STEIGEREN wat nu??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

STEIGEREN wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:38

Hallo, Bokkers.

Ik heb dus een super Groot brobleem, als ik gewoon lekker aan het rijden ben
met een ander paard er bij gaat alles prima. maar zodra dat paard de bak verlaat door het poortje.
word hij helemaal GEK, hij weet dat hij toch niet mee mag. en nu is meneer op het idee te komen
om te gaan STEIGEREN. soms dan drijgt hij een beetje komt hij dus niet echt hoog. maar onderlaatst
OMG stond hij bekant recht over eind! :wow: Nou dat vond ik dus niet zo'n pretje...
dus iemand een tip dat hij het niet meer doet?
alles is welkom!

Groetjes,

_lieff_

Re: STEIGEREN wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:40

..Lastig.
Soms kan een martinigaal de uitkomst bieden maar dat verchilt per paard

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:43

Een martingaal weerhoudt een paard er niet van om te steigeren.

TS je moet je paard dit echt afleren! Houd je paard echt met zijn aandacht bij jou zodat hij geen kans krijgt om op andere dingen te letten.
Doet hij het ook als je vanaf het begin alleen in de bak bent? Of alleen als je met z'n 2-en of meer rijdt en dan als laatste overblijft?
In ieder geval moet je dit gedrag (evt. met hulp van instructie) heel snel de kop in drukken!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:44

lekker aan het werk zetten en hem de kans dus niet geven
voorwaarst met die hap

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:46

Simmie schreef:
Een martingaal weerhoudt een paard er niet van om te steigeren.

TS je moet je paard dit echt afleren! Houd je paard echt met zijn aandacht bij jou zodat hij geen kans krijgt om op andere dingen te letten.
Doet hij het ook als je vanaf het begin alleen in de bak bent? Of alleen als je met z'n 2-en of meer rijdt en dan als laatste overblijft?
In ieder geval moet je dit gedrag (evt. met hulp van instructie) heel snel de kop in drukken!

als ik helemaal alleen rijd met niemand er bij is hij super braaf! alleen als hij als enigste overblijft, hij wil gewoon niet alleen gelaten worden..

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:49

Je geeft al aan dat je weet wanneer je paard gaat steigeren. Zorg ervoor (wat onley al zegt) dat je hem voorwaartd houdt.
Dus als het andere paard de bak uit gaat, hup gas er op! Zolang ze naar voren moeten hebben ze ook de kans niet omhoog te komen.
succes ermee.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:50

Een martingaal bied geen uitkomst :n Houd je paard inderdaad bezig, rijd actief verder en beloon je paard gewoon lekker,
klets wat tegen hem.. Mijn Haflinger wil ook nog wel eens wat paniekeren als hij alleen gelaten word terwijl ik aan het rijden ben,
maar dan 'pak' ik even door dmv praten en voorwaarts rijden en al snel snapt hij het :)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:13

oke, erg bedankt ik zal er aan werken!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:17

Inderdaad actief blijven rijden slagevoltes, achtjes rijden, stelling links/ rechts etc. etc. Werkt het niet ga hier dan met een goeie instructeur of instructrice mee aan de gang want dat moet je er niet inkrijgen en om nou via bokt advies te geven hoe je dat evntueel kan afleren heb je kennis nodig van de ruiter die met het dier rijd wat die kan en hoe snel die eventueel is.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:45

Interessant topic dit, mijn pony heeft er ook een handje van om enorm te gaan staken (wat dus ook gepaard gaat met steigeren) wanneer andere paarden de bak verlaten en ze alleen overblijft...

Zelf probeer ik altijd zo actief mogelijk door te rijden zodat de aandacht op mij is.. En als ze dan eenmaal gaat staken, ga ik net zo lang door totdat ze normaal een rondje kan draven.
Als we aan het rijden zijn en we worden alleen gelaten in de bak, laat ik haar meestal nog een paar rondjes doorlopen, is ze dan braaf, stop ik er ook mee. Dat doe ik nu steeds langer, zodat ze uiteindelijk gewoon normaal blijft doorlopen als ze alleen gelaten wordt.

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:25

lastig lastig,
als je misschien een paar keer oefend met een meisje en afspreekt wanneer zei weg gaat dan hou je hem heel goed bezig, en laat je hem goed lopen als er dan zoiets gebeurt, en hij steigerd moet je eigenlijk je had tussen zijn oren niet te hard een tikje geven waardoor die denkt dat hij het plafond raakt en dus in de gaten heeft van dit lukt niet, en meestal schrikken ze er dan een beetje van en gaan gelijk weer naar beneden, als je een paard hebt met een kop erop die dus daar absoluut niet naar luisterd probeer dan je handen naar voren te doen en zo hard mogelijk te draven of galop zelfs, maar inieval dat hij heeel erg in beweging is en niet ineens kan stoppen. soms helpt het ook de stelling naar de muur kant te doen dat hij niet ziet dat er iemand weg gaat. en het te laat door heeft waardoor hij ineens bedenkt dat het helemaal niet zo eng is alleen.
ik hoop dat je er iets mee kunt, en heel veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:27

Hou je paard bezig, en voorwaarts. Een paard dat voorwaarts gehouden wordt, heeft geen kans om te steigeren.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:26

ik heb trouwens ook nog gehoort dat je ook een ei op zijn hoofd kunt slaan, maar ik denk dat dat heel moeilijk gaat!

