Uitvechten of toegeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Uitvechten of toegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:17

Ik heb een paard die niet uitzichzelf begint met een lekker tempo in draf.

Wanneer ik gelijk in de aanval ga met voorwaarts te rijden, krijgen we ruzie (heb ik een boos paard onder me), terwijl wanneer ik hem eerst gewoon 10 minuten 'laat lopen' hij daarna vanzelf wel (na wat overgangen) naar een mooie arbeidsdraf toe komt.

Wat zouden jullie doen?

Gelijk goed tempo eisen > dus ruzie opzoeken

of

10 minuten laten lopen > en gelijk geven? zonder strijd...
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 21-01-10 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: poll verwijderd, een poll moet altijd minimaal drie keuzemogelijkheden bevatten.

lieniminnie

Re: Uitvechten of toegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:21

Vind ik best een goede vraag, hoe is zijn staptempo?
Loopt hij in zijn tempo wel actief? Is hij verder goed aan de hulpen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:26

Ik vind het eigenlijk eerder logisch om je paard eerst een rustig opwarmertje te geven, even lekker over de rug, laag en rond in een simpel drafje. Edward Gal doet het ook zo. Op youtube kan je een clinic met hem en totilas vinden.
Als hij wat warm gestapt en gedraaft is kan er gewerkt worden. Bij been moet hij vooruit. (zegt edward ook)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:29

Na de 10 minuten goed aan de hulpen. De eerste 10 minuten niet echt. Probeert dan onder het werk uit te komen. Als ik het gevecht aan ga, duurt het soms wel 20 minuten voordat hij goed loopt. Normaliter ben ik een vrij consequente ruiter, maar met deze ben ik nog niet over uit of dat de juiste manier is.

Start tempo in stap is goed. Draf niet, niet actief, niet voorwaarts. Galop idem dan. Na de galop is er wel enige verbetering, dus dit doe ik nu. Stappen en (bijna) gelijk aangaloperen :+ ...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:30

blijkbaar is hij een diesel die eerst even op gang moet komen. de protest kan zijn omdat hij de gewenste vraag nog niet goed aankan. Misschien doen zijn spieren wel iets zeer/ gevoelig op dat moment. Misschien is het een gewrichten kwestie/ denk aan artrose. Misschien is er wel niks aan de hand en is hij dit gewend en is er dit ingeslopen en vind hij dit fijn. Meerdere redenen dus voor. Ik zou hem gewoon de tijd geven om op te warmen en dan te vragen wat jij van hem wilt. Het is vrij normaal om eerst even warm te draaien in draf of galop om vervolgens wat te vragen

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:30

x_Quinta_x schreef:
Ik vind het eigenlijk eerder logisch om je paard eerst een rustig opwarmertje te geven, even lekker over de rug, laag en rond in een simpel drafje. Edward Gal doet het ook zo. Op youtube kan je een clinic met hem en totilas vinden.
Als hij wat warm gestapt en gedraaft is kan er gewerkt worden. Bij been moet hij vooruit. (zegt edward ook)

Ja dat doe ik ook wel, instappen etc. Maar dit tempo is echt té laag!!
Ga wel even kijken..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:31

rocksyboy schreef:
Na de 10 minuten goed aan de hulpen. De eerste 10 minuten niet echt. Probeert dan onder het werk uit te komen. Als ik het gevecht aan ga, duurt het soms wel 20 minuten voordat hij goed loopt. Normaliter ben ik een vrij consequente ruiter, maar met deze ben ik nog niet over uit of dat de juiste manier is.

Start tempo in stap is goed. Draf niet, niet actief, niet voorwaarts. Galop idem dan. Na de galop is er wel enige verbetering, dus dit doe ik nu. Stappen en (bijna) gelijk aangaloperen :+ ...

Hier heb je zelf je antwoord al lijkt me.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:33

PBA_ schreef:
blijkbaar is hij een diesel die eerst even op gang moet komen. de protest kan zijn omdat hij de gewenste vraag nog niet goed aankan. Misschien doen zijn spieren wel iets zeer/ gevoelig op dat moment. Misschien is het een gewrichten kwestie/ denk aan artrose.

Lichamelijk gezien mankeert hem niks, nagekeken door DA, klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, zelfs door een osteopaat gecheckt..

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:34

@sporter: Je bedoelt niet consequent genoeg?? Niet genoeg aan de hulpen?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:36

Kan het een kwestie zijn van looplust? Wordt hij actiever als jij dat wordt? Als je steeds kleine overgangen maakt?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:38

Ik bedoel heel simpel: rustig aan beginnen na 10 min goed aan de hulpen.
Met vechten na 20 min goed aan de hulpen.

Dan zou voor mij de keus erg makkelijk zijn.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:43

lieniminnie : Ja dat zou kunnen. Hij wordt pas 'wakker' na die opstartproblemen. Maar daarna wordt het alleen maar beter. Ben wel eens geneigt om door te rijden na 45 min/uur omdat het dan zo lekker gaat.. Maar rijd over het algemeen 30 minuten met hem.

Sporter: Ja is ook zo.. Maar je snapt dat ik zo nu en dan even de neiging heb om baas te zijn?? Dat ík bepaal wanneer we aan het werk gaan en niet hij..

Rijd nu dus voor mijn lessen zelf al een kwartier in.. Niet erg handig.. (Heb 2/3 maal per week privéles van ca een half uur.)

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:45

je hebt zelf al antwoord gegeven vind ik.

Je moet het paard niet gelijk aan het werk zetten.

Eerst lekker even 10 minuten stappen, je zegt zelf al dat het dan goed is.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:46

Wat doe je meestal tijdens het instappen?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:48

ik heb hier precies zo'n zelfde gewoon 10minuutjes laten lopen. dat word vanzelf korter

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:50

op het moment dat het zadel erop ligt moet je van je paard verwachten dat hij actief word en blijft
dit begint al bij het stappen naar de bak
laat hem naast je lopen actief doet die dit niet tik je hem zachtjes aan met je zweep.

bij het losstappen ook meteen actief laten stappen
desnoods geef je hem een tik als je geen reactie krijgt.

dit geld ook voor de draf gelijk actief aandraven en hem erna even in zijn tempo laten warm draaien dan zul je merken dat hij vanzelf wel actiever gaat worden.

ook een goeie is veel overgangen rijden of balkjes draven
en ook bij het uitstappen en het naar de stal toe lopen
verlang dat hij actief blijft laat hem niet meteen wegzakken naar zijn sukkel gang.
op zijn gemak kan doen als die op de wei is
in zijn eigen tijd dus ;)

ga overigens wat sneller over in de galop meestal zijn ze erna dan wakker en los

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:31

Komt je paard koud van stal? Dan mag je sowieso 10-15 minuten uittrekken om warm te stappen. Als jij gaat sporten doe je ook een warming-up.
Na het warmstappen begin je eerst met rustig losdraven. Als jij gaat hardlopen na je warming-up ga je óók niet meteen met 18 km/u aan de gang, mag ik aannemen, maar begin je ook met een verder opwarmend rustig jogging tempo.

Ik denk dat je veel te veel, veel te snel wilt. Bovendien is het buiten nu ook nog eens koud, en kan het lang duren voordat een paard opgewarmd is.
Is je paard geschoren? Dan duurt het extra lang.
Is je paard niet geschoren? Houd er dan rekening mee dat je paard ook tijd nodig heeft om het zweten op gang te brengen. Doe je dat niet, dan heb je een binnen 10 minuten oververhit paard (en ik spreek helaas uit ervaring).

De tijd nemen om je paard te laten opwarmen heeft niets te maken met 'de baas' zijn in de zin van 'je zin doordrijven' terwijl hij met protesten duidelijk maakt dat hij het niet fijn vindt. Als jij aantoont 'de baas' te zijn door rekening te houden met de 'beperkingen' van je paard qua opwarmen, dán ben je écht een goede 'baas'.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:59

Ok, bedankt voor jullie reacties..

Ik rijd meerdere paarden, en geef alle paarden rustig de tijd om op te starten en warm te lopen. Maar, dit is een heel ander geval. Ik vraag inprincipe niks, niet qua oprichting, stelling buiging, noem maar op. Het enige wat ik verlang is een normaal basis tempo. Ik snap dat ik hem niet gelijk volop moet gaan rijden, maar dit is écht onder zn tempo. Ik bedoel dus, als het aan hem ligt, zo'n 2 km per uur.. (beetje overdreven misschien) Maar echt veeeel te traag. Ik gun elk paard een eigen tempo en geef ze ruim de tijd om warm te lopen maar dit is echt onder tempo. Dus niet 'gewoon' even warm laten lopen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:02

Gewoon lekker 10 minuten stappen en een beetje buigoefeningen doen. die heb je ook gewoon nodig om de spieren op te warmen. En je geeft al aan dat je met "vechten" het doel niet bereikt zoals jij dat zou willen, maar zelfs nog later bereikt dan wanneer je niet zou "vechten".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:03

ligt helemaal aan het paard en aan de situatie of ik de strijd aanga of niet :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:06

als je de strijd aan gaat kom je zoals ik lees helemaal nergens dus dat lijkt me erg zinloos.
Misschien dan maar eerst 10 min wat anders doen:)

Ik ken jou paard niet maar ik wil altijd graag samen werken, ga een gevecht uit de weg! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:10

Goh, het ligt eraan wat dat ruzie hebben is, je hebt dan een boos paard onder je zeg je, maar hoe uit zich dat?

Die van mij is ook zo'n pony, als je hem zou laten doen zou je overal komen, hetzij beetje later dan gepland. Als je hem laat doen wiegt hij je in slaap ... Bij hem rij ik dus meteen voorwaarts (gewoon in stap natuurlijk), hij moet op mijn tempo lopen. Vind hij ook niet leuk, en hij schudt dan wel eens geïrriteerd met z'n hoofd, maar verder dan dat gebeurt er niks, dus ik zet gewoon door. Ik bepaal het tempo, niet hij, want als ik hem dat laat bepalen ben ik achter een uur (bij wijze van spreken) nog aan het sukkelen, want bij hem wordt het niet beter, eigenlijk zelfs nog erger, als ik hem laat doen ;)

Dus meteen aanpakken werkt hier wel, maar ik weet dus niet wat dat ruzie hebben bij jou is ;) En als hij na 10 minuten wel goed loopt, is toch goed dan? Die van mij pak ik gewoon meteen aan omdat het anders alleen maar bergaf gaat :+

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:15

Ik weet niet wat je tijdens het instappen doet, misschien moet je iets langer, maar wat fanatieker instappen is proberen?
Klein stukje draf, stap, uitgestrekte draf, voltes...

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:50

Heb alles wel al geprobeerd met instappen.. Lange teugel eigen tempo laten lopen, lange teugel actief tempo, vrij snel oppakken en actief etc. Dat maakt niks uit, doet ie allemaal braaf, het begint wanneer ik aandraaf.

Hij uit het door zn oren plat in de nek te leggen en bolle rug tot écht bokken. Slaan met z'n hoofd, en oms nog langzamer gaan lopen. Hij doet het zelfde aan de longe, dus ligt ook niet aan mijn rijstijl of zadel. Ook daar hoef ik maar aan de zweep te dénken of hij wordt al boos. En ook daar gaat hij na 10 minuten erg fijn lopen.

BTW, in de zomer issie veel beter, dus zal toch wel met de kou en met opwarmen te maken hebben..
Verder is het een super chic en lief sportpaard met erg veel potentie, dus wat dat betreft geen probleem. hierna heeft hij er ook zichtbaar plezier aan! Maar was benieuwd wat jullie zouden doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:54

Ruzie maken over iets dat zich in 10 minuten vanzelf oplost is nutteloos. Je bereikt er alleen maar spanning en frustratie mee en dat is nou juist datgene wat je niet wil. Je wil een paard dat ontspannen kan doen wat je vraagt, dat alles gemakkelijk is voor ruiter en paard. Met vechten maak je het jezelf en je paard alleen maar moeilijk.
Je zegt dat hij een te laag tempo loopt, maar te laag voor wie? Voor jou? Of heeft hij die langzame beweging nodig om los te komen? Een paard te vroeg naar tempo jagen is meestal niet bevorderlijk voor correcte balans.

Als hij zo reageert bij het aandraven, dan draaf je te vroeg aan. Maak hem eerst beter los en warm in stap.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 19-01-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt