Een heet paard terug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Een heet paard terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:46

Voor zover mijn kennis van paarden, hier mijn definitie van heet: "Wanneer de weerstand op de hand exponentieel groter wordt dan de energie die je er in stopt."
En een ieder mag me daar in verbeteren.
;)

Nu is rijden zonder energie/actie toevoeging mij (nog) niet geleerd, dus mijn vraag...

Hoe rij je een heet paard terug?

sandyQ

Re: Een heet paard terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:48

met vertrouwen,ontspanning en op je eigenademhaling letten in de stap en draf ,hoe meer ontspannen jij bent ,hoe meer ontspannen het paard wordt ,een rustige ademhaling werkt goed door van ruiter naar paard

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:49

Ik probeer zelf "lui" te worden dus heel relaxed traag te zijn en zo met je lichaamsgewicht, stemhulpen en uitstraling meer rust te brengen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:49

deze ga ik even in de gaten houden. :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:50

in eerste instantie met stem proberen te `kalmeren`, maar laatst was ik blij met een boom aan t eind van een enorm veld waar ik haar tegenaan kon parkeren... :o

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:52

Ik probeer zelf heel rustig en ontspannen te blijven en (in draf) langzaam lichtrijden. Niet de hele tijd aan de teugels trekken maar even vasthouden en dan weer los. Als ze me echt te hard gaat ga ik een wending in.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:55

Rust, gedult, ontspanning en dit veel oefenen. Zelf tussen "de oren" cool zijn heeft ook veel voordeel. Niet in paniekraken of boos worden, makkelijker gezegt dan gedaan vaak. Vandaar, veel oefenen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:40

diep uitademen, echt op je kont gaan zitten, langzamer lichtrijden, kleinere beweging maken en eventueel bij (te) weinig reactie heel even een kleine ophouding op teugels.
Zoals al gezegd wordt vooral op je zit en vanuit de ontspanning, en wees geduldig

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:47

Heel moeilijk uit te leggen vind ik, omdat het een kwestie van voelen is. Met je zit je paard onder je houden, bij een ophouding voelen wat werkt en wanneer je juist iets averechts bereikt. Is nog heel vaag ben ik bang. Klein blijven in je bewegingen, maar niet voorzichtig worden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:11

Van OPG-->RT.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:14

zij schreef:
in eerste instantie met stem proberen te `kalmeren`, maar laatst was ik blij met een boom aan t eind van een enorm veld waar ik haar tegenaan kon parkeren... :o

herkenbaar haha _O-

Bij het ene paard is een strengere hulp nodig, zoals een ophouding.
Maar er zijn paarden die daar alleen maar heter en heftiger van worden,
dan kan je, zoals al veel gezegd is hier, inderdaad op je zit en gevoel terugwerken.
Bij mijn pony werkt het fijn als ik ga doorzitten, maar zoals ik al zei, verschild het per paard :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:16

Rustig zitten, zwaar maken, langzamer lichtrijden wil ook nog weleens werken. Verder continue korte ophoudingen geven en niet gaan trekken. Voltes rijden, overgangen terug, noem maar op :-)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:17

sifra01 schreef:
Heel moeilijk uit te leggen vind ik, omdat het een kwestie van voelen is. Met je zit je paard onder je houden, bij een ophouding voelen wat werkt en wanneer je juist iets averechts bereikt. Is nog heel vaag ben ik bang. Klein blijven in je bewegingen, maar niet voorzichtig worden.

Zo doe ik het ook met mijn paard. Aan de voorkant tegenhouden zorgt voor alleen maar meer spanning.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:18

Ik heb hier ook vaak moeite mee hoe harder ze gaat hoe meer gespannen je gaat zitten zonder dat je er erg in hebt...

