Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Ze lopen echt kreupel omdat ze op dat moment in de beweging worden belemmerd en dus niet goed kunnen lopen.
Citaat:Een aantal redenen:
- de ruiter belemmert het paard in zijn bewegingen
- paard vind oefening te moeilijk/begrijpt de hulpen van de ruiter niet
- paard heeft geen zin (kreupele paarden mogen niet werken en dat weten een aantal maar al te goed )
Teugelkreupelheid ligt bijna altijd aan de ruiter zelf. De ruiter is te grof in zijn hulpen (handen vastzetten, paard in de krul trekken (teveel druk van voren, te weinig of geen been) inplaats van van achter naar voor rijden, etc.), paard begrijpt het niet/is het helemaal niet eens met wat de ruiter aan het doen is en uit dit door 'gemaakt' te gaan kreupelen.
De enige oplossing is om je paard op de juiste manier te rijden. Van achter naar voor, ontspannen hand, netjes op twee teugels (evenveel druk), tussen twee benen, etc.
Setteli schreef:Paard is teveel met de hand gereden en te weinig met been van achteruit.
kleinvosje schreef:Nee, het was echt niet zo dat ik teveel met de teugel deed. Zodra je de teugel aannam en vroeg om naar de loodlijn te gaan, nam hij extra veel druk erop en ging teugelkreupel. Die druk nam ik echt niet zelf, maar deed hij.
En ik ben het ook niet helemaal eens met je stelling dat een paard niet geen zin kan hebben om te werken. Ze hebben drommels goed in de gaten wanneer ze aan het werk gezet worden, en kunnen daar heel goed geen zin in hebben!
kleinvosje schreef:Setteli schreef:Paard is teveel met de hand gereden en te weinig met been van achteruit.
dit gaat niet altijd op. Ik reed vroeger een pony, die was echt teugelkreupel omdat hij geen zin had om te werken. Als ik gewoon contact op de teugel had, en hij lekker met het neusje ruim voor de loodlijn mocht lopen, was er helemaal niks mis en liep ie gewoon. Vroeg ik om meer aanleuning richting loodlijn, dan begon ze teugelkreupel te lopen. Meestal stopte ie daar wel mee na een kwartiertje, maar in die tijd zat je echt wel op een hobbelpaardje en met een beetje pech ging de rodeo ook aan. Puur en alleen omdat ie geen zin had in werken...
Citaat:Een paard dat bewust stijf loopt om zo zijn werk te ontduiken is een grote misvatting. Dit is het zogenaamde 'vermenselijken' wat men tegenwoordig steeds meer ziet. Een ruiter schuift zijn eigen fouten veelal af op het dier, omdat deze niet werkwillig zou zijn. Hiermee ga je compleet voorbij aan de oorsprong en daarmee instincten van een dier. Een prooidier zoals het paard zal nooit kreupel lopen tenzij hij niet anders kan. Kreupelen is namelijk een teken van zwakte. En een eventueel roofdier zal dit dier uitkiezen om na te jagen. Bovendien is er nog nooit een paard gevonden wat kreupelde (danwel vanuit de rug, danwel teugelkreupelheid, danwel in het bewegingsapparaat) zonder enig aantoonbare reden.Citaat: