Bang dat mijn pony struikelt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Bang dat mijn pony struikelt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:36

Hallo,

Ik heb een pony (appaloosa) gehad die heel erg vlot was met lopen en daarbij weleens zijn voeten vergat.
Daarbij was hij ook erg plat gekapt door zijn oude smid en die lange tenen zijn niet bevordelijk voor hem en zijn pezen e.d.. Verder was hij aan een oog blind geworden en dus zag hij ook al minder, wat ook al niet helpt.

Ik ben met hem al regelmatig gevallen omdat hij op zijn knieën terecht kwam, vaak was het struikelen in stap het ergst. Een keer ben ik met hem geheel over de kop gevlogen toen we een galopje wilde maken in het bos (het zand bleek daar ook muller dan eerder)

Nu is die pony er helaas niet meer omdat hij geheel blind was geworden en hij daardoor geen paardwaardig leven meer had.

Maar nu heb ik een andere pony met een vrij korte hals en nu word ik al bijna panisch als ik met haar ga rijden en al helemaal in een rijbaan (zand).
Daarbij is ze ook al een pony die graag bokt dus dat is denk ik ook niet bevordelijk voor mijn angst.
Gelukkig blijft ze wel heel koel in haar hoofd als ik op haar zit en zelf hyper ben door mijn bangheid en dan kan ik rustig afstappen.
En verder heb ik haar eens heel erg hard zien lopen in heel mul zand en toen struikelde ze nog niet, maar het zit gewoon tussen mijn oren.

Ik rijd ook weleens op de gelderse ruin van mijn vriend, hier heb ik wel wat meer vertrouwen op door zijn lange nek. Maar ik durf niet eerst op hem te rijden en dan op mijn pony want dan lijkt de nek van mijn pony nog korter, dus dat voelt nog minder veilig.

Nu is mijn vraag: heeft iemand tips voor hoe ik over mijn angst heen kom van het struikelen van mijn pony? (en het idee dat ik geen hals voor me heb om vast te grijpen als ze struikelt)

Ik moet wel zeggen dat mijn angst groter is geworden sinds ik niet meer op mijn appaloosa kon rijden, want ondankt dat hij het was die struikelde voelde ik me wel best veilig op hem.

Heeft er iemand tips?

Vast bedankt!
:D

ps. Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar ik weet niet waar ik hem anders moest plaatsen. En anders neem ik aan dat ik het wel hoor als het hier niet goed staat.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:25

misschien een haltertouw om de hals knopen zodat je je ergens aan vast kunt houden.
heeft mij wel geholpen.
verder misschien les nemen, zodat je wat vertrouwen kunt opbouwen?

Stippie

Re: Bang dat mijn pony struikelt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:40

Bedankt voor je tip, ik rijd al veelal western met die pony en dan heb ik al de knop om vast te houden, dus ik denk dat iets om de nek niet veel meer helpt.
En ik zat ook al te denken om op een manege wat lessen te nemen weer en dan daar eerst weer vertrouwen te krijgen van een paard in een bak. En daarmee hopelijk ook vertrouwen in eigen pony.
Het is overigens niet dat ik nog maar net rijd, ik heb al op veel verschillende paarden en pony's gereden van groen tot z nivo. (inmiddels al zo een 19jaar)
Iemand meer ideeën?
Ik schrik immers nu vanmezelf dat ik het minder leuk vind nu om te rijden en dat ik bibberend opstap en al zeker in een bak.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:56

Misschien is het een idee om eerst ook vertrouwen in deze pony te krijgen, zoals je dat in je oude had?
Ik weet niet hoe lang je hem al hebt maar omdat je aangeeft dat je je toch veiliger voelde op je oude pony ook al struikelde hij.
Dan denk ik dat het verstandiger is een betere band te kweken, die hals zal ben ik bang toch niet langer groeien ;)
Iemand die ik ken heeft in ongeveer zo'n zelfde geval op veel verschillende paarden gereden om er doorheen te komen. Wel erg jammer dat je nu met die angst zit!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:43

Misschien is het een idee om meer aan je zit te werken. Vertrouw op je zit, en op jezelf. Misschien kun je met je pony veel balkjes lopen, zodat jij meer vertrouwen krijgt?

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:05

Ik herken wel wat in je angst. Ik ben een keer met een pony onderuit gegaan op het wegdek, daardoor ben ik ook erg angstig geworden en rijden op een harde ondergrond vind ik nog altijd minder prettig. Wat jij met rijden in een bak / rijden op zand hebt, heb ik eigenlijk met asfalt ;)
Het nare aan wanneer je paard struikelt en valt is dat het iets is waar je zelf totaal geen controle over hebt (althans zo ervaar ik het, ik weet natuurlijk niet of dat voor jou ook geldt). Hij gaat onderuit en jij als ruiter kunt op dat moment niks meer beginnen om hem op zijn benen te houden. Terwijl je bij een bok er voor mijn gevoel wel meer controle over hebt om er niet af te vallen. Ik weet helaas niks te zeggen waarmee ik over je angst heen kan helpen. Het enige wat bij mij nog wel eens wil helpen als ik bijv. een buitenrit wil maken maar me laat belemmeren door angst is te denken: "Als ik op de fiets stap kan ik ook verongelukken, het risico in het drukke verkeer hier is groot, ondanks dat fiets ik toch dagelijks. Waarom zou ik dan zoiets als een buitenrit, waar ik eigenlijk heel erg van zou moeten kunnen genieten, laten verpesten door angst, terwijl het elke keer dat je op de fiets stapt fout kan gaan?" Of het zo denken helpt is bij mij overigens wel afhankelijk van hoe ik me verder voel, ik moet eerlijk zeggen dat het niet altijd werkt. Misschien helpt het je qua vertrouwen wat als je bijvoorbeeld probeert te denken dat je bij 1 paardje de pech hebt gehad dat hij veel struikelde, en dat het daardoor wel heel onwaarschijnlijk is dat je nieuwe pony dat ook zal hebben.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:21

Heb zelf iets soortgelijks meegemaakt en ben nu pas (5 jaar na mijn ongeval) eroverheen.
Ik heb net zo'n heerlijk dier als jij hebt (zo te lezen) die lekker koel in de kop is en blijft.

De enige tip die ik je kan geven - en wat bij mij echt geholpen heef - is gewoon doen, gewoon rijden!

Yuna struikelde heel vaak toen ik haar net had, en ik heb haar dat laten doen, zodat zij leerde om haar voeten op te tillen.

Nu bijna een half jaar nadat ik haar heb gekocht galopperen we in de modder, over sneeuw etc. terwijl ik juist extreem bang was voor een slipperige ondergrond en een flinke snelheid daarop.

Ook galoppeer ik weer in de rijbak, terwijl ik in de rijbak in galop onderuit ben gegaan.

Het is wat je zelf zegt, het zit tussen je oren. Een paard heeft 4 benen en kan zichzelf goed redden, jij kan ook nog ingrijpen vanuit het zadel door hem/haar te helpen met de balans mochten ze een slippertje maken... dus blijven oefenen en blijven proberen.

Probeer niet te kijken naar de 'enge' punten maar pak nieuwe kansen aan. Zodra je weer een keer lekker aan het crossen bent en je na 2 minuutjes merkt dat je het toch wel weer fijn vind is dat alweer een stap de goede richting in! :)

Veel succes!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:51

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb nu maandag een privé les afgesproken op een manege paard waarvan ik weet dat die gewent is om in het zand te lopen. En daarop ga ik eerst eens kijken of ik het weer durf om in het zand te lopen.
Ik ga daarna weer eens kijken of ik weer met mijn eigen paardjes in een bak of in het bos in het zand durf te rijden.
Nu durf ik wel in de wei of op srtaat te rijden, dat vind ik wel minder eng.
Maar is natuurlijk minder gemakkelijk om zo mijn nieuw paardje echt te leren kennen.
Ik ben overigens al eens eerder met een oud paard van me gevallen in een rijbak en toen had ik mijn sleutelbeen gebroken.
Daarvan opzich heb ik geen angst aan overgehouden maar alles bij elkaar word ik er niet zekerder van.

Maar ik ga morgen weer proberen te rijden op mijn nieuwe paardje samen met een vriendin en overmorgen met mijn vriend samen.
En dan hoop ik dat ik wat zekerder ben omdat er dan toch iemand bij is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:20

Ik denk dat het iets is wat moet slijten. Dit gaat niet zo over door een betere zit, of zo iets dergelijks.

Ik ben een hele tijd erg bang geweest om te paard rijden, dit is bij mij weg gegaan door juist veel te gaan rijden op erg brave paarden. Hierdoor is mijn vertrouwen een heel stuk terug gekomen, en heb ik inmiddels (al weer een 3,5 jaar) een erg moeilijke pony, die ik wel helemaal kan vertrouwen.

Ik denk dat je er goed aan doet om bij die manege waar je het over hebt gewoon een aantal keren les te pakken, zodat het vertrouwen in mul zand te rijden weer wat kan groeien.

Succes ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:54

Ja je kunt het vergelijken met mensen die ooit een auto ongeluk hebben gehad, het moet slijten, en betekend veel, heel veel rijden.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:07

Ik heb dit ook gehad,
ben met springen nja in de springles na een balk ook gevallen met paard boven op mij.

Ik krijg ook altijd een hardverzakking als een paard een stap mis zet.
en bokken vind ik ook niet meer zo leuk als vroeger!

