Paard gevoelig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Paard gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:34

hoi,
Ik heb een vraagje,
mijn paardje is ontzettend gevoelig als je er op zit. Als je er naast staat is er niks aan de hand van hij alles goed en is alles okeé.
Wat gebeurd er:
-zolang je doodstil zit vind die alles wel goed en leuk.
-maar als je hem beloond dan schrikt die al van je handen die op en neer gaan op zijn nek
-ook is die af en toe sloom maar een zweepje durf ik er dan niet bij te pakken omdat ik bang ben dat die een sprintje trekt.
-Want zijn kont is een plek waar je gewoon niet mag komen,
-Ook als je het sjabrakje op tilt om te kijken of dat die zweet is een groot probleem

Het paardje is al een tijdje onder het zadel en vind het niet eng als er druk op zijn rug komt het is meer de bewegingen die ik maak.
Liever geen reacties dat ik dan maar beter dood stil kan blijven zitten want dat heeft ook geen zin.
graag zou ik tips willen hoe ik dit kan oplossen. Of oefeningen hoe dat het beter kan gaan

M_Vainqueur

Re: Paard gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:37

Als jij er op zit en iemand die er naast staat aait over zijn kont, doet die dan ook zo gek? Als dat niet zo is dan zou ik het zo een beetje oefenen.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:38

ja dan vind die het ook raar. En trekt die ook een sprintje. Is al gebeurd. Er kwam iemand mee en raakte perongeluk zijn kont aan en daar ging die.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:41

iemand vast houden en dan toch rustig aan oefenen. Mij lijkt dat de enige oplossing. Of aan de longeerlijn.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:45

Ik rijd precies hetzelfde verhaal! Haha.
Hoe oud is het paard? Wij hebben het paard veel mee naar buiten genomen.
Het klinkt misschien gek maar ze zien dan zo veel dat je er steeds beter aan mag komen.

Vaak duid het ook op wantrouwen in de ruiter, probeer hem eerst aan je stem te laten wennen dmv geruststellen hierna komt tegelijk met de stem je hand en zo ga je ong. een jaar knutselen.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:56

paardje is 7jaar oud.
Het vertrouwen is er volledig. Zolang je er naast staat. Het vertrouwen bij er opzitten is er ook wel een hij doet ook echt alles voor je maar je mag gewoon niet aan hem komen

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:01

waar sta je ergens in de buurt? ik geef lessen in NH en dit soort problemen. Het lijkt erop dat je paard het eng vind, wat op te lossen is door op verschillende manieren zijn vertrouwen te vergroten. Het wegrennen is een hele natuurlijke reactie, alleen is dat niet de reactie die wij graag zouden willen. Gelukkig is het wel op te lossen.
Je zegt dat het vertrouwen er is, maar als dat er ECHT helemaal zou zijn dan zou je hem ook aan mogen raken zonder dat hij daarvan schrikt.
Ken je zijn verleden ook?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:10

Ken je de friendly game?
Ook een Nh achtig iets.

Het houd in dat je je paard minder bang maakt, door hem met steeds vreemdere voorwerpen aan te raken. Uiteraard moet je hem dan wel zelf overal aan kunnen raken. Als dat kan begin je, bv. eerst een stok, dan een stok met een verfromelde plastic zak, als hij dat accepteerd de zak steeds wat losser doen, tot je er mee kan wapperren etc. Dat bouw je steeds uit, tot je paard de gekste dingen ok vind.

Als dit op de grond goed gaat, kun je het ook als je erop zit gaan proberen. Scheelt mischien dat hij dan het principe al kent. Gewoon rustig aan laten wennen, lekker veel doen. Sucses!

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:38

misschien kan schriktraining helpen?
en idd wat Miss_Malfoy zegt
veel succes iig!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:41

Ik heb hier ook last van gehad met een paard wat ik voor een ander reed, een keertje iets omdraaien om iets tegen mijn moeder te zeggen wat voor hem het teken 'er is iets aan de hand'. Nog voordat ik terug zat stond ze dus aan de andere kant van de bak in volledige paniek.

Daarmee zijn we inderdaad aan het oefenen gegaan met vreemde voorwerpen. Pionen, zwepen, takjes, plastic zakken, hoeden, jassen, je kon het zo gek niet bedenken of ik heb het erop gelegd en geknoopt. Hetzelfde als met die plastic zakken, toen dat met aanraking goed ging, heb ik er eens een aantal aan een longeersingel geknoopt en het paard gelongeerd, eerst gaan ze even op de loop maar als ze eenmaal weten dat er verder niks gebeurd, blijven ze over het algemeen best kalm. Dus vreemde voorwerpen en steeds verder opbouwen zoals hierboven ook al stond. En oefenen aan de longeerlijn met gekke voorwerpen, dan heb je vanaf de grond controle, en dan kan hij op zijn gemakje, op zijn eigen tempo reageren op het enge.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:46

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen zeker dingen uit proberen.!
Mijn stal staat voorbij tilburg.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:56

beste smoethie,

de mijne is ook 7 jaar en ik kom uit oosterhout. Ik geef al jaren les en kan je misschien wel helpen.
Stuur maar een pb als je geinteresseerd bent.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:05

ik denk dat veel oefen helpt ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:43

dit probleem heb ik in het begin ook gehad, we waren jong en wilde rondje om de wereld doen op de pony. maar niet wetende dat pony daar hartstikke van schrikt. dus toen zijn we eerst begonnen om steeds onze arm over zijn hals te doen terwijl we naast hem staan, en steeds belonen. na een tijdje reageerde hij er niet meer op. toen gingen we erop en deden we hetzelfde met onze arm, en na een tijdje konden we dat ook met ons been doen en nu is hij hartstikke braaf als je een rondje om de wereld wil doen ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:07

Zoek op Bokt of op Google eens "Sacking Out" op.
Dat is een methode waarop je je paard leert 'minder te schrikken'.
Da's niet helemaal goed gezegd, maar je leert hem anders te reageren op dingen.

Werkt bij mijn KWNP-er prima!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:06

Niet te voorzichtig zijn, gewoon oefenen met dingen die volgens hem 'eng' zijn. Ik lees in de tekst dat jij al dingen gaat vermijden, zoals het rijden met een zweepje, omdat je bang bent dat hij daar van in paniek raakt.
Niet voor problemen weglopen maar ze aanpakken. Jonge paarden vinden het vaak ook ontzettend eng wanneer iemand op hun rug zit en ze ineens 'onverklaarbare' aanrakingen voelen. Naarmate het vaker gebeurt gaan ze het zien als niets negatiefs en een beloning. Gewoon doen, evt. met iemand erbij. ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:17

Mijn oude pony had dit ook.
Ik ben heel voorzichtig eens iets scheef naar achteren gaan zitten als dit een paar dagen goed ging deed ik daarbij mn hand eens achter het zadel leggen (op het shjabrak) zodat hij voelt dat er wat is, maar niet rechtstreeks op de huid, als dit weer een aantal dagen goed ging ging ik vanachter het zadel over het dekje heen 'aaien' en daarna achter je zadel beginnen over het dek aaien en dan in 1 rustige haal heel voorzichtig richting zn kont (vandaar beginnen met schuin achterover gaan zitten ;) ) Uit eindelijk kon ik haar gewoon op de kont 'belonen'.
Met dr hals was het net zo, als ik haar aanraakte schoot ze weg. Wat ik deed was zeggen goed zo meisje tis goed, rustig maar en terwijl ik dat zei mn hand (met de teugel nog gewoon vast) op de manenkam leggen en met mn vingers er rustig en beheerst doorheen kroelen en dit ook rustig uitbreiden op de manier zoals op de kont.
Binnen 2 wkn kon ik haar tijdens het rijden overal aanraken!
Succes!!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:47

Dacht dat ik een van de weinige was met dit probleem! Zie allerlei mensen hun jas uittrekken met teugels los, zwaaien naar iemand, achterstevoren zitten bijna, telefoneren zelfs, dat gaat me niet lukken op mijn paardje :o .
Paard is aan de hand echt bomproef en vol vertrouwen in mij.Zeg ik dat het goed is dan is het ook zo. Maar als ik erop zit en ik maak een beweging dan zitten we gelijk aan het andere eind van de bak. Nu heb ik wel een "kraak" jas. Maar als ik die uitdoe dan is hij evengoed gevoelig op bewegingen.
Eerst was het niet. Maar het is naar mijn idee begonnen nadat ik een keer toen ik in het donker in de buitenbak aan het rijden was en iets uit mijn broekzak (dus onder die jas) moest halen. Gelijk volle galop ervandoor. Is een half jaar geleden en heel langzaam probeer ik weer een beetje bewegingen te maken. Als we een half uurtje gereden hebben dan kan ik dat nu een klein beetje doen. Maar in het begin niet. Met zweepje rijden doe ik ook niet, terwijl dat voorheen prima ging.
Oefenen, oefenen, oefenen als ik het hier zo lees, dus ik volg tips.
Hij is trouwens ook erg gevoelig op geluiden heb ik gemerkt. Dan kunnen we ook ineens een paar 100 meter verder staan in vliegende galop , dit terwijl hij verder best relaxt is en geen heethoofd.

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:44

je hoeft hem niet perse op z'n hals te belonen, je kan ook met je stem belonen en dat ie van je handen schrikt dat is een kwestie van handen stil houden, dat gaat natuurllijk niet altijd maar toch zoveel mogelijk proberen denk ik en met en tijdens een wending tegen hem praten om hem gerust te stellen ;)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:12

super bedankt voor alle reactie ben er ook erg blij mee wacht op steeds meer reacties en tips ik probeer ze allemaal uit en het gaat steeds beter

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:38

IK heb precies hetzelfde met mijn 4,5 jarige ruin. Volledig bomproof aan de hand maar zodra ik erop zit kan ik niks doen. Het word ook echt vervelend nu want je bent aan het wachten totdat hij ervandoor gaat!

Ik zit er over te denken om inderdaad iets van een training te volgen en zodra alle sneeuw etc weer weg is beginnen met de oefeningen die hier staan!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:56

Ik denk dat het een stukje opvoeding en lering is waar je aan moet werken.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:35

ja ben al druk bezig maar hoe kan ik beter omgaan met het sloom worden op het been. IN het begin is super fel daarna zwakt het af. tips?

Lisan_Joris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:29

wat dacht je er van om je paard even na te laten kijken ?
misschien een ostheopaat laten komen om eventuele plekjes los te maken die jij over het hoofd hebt gezien ?

een schrik training waar je van alles op hem lecht en over hem heen etc ?

groetjes Lisan

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 07:17

Lisan_Joris schreef:
wat dacht je er van om je paard even na te laten kijken ?
misschien een ostheopaat laten komen om eventuele plekjes los te maken die jij over het hoofd hebt gezien ?

een schrik training waar je van alles op hem lecht en over hem heen etc ?

groetjes Lisan

hij heeft verder nergens last van en is helemaal los en zit nergens vast. Hij loopt ook nooit kreupel of stijf ofzo en hij is aan de hand ook gewoon lief en betrouwbaar. Ik ga die schrik training die je zegt wel zaterdag uitproberen :D