Na jaren weer onder zadel! Hoe oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Na jaren weer onder zadel! Hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:56

Door omstandigheden richt ik straks mijn pijlen op een ander paard op stal.
Een hele leuke, grote 13-jarige merrie van Indoctor. In het verleden wedstrijden gestart in zowel springen als dressuur en volop getraind, maar nu alweer 3 jaar van het lekkere leven aan het genieten.
In de herfst haar ook eens uit het weiland gehaald en lichtjes gelongeerd, dit vond ze heerlijk, ze sloofde zich enorm uit! Toch waren er op dat moment geen plannen dat ik haar serieus zou gaan rijden, maar dat is nu dus omgeslagen.

Paard heeft nu 3 jaar stilgestaan, is aardig uit vorm door gebrek aan spieren. Als straks de sneeuw verdwenen is en de grond ontdooit wil ik met haar aan de slag.
Maar hoe kan ik dit het beste opbouwen, waarmee te beginnen en hoe verder te gaan? In hoeverre moet ik oppassen voor overbelasting en na welke periode zou ik haar kunnen gaan rijden en mee kunnen nemen naar les?

Zoekfunctie gebruikt, maar heb geen soortgelijk topic kunnen vinden.
Alvast bedankt!

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:09

ikzelf ben na langdurige ziekte eerst begonnen met wandelen buiten.. steeds iets verder. stappen kan eigelijk nooit kwaad en ze krijgen er wel meer conditie van. uiteindelijk heb ik langzaam het longeren weer opgepakt zodat alle spieren eerst weer een beetje getraind werden voordat ik er op ging zitten. steeds iets langer, en steeds wat meer vragen. ik denk dat het belangrijk is goed naar je paard te kijken wat ze aankan. ieder paard is anders. de een doet er wat langer over om weer op conditie te komen dan de ander. succes ermee!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:53

balkjes lopen aan de hand, zorgt voor een gedoseerde spieropbouw waarbij je niet snel kunt overbelasten.
in het begin kun je bijv. met makkelijke oefeningen beginnen bijv. 10 min en dit langzaam uitbouwen naar langer
en moeilijkere oefeningen. Is ook een leuke afwisseling voor de training onder het zadel.

Avalon_

Re: Na jaren weer onder zadel! Hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:51

Bedankt voor de reacties!
Zal eens kijken of ik een paar balkjes bij elkaar kan vinden en met het wandelen gaan we ook aan de slag. Wist niet dat stappen ook in dat opzicht al verschil kan maken.
Maar na het stappen zou je gewoon het longeren op kunnen pakken?