De juiste rem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

De juiste rem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:22

Hallo :)

Ik zat net een beetje rond te lezen op bokt, en kwam uit op een offtopic discussie over het 'remmen' tijdens paardrijden. Ik las dat 9 van de 10 maneges je dat verkeerd aanleren door te 'trekken'. Als ik aan trekken denk, zie ik een plaatje met een paard dat zijn hoofd naar achter getrokken krijgt. Zo erg zal het natuurlijk niet zijn :+. Maargoed, het blijft eigenlijk een beetje in mijn hoofd hangen. Wat als mijn manier ook niet goed is, de manier die ik op stal geleerd krijg (oke, we zijn geen manege.. maar dan nog)

Wat is nou de juiste manier om van snelheid te minderen?

Mijn manier: ik ga zwaarder zitten en neem iets meer spanning op mijn teugels, zodra ik merk dat het paard snelheid minderd ontspan ik mijn handen weer. Dat met de teugels is maar heel kort, en niet eens hard. Ik rem vooral af door zwaar door te zitten.

Is dat dan goed?

Karenx

Re: De juiste rem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:29

tja wat is goed en wat is slecht? je leest wel eens zoveel ruiters zoveel rijstijlen. Zelf vind ik het een erg goede manier, ik probeer het puur op mijn zit te doen net als sturen en als hij hier niet op reageert een klein beetje teugel en inderdaad weer ontspannen :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:32

Ik probeer inderdaad ook zo veel mogelijk op mijn zit te doen. :) Probeer zowiso zo weinig mogelijk met mijn teugels te doen :), maar ben wel nieuwsgierig naar de manier van andere mensen. Misschien leer ik er iets van.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:23

niemand meer?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:48

Ik ga meestal diep in het zadel zitten iets naar achter en wat druk op de teugels..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:17

Tijdens welke gang?
Want tijdens de draf ga ik eerst langzamer lichtrijden. Zodra ze snelheid verminderd ga ik zwaar zitten, en geef een ophouding.
Tijdens de galop ga ik zwaar zitten, en weer de ophouding.

lotmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:43

Ik krijg ook aangeleerd mezelf uit te strekken.. je lang te maken.. waardoor je inderdaad je zit veranderd.
en in de galop heb je je buitenbeen naar achter.. als je deze dan naar voor haalt en achterover gaat zitten zou je paard ook al naar de draf moeten gaan. (ligt dan natuurlijk ook eraan hoe je paard op je hulpen reageerd denk ik.)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:45

ik maak me zelf ook lang, ga wat dieper zitten. Vaak is dit al genoeg eigenlijk. Als dit niet zo is geef ik een halve ophouding met mijn buitenhand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:49

Ik doe alles zo veel mogelijk met mijn stem, dat vind ik erg prettig.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:36

overgang naar halthouden; niet meer meegaan met je zit met de beweging van je paard en uitademen
naar een langzamere gang; langzamer met je zit bewegen en ook goed uitademen, het liefst niet aan de teugels
komen maar alles met je zit doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:47

vraagje van een verstokte westernruiter die eigenlijk nooit echt engels heeft gereden: als jullie zeggen niet te stoppen en sturen met de teugels, waarom dan zo strak? wat is het nut dan?
(begrijp me niet verkeerd ik ben geen lang-leven-de-lol-en-teugels-lang ruiter maar wel losser dan engels).

hoe ik stop?
van galop naar bv stap is 'sjjjj' geluidje en buitenbeen eraan houden, binnenbeen weg en zitten.
van galop naar stop en 'whoa' en zitten
van galop naar sliding stop is 'whoa' en benen naar voren en extreem diep zitten (ideaal in training is soms ondersteuning van teugel nodig).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:40

Er zijn idd veel ruiters en veel stijlen, maar denk dat bij elke stijl nooit het bit als rem gezien mag worden, wat idd op de meeste maneges of pony clubs geleerd word en dat is jammer want waar kun je dan wel op de juiste manier leren rijden?

Denk dat de voorbereiding ene halve ophouding is en dat je met je zit de rest doet, wat dieper gaan zitten dus wat meer met je zitbeen knobbels inwerken, maar je moet wel bedenk dat je paard dit moet leren snappen , bij een jong paard leer je vanaf de grond het ho op de stem aan en in het begin met rijden ook, een paard op de manege leer je niet staps gewijs rijden, helaas word er vaak te grof gereden, om dat het bit als steun en rem word gezien.

De western ruiter steek zijn benen wat naar voren waardoor ook de inwerking van de zitbeen knobbels duidelijk zijn voor het paard, dus eigenlijk hetzelfde als bij dressuur, een hele goeie western ruiter doet dit ook heel sierlijk, maar niet zoals de meeste recreatie ruiters als een zoutzak in het zadel terug vallen, wat helaas ook vaak op western maneges geleerd word en de stappen ertussen vergeten, eigenlijk de techniek word je niet aangeleerd zowel bij dressuur en western,helaas voor het paard,

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:06

Mijn paard reageert niet altijd goed op mijn zit in galop (komt ook doordat ze hoog opgooit en niet heel makkelijk is uit te zitten) daarom doeik ook veel met mn stem..en inderdaad vanuit de galop gewicht op buitenbeen waardoor ze terugvallen in draf. In draf ga ik langzamer lichtrijden en van stap naar halt doe ik met mn stem en kleine teugeldruk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:30

mijn paarden komen allen terug op mijn zit, heb er een hekel aan om aan de teugels te trekken..
je maakt jezelf iets langer, gaat iets terug zitten (hoofd omhoog, schouders terug) en ontspant helemaal (uitademen), laat je benen losjes hangen en druk je hakken wat lager.. door anders te gaan zitten weten mijn paarden dat ze terug moeten komen
als ik naar links wil ga ik een cm naar links zitten, rechts precies andersom. en als ik naar voren wil ga ik een cm naar voren zitten..
dit zijn zulke kleine hulpen dat het niet voor iedereen makkelijk is, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het super!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:36

Het hangt er heel erg van af.
Bij 1 vzpaardje moet ik eerst een duidelijk ophouding geven, en dan kan ik verder met mezelf lang maken. En dan heb ik toch nog wel mijn teugels nodig, anders gaat ze dribbelen.
Diep zitten is in draf overigens teken voor uitgestrekte draf (plus kuit eraan. Knopje zat er al, kwam het bij toeval tegen.)