Ik zou als ik jouw was echt blijven proberen,
ik heb er spijt van dat k niet meer ben gaan springen enz met gevolg dat ik het nu helemaal niet meer durf.
Af en toe denk ik bij mijzelf waarom stel ik me zo aan, ik wist ook niet wat er gebeurd was (zware hersenschudding)

Neem les, en probeer stap voor stap iets verder te komen,
je moet maar zo denken als je naar voren rijd heb je minder kans dat hij struikelt dan als je langzaam rijd.
dat paard waar ik mee gevallen ben struikelde na mijn val ook tijdens het rijden en ik moest echt alleen maar door rijden.

Heel veel succes ;)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:20

Als ik het gevoel krijg dat mijn merrie gaat struikelen ( bij haar kan dat, ze loopt soms gewoon wat te oekelen nl) laat ik haar extra opletten en vooral oprichten (achterhand laten zakken). Voor mijn gevoel tilt ze dan haar voorbenen ook meer op. Ik doe dat met mijn zit trouwens.
Succes!
Gr. Paulien

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:29

blijf rustig, jouw over komt een foutje ook wel eens. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:31

Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar een paard struikelt eigenlijk vaak door de ruiter. Net als dat een paard kan kreupelen door een ruiter, kan een paard ook volledig uit z'n balans raken. Had je pony dit bij iedereen, of alleen bij jou?
Hoe dan ook, als je die priveles neemt vraag dan speciaal aan de instructrice om te kijken of er dingen zijn die je doet die het paard heel erg uit balans brengen.

Verder wens ik je ontzettend veel succes met je angst overwinnen. Zelf was ik ook een beetje angstig geworden nadat ik m'n bovenarm had gebroken. Na een les of drie was ik er volledig overheen en zelfs op hol slaande paarden draai ik m'n hand niet meer voor om :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 04:01

haha, nou ik heb er hier een paar die struikelen gewoon over hun eigen benen hoor! Zonder dat je erop zit, ook paarden letten wel eens niet op.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:26

mijn toppie paard struikelde bij elke ruiter er puur omdat hij zoveel haast had om te lopen. Deze pony verwacht ik niet van dat ze struikelt maar ik ben er gewoon bang voor.
Ik ben er gisteren weer een stuk mee wezen rijden en toen was ik zelf voor het eerst helemaal relaxt bij haar.
Dus misschien komt het goed.
Dus het is niet zo dat ik tips nodig heb over het rijden van deze pony, puur hoe ik zelf van het idee af moet komen.
En dat zal zijn door veel te doen.
Groetjes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:07

Ik ben ook eens met mijn (oude) vz pony Snowy gevallen op de weg :S
Zij heeft een soort ziekte aan haar knieen, die zijn altijd al dikker dan normaal geweest sins ik haar ken.
Als het gevroren heeft dan is het nóg erger, dan lijkt het of haar knieen 'vast gevroren' zijn.
De eigenaar zij altijd, voor tegenhouden en je been erbij houden, dat hielp wel erg bij haar :D
Miss kun jij da ook doen een tijdje? Totdat je je pony weer vertrouwt?? :)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:16

bumper schreef:
Ik ben ook eens met mijn (oude) vz pony Snowy gevallen op de weg :S
Zij heeft een soort ziekte aan haar knieen, die zijn altijd al dikker dan normaal geweest sins ik haar ken.
Als het gevroren heeft dan is het nóg erger, dan lijkt het of haar knieen 'vast gevroren' zijn.
De eigenaar zij altijd, voor tegenhouden en je been erbij houden, dat hielp wel erg bij haar :D
Miss kun jij da ook doen een tijdje? Totdat je je pony weer vertrouwt?? :)

Het is zo dat mijn oude pony struikelde, op hem was ik verder helemaal niet bang. Hij is nu inmiddels overleden dus daar kan ik niet meer op rijden.
Maar nu is dus alleen mijn idee dat paarden struikelen overgebleven.
En ik doe al voor tegen houden en been erbij houden.
Al werkt dat ook niet altijd, ik reed maandag op een manege pony om daarbij mijn angst te helpen verdwijnen en die pony reed ik voor wat tegen en been er goed bij en toen struikelde ze..
Niet heel erg maar ik moest wel even slikken.
Ik heb daarna wel weer voor het eerst weer gegallopeerd sinds ik over de kop gegaan ben mijn mijn oude pony.

Maandag ga ik het weer proberen op een manege pony en ben benieuwd hoe het dan gaat.

Ik doe ook wel regelmatig met mijn eigen (nieuwe) pony oefenen maar toch blijf ik angstig.
En met mijn nieuwe pony heb ik nog niet een keer in galop durven gaan.
Maar ik denk dat ik maar veel doe proberen en dan beetje bij beetje mijn angst overwinnen.
:D