reflex matig een onnodige hulp geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shamyrah

reflex matig een onnodige hulp geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:46

Mijn eerste probleem wat ik hier plaats, ik hoop dan ook dat het goed staat, en niet al tientallen keren voorbij is gekomen. Het probleem is namelijk dat ik tijdens het rijden teveel aan de rechterteugel zit.
In een soort van reflex gebeurt dit, en krijg ik dus niet onder controle. :D ( ben verder wel goed gezond hoor )
Mijn paard reageert hier narrig op. Gaat steeds meer in verzet en wordt boos. Zou ik ook worden als ik steeds een klein rukje in mijn mond krijg.
Mijn paard zit niet vast, het ligt echt aan mij.
Makkelijk gezegd is de rechterteugel loslaten, maar probeer dat maar als het reflexmatig gebeurt. Ik heb ook al met een elastiek ertussen gereden ( zo'n postbode elastiekje). Tijdens het draven heb ik hier de meeste problemen mee,doorzitten lukt mij ook niet omdat ik denk dat er een verband is tussen is. Kan iemand mij raad geven ???

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:53

Kan het er misschien mee te maken hebben dat je teveel steun zoekt aan de teugels? Doordat je met name in draf wat minder goed zit qua balans bijvoorbeeld? Dat je tijdens het doorzitten je balans misschien onbewust wat naar rechts probeert te corrigeren en daardoor telkens even aan de rechterteugel gaat "hangen"? Ik denk dat de eerste stap naar de oplossing is dat je moet proberen erachter te komen waarom je dit reflexmatig doet. Misschien kun je eens proberen zonder teugels te rijden terwijl je paard door iemand gelongeerd wordt, zodat je al je aandacht aan je zit kunt besteden en op die manier kunt proberen te voelen of het misschien zo is dat je meer moeite hebt met balans op het moment dat je geen teugels in handen hebt? Zo kun je testen of het aan de rechterteugel zitten een ding is wat je doet om je balans te zoeken.

Eef23

Re: reflex matig een onnodige hulp geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:25

Ik zou inderdaad ook zitlessen gaan nemen.
Het lijkt erop alsof je onbewust steun aan je teugel zoekt, omdat je zelf de link met het doorzitten ook al legt.
Probeer eerst zelf aan je balans te werken.