Met hoofd schudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Met hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:00

Ik rijd nog niet zo lang met een ander paardje, dat nu 2 weken op onze manege gestald staat.
Hiervoor had ze nog nooit in een stal gestaan.

Paardje is 13 en heeft mooie lange manen.

Nu is mij opgevallen dat zij tijdens het rijden vaak met haar hoofd schudt...

Uiteraard wil ik eerst kijken of het aan iets ligt waar ik zelf iets aan kan doen (zadel ligt overigens goed), nl:

- hoofdstel te strak ? (ik heb een western one-ear, misschien is die opening te klein voor haar oor?)
- ???? Zijn er nog dingen die ik kan controleren ????

Als het alsnog blijft voortduren zal ik uiteraard een dierenarts en/of tandarts laten komen.
Op welke dingen moet ik dan letten? Ik ben ervan overtuigd dat zij hun vak wel zullen kennen, maar wil ineens bepaalde dingen uitsluiten, zoals:

- oormijt
- haken
- wolfstanden
- (nog iets ???)

Ook heb ik al dingen gelezen over een verkeerd zittende wervel en dergelijke, of het headshaking syndroom (maar ik neem aan dat er nu geen polle in de lucht zitten?)

Michaa

Re: Met hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:13

Schud ze constant met haar hoofd en kantelt ze ook haar hoofd? Ik zou wel de tandarts langs laten komen, je kunt zelf ook alvast voelen of er misschien haken aan de kiezen zitten. En kijken of je wel een bit hebt wat goed in de mond ligt. succes ermee!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:16

ze schudt niet constant met haar hoofd, en het bit zou goed moeten zitten.

Had eerst met een dubbelgebroken bitje gereden, maar daar zat ze constant op te bijten/kauwen. Nadien met mijn mylerbit gereden,en daar kauwde ze niet op, maar af en toe schudde ze wel weer met haar hoofd.

Nu wordt ze met een snaffle bereden (gewone enkelgebroken trens)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:18

IK ben niet bekend met het western, maar misschien het paard ook niet? Het hoofdstel eens vervangen voor een engels en dan kijken wat hij doet.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:34

Het paard werd inderdaad met een engels hoofdstel bereden. Heb dit er ook bijgekregen en zal het deze week eens testen of er een verschil is.

Alvast bedankt!

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:46

ik denk ook dat het aan je hoofdstel ligt!
paarden gooien zonder neusriem heel vaak met hun hoofd zeker als ze het niet gewend zijn.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:49

Gleyla schreef:
Als het alsnog blijft voortduren zal ik uiteraard een dierenarts en/of tandarts laten komen.
Op welke dingen moet ik dan letten? Ik ben ervan overtuigd dat zij hun vak wel zullen kennen, maar wil ineens bepaalde dingen uitsluiten, zoals:

- oormijt
- haken
- wolfstanden
- (nog iets ???)

o.a. problemen in het gebit kunnen tot deze klachten lijden, dus idd een goed idee om een tandarts te laten komen
deze kan dan ook (naast de reeds genoemde problemen) onderzoeken op eventuele scheefheid in het gebit en dit
weer corrigeren.

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:41

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Toen ik hem kreeg had hij een hele tijd alleen maar in het land gestaan. Toen ik hem weer ging oppakken had hij gewoon erg last van zijn spieren in zijn hals omdat hij deze al een hele tijd niet meer gebruikt had. Zodra hij weer ging schudden heb ik hem lekker de hals laten strekken en een paar rondjes zo rondgereden. Daarna heb ik hem er weer rustig bij gepakt. Dus steeds kleine stukjes met druk op de teugel. Na een tijdje was hij (en zijn spieren) er weer aan gewend en heeft hij het eigenlijk nooit meer gedaan. Succes ermee!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:41

een one-ear hoofdstel kun je eigenlijk alleen gebruiken als je paard niet (te) gevoelig is rond z'n oren.
Als ik lees dat je paardje het pas doet bij dit hoofdstel, denk ik dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.

Idee: het bit dat je nu gebruikt even aan een two-ear hangen (of een normale frontriem)en kijken wat er dan gebeurt.
Als je paardje dan nog schudt, ligt het niet aan je one-ear.

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:33

Misschien een keer longeren aan het halster
als ze dan niet schudt miSschien haken

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:42

we hadden een pony op onze manege die dat ook deed wij dachten dat er vanalles aan de hand was dus we hebben vanalles eraan gedaan en op een dag zei iemand ons misschien is het contact te los dus we deden de neusriem een tandje strakker en ja, hoor dat was het. of misschien is het bit te los waardoor er speling op de mond staat, er moeten altijd 3 rimpels te zien zijn bij de mondhoek dan weet je of het bit goed zit.
succes ermee!

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:26

Denk dat het probleem bij het hoofdstel licht.
heb je al met engels hoofdstel gereden?
hoe reageert hij daar op?

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:38

Mijn pony doet dit altijd Zomer's hij heeft een pollen allergie ik rij met een netje voor zijn neus , een pony bij ons op stal heeft het eigenlijk het hele jaar door en die word altijd met zo'n netje gereden.
misschien zou je dat ook is kunnen proberen als je zeker weet dat ze alle andere dingen niet heeft ? ;)