onafhankelijk zit gaan krijgen en je bewust worden wat je in je handen hebt, de paarden mond dus.
Misschien wat meer bewust gaan rijden.

Daar wordt je echt niet bewuster van van je hand gebruik... Want dan heb je ze helemaal vrij en als je dan weer teugels hebt zul je waarschijnlijk precies hetzelfde doen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:53

Daar ben ik het helemaal mee eens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:34

Ik denk niet dat je dit droog kunt oefenen. Het is toch het gevoel op het paard zelf wat je moet verbeteren zodat je steeds sneller opmerkt dat je je hand vast zet. En dat lukt alleen door meer vlieguren te maken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:51

Ik was er al bang voor dat dat zo niet zo makkelijk lukt. Maar ga natuurlijk de dagen dat ik mn pony rijd goed opletten en heb sinds van de week weer prive les dus dat moet goed komen.
Overigens had ik het gisteren met die wedstrijd al sneller in de gaten als ik vast ging zetten.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:53

Je moet af en toe je elleboog los schudden onder het rijden. Heeft bij mij erg geholpen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:03

Ga ik proberen dank je :D

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:48

In je binnen hand neem je je binnen teugel als gewoonlijk en het stuk teugel van je buiten teugel wat over is, zodat je een bruk tussen je handen krijgt. Je buitenhand begrenst nu je binnenhand en dan kán je niet meer vast zetten

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:52

Ik weet geen oefeningen die je thuis kan doen maar als je tijdens het rijden er je steeds bewust van bent dat je dat kan doen helpt dat dan niet? Probeer je arm ook echt te buigen en naast je lichaam te houden dan is het ook moeilijker je arm gespannen te houden.