paard is erg sloom met rijden, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bailey94

paard is erg sloom met rijden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:09

hoi

ik heb een tinker merrie van 16 jaar oud,
heeft tijdje terug een peesblessure gehad, en wil haar nu weer een beetje op conditie krijgen,
voor de peesblessure, was ze ook al erg langzaam, dus heeft niks te maken met dr pees.

van dr eigen is ze ook al heel rustig, dus zal heel groot gedeelte ook haar karkater zijn.

omdat ze al wat ouder wordt, en ik haar toch nog een beetje wil gaan rijden, maar dat niet altijd leuk is omdat ze zo langzaam is,

buitenrijden vind ze helemaal leuk, en ook een stuk voorwaartser, maar goed, ze moet ook wel is in de bak werken
is wel een stuk minder leuk, maar dat moet ook wel is gebeuren

iemand verder nog tips of dergelijke om een sloom paard voorwaartser te krijgen

haver heb ik al geprobeerd, dat vind ze alleen maar lekker ipv engerie opwekkend

omdat het een koudbloed is, die gevoeliger is voor eiwitten, moet ik ook weer oppassen met de hoeveelheid kracht voer

alvast bedankt voor het lezen en de reacties

groetjes

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:15

Je kunt proberen om extra veel overgangen met haar te gaan rijden. Dus constant stap, draf, stap, draf, galop, draf, stap etc. Wees dan wel consequent, been is reactie.

Wat ook nog wel eens wil helpen is veel schijnovergangen en tempowisselingen te rijden. Zoals bijvoorbeeld hèèl langzaam draven. Vaak vinden ze dat best moeilijk dus willen ze wel graag weer vooruit. Er dan wel voor zorgen dat je paard dan blijft draven!! Daarna weer een middendraf etc.

Eigenlijk gewoon heel consequent rijden!
Succes! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:17

bailey94 schreef:
buitenrijden vind ze helemaal leuk, en ook een stuk voorwaartser, maar goed, ze moet ook wel is in de bak werken
is wel een stuk minder leuk, maar dat moet ook wel is gebeuren

ik denk dat je het bakwerk uitdagender moet makne.
buiten vind ze leuk en is dus voorwaarts,dat betekend dat ze misschien de oefeningen saai vind?
zou je training wat gaan aanpassen zodat het leuker word

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:18

Ben bang dat sommige paarden gewoon van nature (te) rustig zijn... Volgens mij is het niet altijd op te lossen met voer of andere dingen.

bailey94

Re: paard is erg sloom met rijden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:20

bedankt voor de reacties tot nu toe

moet zelf idd wel iets concequenter zijn.

training aanpassen is soms nog iets lastig ivm peesblessure,
dus springen zit er voorlopig nog even niet in, gewoon voor de zekerheid

ik ben idd ook erg bang dat het van nature zo is,
is ook niet erg,
maar was heel erg benieuwd wat andere mensen er nou van vinden, en wie weet komen er wel hele leuke, goede tips uit

met natuurlijk, variatie in het rijden

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:30

dit lijkt op mijn pony (18) dus ik kijk mee :D
heb nog 1 tip:
mais in haar voet doen. ben ik ook aan begonnen met mijn pony en helpt wel wat.
en voor al je je afvraagt wat voorn mais: gewoon mais wat boeren altijd in het voer van hun koeien doen.
misschien kun je bij de dichtstbijzijnde boer een paar emmers vol ophalen? En als je vader ( net zo als bij mij ) boer is heb je het al helemaal voor elkaar :D
veel succes.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:39

heel consuquent zijn, ik dacht hierboven ff dat je het in de hoef moest doen, maar moet natuurlijk voer zijn, :P

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:36

veel overgangen rijden en consuquent zijn

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:03

consequent zijn is heel goed

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:59

Die van mij heeft ook wel is zulke dingen.
ik maak ook heel veel overgangen en ''Rollbacks'' dus stoppen en dan gelijk weer op de andere hand verder draven of galoperen.
daar word hij altijd wel voorwaarts van :)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:31

YLoveSpooky schreef:
heb nog 1 tip:
en voor al je je afvraagt wat voorn mais: gewoon mais wat boeren altijd in het voer van hun koeien doen.
misschien kun je bij de dichtstbijzijnde boer een paar emmers vol ophalen? En als je vader ( net zo als bij mij ) boer is heb je het al helemaal voor elkaar :D
veel succes.