Bij de ander span ik mijn kruis aan, dat is meestal wel voldoende. Diep zitten is juist het teken voor harder gaan, als je met een duwende zit rijd zegmaar.

En bij de derde word het echt leuk, als ik in galop ook maar aan draf denkt komt ze al terug. Maar dat gaat niet echt netjes, dus in galop tel ik 1 2 3 steeds, en als ik langzamer wil 321, en als ik in draf wil denk ik daaraan en maak mezelf lang. En dan is het gewoon pats boem draf. Erg fijn, paardje denkt goed mee. (Alleen iets te veel, ik moet gewoon echt niet aan draf deknen in galop. Of bijv. denken van hmm waar zal ik in draf gaan, werkt ook niet.)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:45

zoveel mogelijk terug rijden op zit, dieper/zwaarder zitten, jezelf lang en groot maken en minder meegaand zitten. Indien niet voldoende of nodig een halve ophouding op m'n buitenteugel (een kneepje in de teugel) of stemhulp

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:53

Zwaar zitten bestaat niet. Je word niet opeens zwaarder, je houd hetzelfde gewicht.
Dieper zitten is ook zo'n uitdrukking, je zit al in je zadel, moet je daar dan in kruipen? met diep zitten bedoelen jullie waarschijnlijk je bekken naar achter kantelen? maar dat doe ik juist met het wegrijden (kruis aantrekken)
Afijn terug rijden op zit: Als je draaft kun je langzamer gaan lichtrijden zodat het paard jouw tempo overneemt, met behoud van ritme en regelmaat. Dit kan in alle gangen; jouw bewegingen een fractie vertragen en minder mee gaan in de tact van de gang (dus niet meer zoals in draf 1-2-1-2-1-2-1-2 maar 1 - 2 - 1 - 2 - 1 ) Je bovenlichaam (vooral borstbeen een fractie kantelen) breng je daarbij iets terug zonder naar achter te gaan hangen, je houd je been lang en aan het paard zonder te drijven. Eventueel kun je daarbij je hand wat sluiten, maar niet terugwerken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:06

met zwaarder of dieper bedoel ik vooral minder meegaand zitten

bij verlichte zit weeg je ook niet minder, maar je maakt het je paard wel makkelijker. Dus minder meegaan in de beweging, wordt "zwaarder" voor je paard.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:10

"verlicht" dus, niet "lichtere zit", je verlicht de rug van het paard, door je gewicht er direct af te halen en meer te verplaatsen naar je voeten en met balans meer boven de schouder van het paard. Daardoor verlicht je de rug.
Minder meegaan IN JE ZIT is in mijn opzicht tegenwerken. Je moet zorgen dat het paard jouw tact (de tact voor een andere gang) overneemt. Juist door je zit op het juiste moment te ontspannen, minder meegaan IN DE TACT is prima. ga jij minder mee met je zit dan dwing je het paard om te verkorten, maar dat wil je juist niet, neem ik aan?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:15

padany schreef:
overgang naar halthouden; niet meer meegaan met je zit met de beweging van je paard en uitademen
naar een langzamere gang; langzamer met je zit bewegen en ook goed uitademen, het liefst niet aan de teugels

Zo doe ik het ook, vind het een erg prettige manier van rijden. Het uitademen werkt erg goed!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:16

minder meegaan in de takt is ook minder meegaan in de beweging. Volgens de fysica is remmen zowieso een tegenwerking, want iets dat in beweging is, wil in beweging blijven. Alleen is de grens tussen het "afremmen" of "vertragen" (om het een naam te geven) en het ronduit tegenwerken heel dun.
Waardoor paardrijden in mijn ogen een kunst is, die niet iedereen gegeven is hoeveel je ook oefent (En hiermee bedoel ik niet dat ik het allemaal kan en weet, want behoor tot de groep die heel erg hard z'n best doet om hun paardje zo goed mogelijk op te leiden en berijden)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:45

ja wat jij doet vind ik een prima manier...
het is meer het remmen op de zit en het word (bij mij ook) verkeerd aangeleerd.
best lastig om het er dan weer uit te krijgen

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:44

Sjoyceje schreef:
padany schreef:

Zo doe ik het ook, vind het een erg prettige manier van rijden. Het uitademen werkt erg goed!

Die manier lijkt mij ideaal :) Hoe jij opschrijft probeer ik het ook zo veel mogelijk. Maar als ze dan niet genoeg reageerd neem ik echt een klein beetje spaning op de teugels, en ontspan ik dus meteen daarna weer. (heel kort maar) Het is wel zo dat het vertragen van bijvoorbeeld middendraf naar arbeidsdraf doe ik door langzamer licht te rijden. :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:17

Inderdaad Judith, als ze niet of te weinig reageert op mijn zit (tja, ik heb een merrie, die heeft soms haar dag niet :D ), pak ik de teugels er iets bij.

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:24

bij mij op de manege zeggen ze altijd "doorzitten boven been klemmen kneepje aan de teugels en hoooooooooooooooooo" zo onthoud je het wel :D ;) *D