Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
waikiki_6 schreef:Ik doe het zelf anders. Ik longeer altijd van ter voren met zadel op, en beugels los om te kijken wat de reactie van het paard is. Wanneer hij/zij dit braaf doet ( meestal de dag erna) dan stap ik erop. Ik longeer de eerste maand nog wel twee drie rondjes van ter voren.
Het ligt er ook wel aan wat voor een paard je hebt. Een gevoelige kwpner moet je met meer overtuiging rijden. Deze zijn vaak rilleriger dan een koudbloed bijv.
Ik denk dat ieder zijn of haar eigen manier heeft.
Tevens rijd ik ook zonder zweep of sporen maar met een dubbelgebroken watertrensje. Ook heb ik een bokkenriempje zodat ik voor mezelf kan checken dat ik niet aan de teugels ga hangen, maar wel grip heb.
Ik denk dat als dit werkt voor jou dat het okee is. Wel zou ik er goed bij nadenken en kijken wat voor een paard het is. Zodat je het paard niet plots overvalt waardoor hij/zij schuw zou worden en het ''werken'' niet meer leuk zou vinden.

) Maar beetje die volgorde zal het meest gebruikt worden.

Sammie schreef:Van die pop ben ik dus niet zo'n voorstander. Sommige gebruiken dan ook nog één van stro. Het voelt totaal anders dan een mens en als dat ding valt of kantelt of raar gaat doen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent dan je eerst was.
Antoontje schreef:Je kan dan toch ook je paard aan het bit laten wennen aan de longeerlijn?
Ik zie het probleem van inrijden met bit niet. Als je je paard al longeert met bit en misschien inderdaad met touwtjes of met bijzet, is hij al gewent aan wat druk op het bit.
Ik zie het nut van bitloos dan niet