Dacht ook even dat je bedoelde dat het in dr hoef moest. :')

Heb er hier nog zo een. (Haflinger) In de bak niet vooruit te branden maar buiten wel weer onwijs voorwaarts.
In de bak ben ik gewoon heel consequent en rijd veel overgangen, stap,draf enz. En ook veel figuren rijden. :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:35

Nijn paard was een tijd terug ook erg sloom. Bleek na bloedonderzoek een eiwittekort te hebben. Ik zou het bloed eens laten onderzoeken door de dierenarts. Verder inderdaad veel overgangen rijden en afwisseling bieden

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:27

Zandro, had jou paard dit opeens of al tijdje? Die van mij heeft het altijd al gehad en bij vorige eigenaar ook..

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:55

sporen of zweep

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 01:01

die van mij heeft er ook altijd al gehad

ze loopt nu paar dagen onregelmatig, dus doe weekje stappen en rustig aan,

maar heb 1 dag voor de kreupelheid een stuk beter gereden en dat voornamelijk met consequent zijn

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:12

lovebelly schreef:
sporen of zweep

dit is natuurlijk geen oplossing, ja tijdelijk maar deze zijn er niet voorgemaakt om je paard maar vooruit te prikken of te slaan.

ik sluit me bij de rest aan dat je gewoon heel consequent meot zijn, vanaf het eerste moment dat je erop zit doorstappen tot het laatste moment. ook bij uitstappen. Lekker veel overgangen (consequent hierin zijn), en wat ook nog wel eens wil helpen is eerst puur op je tempo rijden dus met lang teugeltje of gewoon stille hand. Want mijn paard is ook erg sloom aangelegd maar is inmiddels voorwaarts als zijn neusje alle kanten op mag gaan, zodra ik stelling etc. vraag gaat hij ook nageven maar dan sukkelt hij weer helemaal weg, been erbij en dan gaat het neusje weer omhoog. is het niet zoiets? of is het met alles gewoon?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:27

rocksyboy schreef:
Je kunt proberen om extra veel overgangen met haar te gaan rijden. Dus constant stap, draf, stap, draf, galop, draf, stap etc. Wees dan wel consequent, been is reactie.

Wat ook nog wel eens wil helpen is veel schijnovergangen en tempowisselingen te rijden. Zoals bijvoorbeeld hèèl langzaam draven. Vaak vinden ze dat best moeilijk dus willen ze wel graag weer vooruit. Er dan wel voor zorgen dat je paard dan blijft draven!! Daarna weer een middendraf etc.

Eigenlijk gewoon heel consequent rijden!
Succes! :D

Hier ben ik het mee eens. Verder moet je wel oppassen dat je zelf niet om de pas schopt, wat nogal vaak gebeurt, en waardoor hij gewend raakt aan die telkens terugkomende beenhulp. Alleen been geven als het nodig is. Geen reactie? Dan harder schoppen tot je wel een reactie krijgt. Dan belonen. Je moet niet denken dat ze een twee drie goed voor het been is, het heeft zijn tijd nodig, en elke keer dat je erop rijdt, zal het beter worden. Succes.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:23

Lisa_Dries schreef:
lovebelly schreef:
sporen of zweep

dit is natuurlijk geen oplossing, ja tijdelijk maar deze zijn er niet voorgemaakt om je paard maar vooruit te prikken of te slaan.

Ik rijd mijn 19 jarige ook met zweep en nee niet om haar vooruit te slaan maar bij mij is 1x been geven reactie zo niet even AANRAKEN met de zweep net achter mn been dat is bij haar voldoende.