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:32

haha met een ei zal niet lukken nee.
ik denk namelijk niet dat je altijd een ei bij je hebt op een paard/pony :P
maar zoals de meeste al zeggen : voorwaarts houden! ;)

het zal niet meevallen, maar toch..
Veel succes! :)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:33

mijn paardje deed dit eerst ook altijd gelukig nu niet meer maar ik moest als hij ging steigeren hem gewoon omtrekken zeg maar

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:49

Cassidy schreef:
Hou je paard bezig, en voorwaarts. Een paard dat voorwaarts gehouden wordt, heeft geen kans om te steigeren.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb er een paar gezien die gewoon galopperen en vol in de rem gaan en op de achterbenen en dan mag je een kundige ruiter zijn om zo snel te reageren.

lovesFIRE schreef:
ik heb trouwens ook nog gehoort dat je ook een ei op zijn hoofd kunt slaan, maar ik denk dat dat heel moeilijk gaat!

Een ei, een zakje water dan denken ze dat ze de kop stoten en "bloed" nou hier hou je heel weinig mee voor de gek. Ook is het wat je zegt al moeilijk om dar mee te rijden en dan ook nog snel te handen als ze omhoog gaan.

Obelix_Luna schreef:
mijn paardje deed dit eerst ook altijd gelukig nu niet meer maar ik moest als hij ging steigeren hem gewoon omtrekken zeg maar

Heb je enig idee wat je aanraad :oo.. Dit vind ik persoonlijk een zeer gevaarlijke opmerking om te maken om te zeggen dat je hem om moet trekken. Als je al zoiets zou moeten doen dan moet je razend vlug eraf moeten komen en hem ook nog op zijn zijkant krijgen ivm recht achterover.. Nee dit vind ik echt een gevaarlijke opmerking :n. Een paard wat neigt om omhoog te gaan en je strak houd aan 1 kant dus als het ware extreme stelling belemmer je al heelveel om omhoog te gaan.. Maar een paard daadwerkelijk achterover trekken is levenslink.. Om nog even duidelijk te maken hoe snel ze zijn en deze jockey deed niks en paard ging razendsnel achterover en hierbij heb je geen tijd meer om je weg te drukken van het paard dus hij heeft geluk dat hij er net naast komt brrr moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren :n

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:00

ja idd, dat filmpje ziet er wel heel griezelig uit!
bedankt voor de infoo,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:20

Maysie schreef:
Cassidy schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ik heb er een paar gezien die gewoon galopperen en vol in de rem gaan en op de achterbenen en dan mag je een kundige ruiter zijn om zo snel te reageren.

Corrigeren van steigerende paarden is niet voor iedereen weggelegd. Maar je zegt zelf, paard moet in de ankers voordat hij omhoog kan komen. Als je timing goed genoeg is en je dat "in de ankers gaan" kun voorkomen, heeft hij geen kans om omhoog te komen.

Het corrigeren van een steigerend paard behoort aan vakmensen overgelaten te worden. Idd zijn al de tips die zo vaak worden gegeven over het stukslaan van eieren, waterzakjes ed. geen oplossing voor het probleem. Je moet wel heel erg snel zijn als je bij een steiger een ei of een zakje met water over het hoofd van het paard kun kieperen. Achterover trekken is helemaal bloedlink!

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Dat voorwaarts houden is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mijn eigen paard voel ik hem dondersgoed terugblijven in tempo en hoe hard ik hem dan ook sla met de zweep of been geef (heel sielug, ik weet het) ze gaat gewoon vol in de rem en omhoog.
Mocht iemand nog de gouden tip hebben graag... ik ben hem op bokt nog niet tegengekomen en heb heel wat topics doorgelezen

Ga niet zelf lopen klooien maar haal er iemand bij..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:16

Ik vind steigeren persoonlijk nogal een gevaarlijk iets en zou dus zelf ook áltijd professionele hulp inroepen!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:35

Ik heb een jonkie gereden die deed ook heeft gedaan, niet hoog maar ze kwam wel omhoog.. En als je dat al niet corrigeerd gaat het steeds hoger.

Nee wat ik moest doen, voorwaarts houden en zo gauw ze ook maar stil ging staan een korte wending maken. Oftewel benen eraan en omdraaien.. (niet doen als ze al omhoog staan!!!) Precies in dat moment van stil staan.. dan omtrekken!! Of als ze omhoog kwam wachten tot ze weer was geland en opzij trekken zodat ze even uit der balans was, ik tijd had om haar de voorwaartse hulpen te geven en ze zo niet weer omhoog kwam ;)

Ik zou proffesionele hulp inzoeken!!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:38

Aandacht bij jou helpen, veel wendingen en tempowisselingen rijden zodra die eruit gaat. en belonen al luisterd hij.

Zodra hij stijgerd handen naar voren en been dat hij naar voren ga, of zodra hij begint te drijgen hoof naar links of rechts stellen en been erbij!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:31

mijn paard deed het zelf ook en echt recht en hoog en vies
ik heb het toch opgelost door hem voorwaarts te houden
en hem geen kans te geven
gaat die op de rem (vol in de ankers) moet je al ingrijpen
en toch proberen hem weer voorwaarts te krijgen.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:55

Idd, zoals al gezegt word; voorwaarts houden!
mijn pony deed dat eerst ook, ik bleeef 'm maar voorwaarts
houden en op een gegeven moment kwam er reactie :)

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:32

een martingaal is erg handig! (;
succes!
groetjes.