Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat wil nog niet zeggen dat dit de reden is, maar zoiets zou het kunnen zijn. LizzyLover schreef:Het liefst wil ik ook bitloos gaan rijden, alleen ben ik nog bezig met een goed hoofdstel te zoeken. Dus wou ik het op deze manier bekijken hoe zij eigenlijk het bit vind.
Bandida schreef:Het is toch ook maar eerlijk dat je je paard de kans geeft om eventuele ruiterfouten te ontwijken door even de mond open te doen, niet? Dat die mogelijkheid er nu is, weet zij ook. Natuurlijk vind een paard minder dwang aangenamer, en gaat ze beter meewerken.
c_alsemgeest schreef:Mijn sperriemen zaten altijd los, dus ik heb nu een hoofdsten zonder sperriem.
Ik voelde met rijden totaal geen verschil. Sowieso ook niet wanneer ik mijn neusriem er helemaal af laat of bitloos. (mijn ruin had een keer 8 krammen in zijn hoofd waardoor we even zo reden)
Wel voel je beter wanneer je paard verzet toont. Meestal komt alles wat je aan de voorkant voelt (medische gebreken uitgesloten) door iets wat er aan de achterkant fout gaat.
Bv te weinig voorwaartse drang of simpel niet goed van achter naar voor gereden.
Kijk het nog even aan, wellicht is het gewoon even wennen voor je paard. Blijft ze met haar mond bezig...
zou ik haar eerst even na laten kijken; tandarts e.d. maar ook bv een niet goed passend bit.
Is dat allemaal goed moet je even het probleem in het rijtechnische vlak gaan zoeken... dan kan het nl een vorm van verzet zijn

Urielle schreef:Waar ik bij het verhaal van TS aan denk is stiekem iets minder positief.
De sperriem zorgt nl. ook dat het bit stiller in de mond ligt als het een licht en beweeglijk bit is, een te groot of niet goed liggend bit, het paard onrustig in de aanleuning en/of de ruiter beweeglijk in de handen.
Het gegeven dat het paard dat normaal naar de hand toetrekt (en zelfs duwt) nu zelfs wat achter de teugel kroop en aan de mondhoeken begon te likken, klinkt voor mij eerder alsof het bit juist niet zo erg lekker heeft gelegen, te beweeglijk in de mondhoeken?
Misschien toch eens kijken waarmee je dat zou kunnen verklaren.