Heb hetzelfde probleem. Moet nu van mn instructrice been geven geen reactie aanraken met de zweep en veel draf en galop rijden en in de galop op de lange zijde goed laten gaan zo hard ie kan. Met de mijne heb ik dit vandaag 10 minuten gedaan en het werkte meteen.
Omdat de mijne waarschijnlijk mishandelt is geweest en soms wel eens fris word van een aanraking met de zweep ga ik vanaf deze week met sporen rijden, maar ook hiergeld kuitdruk geen reactie dan de spoor iets laten voelen en dan weer verder met de kuit.
maar onthou been is reactie geen reactie sprrotje of zweepje wees hierin erg consequent.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:04

je hoeft ook niet voor altijd met sporen te rijden. ik rijd die van mij 1x in de zoveel tijd met een spoortje. als een soort van waarschuwing. nu heeft ze door dat als ze een paar dagen niet wil lopen dan gaat het spoortje er aan. ze is 2 jaar op een manege gereden dus je kunt je voorstellen hoe dood ze nu is aan het been! moet zeggen dat de tijd tussen dat ik met spoortje rij steeds langer is. dus is steeds minder nodig. verder probeer overgangen en tempo wisselingen te rijden. ook buiten zodat hij daar een connectie tussen gaat leggen, dan weet ie tenminste wat je verlangt.

en ja sommige paarden zijn gewoon niet geboren om te werken en hebben er geen zin in. zo ook die van mij. zorg dat je voldoende afwisseling houd in het werk. x naar buiten, longeren, springen, dressuren, losgooien. Heb je al 5 mogelijkheden per week;) een dagje vrij. hou je 1 dag over! doe dan wat het paard het leukst vind! ik ben van mening dat dat echt helpt! good luck :D

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:59

(vanuitgaande dat je paard fysiek helemaal in orde is :o) probeer zo goed mogelijk je bovenbenen te ontspannen veel ruiters knijpen vaak onbewust met hun bovenbenen waardoor je het paard op de handrem zet, succes!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:07

YLoveSpooky schreef:
heb nog 1 tip:
veel succes.

Mais is meer om paarden dikker te maken...
Je kunt idd wel het voer aanpassen met geplette haver of misschien pavo turbo boost, dat voerde ik mijn zeer relaxte friesje ook en daar werd hij zeker wat minder relaxed van... ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:29

kopie uit mijn profiel:
Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.

Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.

Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageerd beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.

Dan nog een paar algemene opmerkingen

Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.

Niet vijf keer hetzelde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.

Blijf niet te lang in hetzelde tempo rijden.

Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.

Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.

Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.

Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.

Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.
succes

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:33

Zo te zien heb je al heel veel tips gekregen en volgens mij ook tips waar je echt wat mee kunt.
Ik wil alleen maar even zeggen dat ik ook zo'n situatie gehad heb maar dat wisseling van voer, gebruik van sporen en opbouwen van conditie bij mij geholpen heeft. Vooral die combinatie werkte bij mij heel goed. Succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:39

ik sluit me aan bij tips om heel consequent overgangen te rijden en je paard goed aan het been te zetten, veel afwisseling in te lassen, de conditie op te bouwen.

Als je de indruk hebt dat je paard toch niet voldoende energie krijgt, maar niet meer krachtvoer wil geven in verband met teveel eiwitten, dan kan je altijd een scheut olie door het voer doen... zorgt voor langdurige energie.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:41

volgens mij zijn hier al vaker topics over geweest.
misschien kun je daar nog wat in vinden.

het enige wat ik je mee wil geven is:
sommige paarden zijn gewoon niet zo vlot en als je je paard over zijn eigen tempo laat lopen gaat dat vaak ten koste van de ruimte in zijn gang.
zoals vaker gezegd word overal, hij hoeft niet hard te lopen als hij maar actief is en dat is bij ieder dier anders.
koudbloed paarden, vooral de wat ouderwetsere type's) vallen niet te verglijken met rij ponys en paarden van hun eigen lengte,
die zijn gewoon wat actiever en rapper in hun gang.
neemt natuurlijk niet weg dat je paard goed aan de hulpen moet staan en moet reageren wanneer jij t wilt, houdt alleen wel rekening met de aard van je paard..
daarbij als je (ik zeg niet dat jij t doet) erop los prikt met sporen oid omdat ie vlotter moet reageren dan komt dat niet ten goede aan zn, zoals je zelf aangaf, rustige aard.
probeer er niet te gefrustreerd over te raken en bedenk dat wanneer t even niet gaat dat je wel een super braaf dier hebt, en let op (belangrijk) heel vaak zie ik dat wanneer een ruiter geniet van zijn paard en beseft hoe leuk dier t eigenlijk is het SAMENWERKEN ineens een stuk makkelijker gaat.
want daar gaat t om, samen werken met je paard en vooral genieten, want daarom ben je gaan rijden toch?

heel veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt.