Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pluttersput schreef:Ik snap je reactie hoor, maar even korte uitleg.
Nageeflijkheid is er wel hoor, maar ze hoeft van mij niet aan de teugel en dat soort dingen.
We zijn niet al enkele maanden aan het trainen, eerst waren we gewoon aan het hobbelen. We zijn pas sinds een paar weken echt bezig. Herman is nu 7, en heeft vanaf haar 3e voor de koets gelopen, en kon dus niets richting dressuur. Daar zijn we dus pas sinds kort een beetje mee bezig.
Verder vind ik dat je zelfs met een paard dat niet nageeflijk is kan gymnastieken, maar daar kunnen de meningen over verschillen

aeolusnr1 schreef:Niet nageeflijk betekend dat hij zich verzet tegen het bit, dus trekt, of zelfs de andere kant uit drukt, of niet je hand volgt of , of , of , ....... maakt niet uit maar als je gewoon je teugel opneemt moet hij gewoon zijn hoofd buigen en je hand volgen, dus als je bv , openingsteugel met je binnenhand doet dan moet hij binnenstelling aannemen, en dit dus zelfs met een doorhangende teugel.
Dit heeft dus niks te maken met aan de teugel te lopen.
Maar dit wil niet zeggen dat aan de teugel lopen niet op je verlanglijstje zou moeten staan, als je dat niet wil bereiken dan dan zou je eigenlijk nooit op je paaard mogen stappen, alleen als hij echt aan de teugel gaat lopen is je paard eigenlijk pas klaar om jouw gewicht te dragen, dan treed hij dus meer onder, gebruikt ook zijn buik en rugspieren, en door het iets lagere hoofd-hals houding gaat ook zijn rug iets maar naar boven dus ook om jou te dragen dus.
Dit is echt geen hogere dressuur hoor , zo zou eigenlijk ieder paard gereden moeten worden.
Met een lang teugeltje rustig wat rondhobbelen, is mssn wel leuk voor jou, maar dat is het echt niet voor je paard, je belast hiermee de rug zoveel meer, en als je dan weet dat het anders kan ; dan is er toch maar één persoon verantwoordelijk voor de schade ( de ruiter dus)
Ik ben westernruiter dus rij niet als een dressuurruiter mijn paarden "aan de teugel", maar mijn paarden geven netjes na, lopen verzameld en gebruiken hun achterhand en rug.
Inderdaad voltes om de hindernissen doen wij dus ook, en dat gaat errug goed de laatste tijd.