Springen/vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elerosa_lai

Springen/vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:24

Hallo!

Ik heb nu al een aantal maanden een nieuw verzorgpaard, dat ooit wedstrijden heeft gesprongen. Ik hou erg van springen, en wil dit ook veel met haar gaan doen. Het probleem is dat ze erg dwars is. En dat me verteld word dat ik beter niet hoger kan gaan dan 60 cm omdat ze dan gaat steigeren/bokken/rennen/staken enz. Ook zeggen ze me dat ik moet stoppen wanneer ze weigert, omdat het anders fout gaat. Terwijl ik juist zoiets heb van; als ze na de 60 cm vervelend doet, moet ze dat toch afleren. En dat wanneer een paard staakt, je deze juist niet zijn zin moet geven. Nu wil ik eerst vrijspringen met haar, om te kijken hoe ze reageerd op hogere sprongen. (heb tot nu maar een keer gesprongen, tot 50 cm gegaan) Maar... ik heb eigenlijk niet echt een goed beeld over de manier warop.

Kan iemand me vertellen hoe ik het beste kan vrijspringen?

XxX

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:49

jou manier van denken is zeer goed inderdaad moet je een paard zoiets afleren.
Misschien heb je hier wat aan.
als je los wilt springen zet je een staander tegen de bakrand aan de andere staander er tegenover de balken leg je erop op de gewenste hoogte, en je gaat eerst heel laag springen dat je er naast kan rennen aan een halstertouw en dat het paard snapt wat de bedoeling is. ga daarna iets hoger dat je er nog overheen kan zelf en neem het paard weer mee, het beste is een hoofdstel in te doen met bit zonder teugels dus haal de teugels eraf. je moet wel een lang halstertouw hebben wil het paard ineens jou kant op springen heb je nog ruimte om verder weg te springen, als je hoger gaat dan ga je in het midden staan en zet je het paard aan de longe je longeerd het paard met zweep erbij en dan springt het paard over de balken als je daar bijna bent bij de balken maak je het longeer touw iets korter doordat jij dichterbij gaat staan en de longe iets korter pakt en let goed op dat je de staander niet om laat vallen
pak anders voor de binnenste staander een kleintje dat je het touw er makkelijk overheen slaat doe dit in draf en galop zo kan je uit testen tot hoe hoog het gaat of kan je ook zien wat de oorzaak is waarom die niet springt.
Succes ermee, hopelijk heb je er wat aan. *D

chrisje_83

Re: Springen/vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:45

Je moet inderdaad heel duidelijk en consequent daarmee omgaan. Bij weigeren is ze dus geleerd dat ze niet meer hoeft, met als gevolg als het naar je paards zin te moeilijk of te hoog wordt gaat ze steigeren, dan hoeft het niet meer. Dan door het steigeren, bokken en dergelijk gedrag hoefde het helemaal niet meer. Je moet dit eerst aanpakken onder goede begeleiding. Ze moet duidelijk leren wat de bedoeling is en dat ze niet haar zin krijgt door middel van dit gedrag.

Vrijspringen kan je doen door één staander dicht langs de rand van de bak te plaatsen waardoor ze er niet langs kan, aan de andere kant sluit je het ook af door middel van lint, schrikdraad of staanders met balken zodat je een soort van sluis krijgt. Je "jaagt" haar door het begin van de sluis, zorg dat ze niet terug kan draaien en laat haar dan springen.

In elk geval heel erg veel succes!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:47

Ik zou eerst maar eens kijken waarom het paard dit doet! Heeft ie geen pijn zodra het hoger word?

Eef23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:30

Ik zou niet in m'n eentje gaan aanmodderen met vrijspringen met een paard dat snel in verzet komt. (en al helemaal niet aan een halstertouw of longe!!!)
Op zich is het geen gek idee, dat je zo wil kijken hoe het gaat.
Maar vraag advies aan je instructeur(trice) of een ander persoon met ervaring met vrijspringen en vraag of ze je willen helpen.
Met vrijspingen kan je al snel over de grenzen van een paard gaan, door het opjagen en in paniek kunnen er dan hele rare/gevaarlijke dingen gebeuren. En dan ben je misschien nog verder van huis.
En overleg het uiteraard met de eigenaren van je verzorgpaard.