Deze week heb ik er een keer extra aandacht aan geschonken en ja het rustig ademhalen, rustig en ontspannen blijven, zware langzame stemhulp en langzaaaaam lichtrijden het werkt echt als je je maar concentreerd erop....Dus echt benen lang maken en tijdens dat langzaam lichtrijden jezelf ook wat zwaarder maken..
Ik had een lange teugel dus dat heb je niet eens nodig als je het gevoel eenmaal te pakken hebt

Succes!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:22

Ik heb dit voordat de winter kwam, wel tijdens de lessen gedaan. Simpel aan de longe en leren ontspannen. Zodat je paard ook gaat ontspannen. Volledig op je zit, zo min mogelijk met je handen. Heel leerzaam moet ik zeggen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:31

Wanneer ik een heet paard onder mij heb dan probeer ik te voelen hoe dat paard in elkaar steekt. Niet teveel terug proberen te werken, want dan creëer je verzet, maar juist proberen uit te vinden hoe je gebruik kan maken van die activiteit. Hoe je die activiteit naar jou voordeel om kan zetten.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan en je zal het niet van de een op de andere dag door hebben, maar als je eenmaal het knopje hebt gevonden rijdt het zoveel fijner dan een paard dat liever lui dan moe is (vind ik dan).

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:33

Ja, dat ben ik wel met je eens. Al ligt het ook wel aan hoe je bent, ik denk dat als je zelf ook een heethoofd bent het niet echt goed gaat komen. Ik probeer trouwens ook veel met mijn stem te kalmeren, maar als ze echt op dreef is dan helpt dat niet echt meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:33

Een paard moet naar voren willen om hem terug te kunnen rijden. Veel mensen houden bij een loperig paard op met been geven. Dus maak je bewegingen rustig, blijf been geven en ophoudingen. Daar moeten ze ook wat op uitdoen. Liever één keer duidelijk met je hand komen na zit/ophouding dan 100 ophoudingen en ze lopen gewoon door.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:36

Dewii schreef:
ik denk dat als je zelf ook een heethoofd bent het niet echt goed gaat komen.

Het kost misschien wat meer tijd, maar ook dan kan het. Ik heb die van mij ook onder de knie gekregen ;)

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:37

ik heb er ook zo een ik kan nooit gelijk terug rijden ik moet het meestal naar voren oplossen en dan gaan schakelen maar niet te lang in de langzame draf blijven dan krijg je een stuiterbal effect en willen ze als ze zo heet zijn toch exploderen veel overgangen veel schakelen en dan terug rijden succes ermee

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:39

Falona schreef:
Dewii schreef:
ik denk dat als je zelf ook een heethoofd bent het niet echt goed gaat komen.

Het kost misschien wat meer tijd, maar ook dan kan het. Ik heb die van mij ook onder de knie gekregen ;)

Oke! :) Ik dacht het ook alleen ;) , ik wist het verder niet.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:41

in plaats van lichtrijden gaan doorzitten,rustig meegaan in het ritme ,iets langere teugel geven en met de stem laag en rustig houden en lukt dat niet dan in de volte gaan rijden

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:48

vooral zo ontspannen mogelijk blijven, goed blijven ademen via je buik (niet hoog in de borst ademen want dit zorgt voor spanning) dit zorgt voor de juiste spierspanning en je zwaartepunt blijft dicht bij die van je paard wat voor meer rust zorgt. doordat jij zelf de juiste spiertonus hebt spant jouw paard zich ook veel minder en zal hij beter bij je blijven.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:52

Eerst 5-10 minuten flink laten draven, als dan de meeste stoom eraf is rustig terugnemen en waneer er dan doorgedramt wordt zo tegen een muur zetten totdat het wel normaal kan.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:02

amillia schreef:
Eerst 5-10 minuten flink laten draven, als dan de meeste stoom eraf is rustig terugnemen en waneer er dan doorgedramt wordt zo tegen een muur zetten totdat het wel normaal kan.

Subtiel ook.......... waarschijnlijk is dit echt de ultieme oplossing ;)