paard gooit hoog op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

paard gooit hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:58

Heyy...

Ik heb een probleempje..
als ik met me verzorgpaard (1.65) rij gooit ze me heel hoog op
ik ben dan ook wel klein 1,58 en de meeste zeggen dat het aan me lengte kan liggen.
maar ik heb wel vaker op paarden gereden met dezelfde hoogte.

hoe kan ik mijn probleem oplossen?
zijn er oefeningen voor?

Groetjess

Magic_Ice

Re: paard gooit hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:02

Zitles.. proberen met je rug en knieen goed te blijven zitten en doorveren..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:02

Dat is paard verschillend, het ene paard gooit gewoon hoger op als het andere en dat heeft niks met de hoogte te maken ;) . Ik heb ook af en toe wel paarden waar ik de eerste paar drafpassen bijna uitstuiter :D .

Wellicht kun je, je beugels een gaatje korter doen en verder is het oefenen. Zorg er ook voor dat je paard en jijzelf goed ontspannen zijn, want dat werkt ook niet mee.

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:59

je moet je zwaar maken in je zadel waardoor je op je kont blijft zitten als het paard zo hoog opgooit het is geen probleem dat het paard zo hoog op gooit dat is zelfs heel mooi maar probeer te blijven zitten anders moet je is op een FNRS manege meedoen aan een zit competitie en dan krijg je een protocol waar precies op staat wat er fout is als je die meeneemt naar een instructeur die kan je precies vertellen wat je eraan moet doen.
Succes!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:10

mijne heeft hele ruime gangen, ook erg vervelend om te blijven zitten. Helemaal als je totaal wat anders gewend bent, Maar ik kon het niet uitstaan van mezelf dat ik totaal niet kon doorzitten op hem. toen heb ik geoefend en geoefend en geoefend, en nu is mijn doorzitten zelfs beter dan mijn lichtrijden. Ik zou dus zeggen een kwestie van oefenen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:44

Ik rij ook sinds kort op een paard dat enorm hoog opgooit. Ook met lichtrijden denk je: wow ik wordt gelanceerd! Bij hem gaan de schokdempers aan op het moment dat hij nageeflijk wordt en over de rug gaat lopen. Dan zit hij heel fijn.

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:11

Je kan inderdaad proberen je beugels een gaatje korter te maken. Daarnaast het paard proberen nageeflijk te rijden en in een goed tempo. Want als dit soort paarden stilvallen dan wordt het meestal ook erger.
Verder is het ook een kwestie van gewenning. :+
Succes!

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:29

thankss nageeflijk betekent toch ontspannen rijden?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:52

Neem goede prive lessen waardoor je je houding kunt verbeteren zodat je makkelijker kunt zitten en laat je paard inderdaad nageeflijk lopen (dus over de rug) dan zijn de gangen beter uit te zitten en het is ook beter voor de spieren van het paard.

Bij goede lessen leer je dit allemaal :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:49

Loopt het paard wel goed in balans?
Misschien wat meer rechtricht oefeningen gaan doen om het achterbeen beter onder te laten treden zodat hij je beter gaat leren dragen en jou beter laat zitten, verdiep je eens wat meer in de theorie en techniek en het recht richten.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:01

Proberen ontspannen te zitten,
en in het begin is het idd lastig en ziet het niet uit. :o

Heb een paard van ongeveer 173 gereden die gooide echt hoog op,
ben zelf ook 173, maar het was idd moeilijk om te blijven zitten.

Ik raad je aan om privéles te nemen en dan goed op je zit letten,
Recht op zitten tenen naar het paard toe (voorkomt wiebel benen) dit heb je al snel als een paad hoog op gooit,
Probeer niet te veel te klemmen in het zadel maar laat je gewoon zakken, zwaarmaken

en nageefelijkrijden, en ook lekker naar voren dan wordt het na verloop van tijd een stuk minder.
Succes ;)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:30

Daar heb ik ook last van gehad. Ik moest er heel erg aan wennen, vooral het doorzitten.
Mijn instructrice zei dat het vaak minder goed gaat als je te erg je best doet zeg maar :P Het klinkt misschien een beetje vaag.
Je moet eigenlijk vooral bij doorzitten als een zoutzak in je zadel zitten.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:36

ik had ook geprobeerd om door te zitten hihi maar dat ging al helemaal mis vloog echt alle kanten op.

als ik probeer licht te rijden en me te ontspannen dan vliegen echt me voeten alle kanten op. en doordat kan ik maar heel even ontspannen zitten en ga ik weer kramp achtig zitten waardoor Wib gespannen gaat lopen.

Ik kan helaas geen prive les nemen omdat het mijn eigen paard niet is.

alle tips zijn welkom

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:46

Ik ben 178 en die van mij grooit ook matig hoog.

Maja ik leer van ontspannen en wat naar onderlichaam wat naar benden gedrukt te houden om toch zo beter blijven te zitten.

Het doorzitten duurt wel een tijdje. Ik kan ook wel aardig doorzitten maar nog niet helemaal doorgaans maar ik zie die veranderingen wel komen.

PS; Gooi je voet uit je stijgbeugels en ga zo es lichtrijden en prob in de zadel te zitten ook al ga je heen en weer stuiteren zo leer je de goeie balans op de zadel te krijgen. En als het pijn doet bij je dijbenen ga je weer gewoon rijden.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:42

Waarschijnlijk kan hij zijn rug niet goed ontspannen. Als het paard goed over de rug loopt, zit ontspant hij zijn rug en zit je als ruiter ook lekker. Het ene paard kan dat makkelijker dan het andere. Laag en diep rijden zorgt ervoor dat ze de buikspieren moeten aanspannen en de rug ontspannen; ook balkjes draven wil wel eens helpen.
PS: Mijn paard is 1.68 en ik ben zelf 1.58. Ik heb echter geen probleem met het doorzitten omdat hij zeer makkelijk zijn rug loslaat.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:57

Meer naar voren rijden??
maar sommige paardjes gooien gewoon hoog op
is ze aangeleerd.
krijg je er zelden á niet uit!

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:32

Zandro schreef:
Waarschijnlijk kan hij zijn rug niet goed ontspannen. Als het paard goed over de rug loopt, zit ontspant hij zijn rug en zit je als ruiter ook lekker. Het ene paard kan dat makkelijker dan het andere. Laag en diep rijden zorgt ervoor dat ze de buikspieren moeten aanspannen en de rug ontspannen; ook balkjes draven wil wel eens helpen.
PS: Mijn paard is 1.68 en ik ben zelf 1.58. Ik heb echter geen probleem met het doorzitten omdat hij zeer makkelijk zijn rug loslaat.

ik zal het is proberen om met balkjes te werken en natuurlijk ook aan mezelf

dankjewel voor de tip.

lovebelly schreef:
Meer naar voren rijden??
maar sommige paardjes gooien gewoon hoog op
is ze aangeleerd.
krijg je er zelden á niet uit!

wat bedoel je met meer naar voren rijden?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:33

zitles :j

ik heb hetzelfde alleen dan iets lastiger dan jouw probleem :(:)

ik heb een pony van 1.44 met tuigerbloed en die gooit echt hoog op voor een pony,
daar moet je eerst ook echt aan wennen, maar daarna heb je wat :j

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:21

Meines geeft bij de eerste galop sprong hoog op, omdat hij galopperen geweldig vind. Misschien vind jou pony dat ook?

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:48

Whatever572 schreef:
Meines geeft bij de eerste galop sprong hoog op, omdat hij galopperen geweldig vind. Misschien vind jou pony dat ook?

ik denk dat niet ze vindt het wel leuk om te werken maar daar dat zal ze niet hoog op gooien ik denk dat ze dat altijd al heeft gedaan.

alleen er hebben 2 andere meiden opgereden die een stuk langer zijn als ik ik die zeggen dat ze wel hoog op gooit maar er geen last van hebben .

Hmmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:10

Dat ligt echt niet aan je lengte hoor.... Ik ben 1.55 en heb nog op een Fries doorgezeten die ook zo groot was, en die gooien écht hoog op ;)

Het ligt dus puur en alleen aan je zit, oefenen dus. Maak je zwaar maar hou je benen ontspannen. Je moet ook zorgen dat je constant je zitbeenknobbels voelt.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 09:09

haha waar zitten je zitbeen knobbels? :o