Goede warming-up & Cool down, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alovej

Goede warming-up & Cool down, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:07

Heyy!!

Ik rijd nu elke week vrij en ik had dus een vraag.
Weten jullie nog een goede Warming-up & Cool down?
Want ik merk soms wel is dat jantje (Manege pony) een beetje stijf loopt.
Terwijl ik toch altijd 10 minuutjes instap en ook nog 10 minuutjes uit stap.
Maar als ik dan echt dressuur oefeningen ga doen, voel ik dat die niet meegeeft ofzo.
Nog enige voor de warming-up?

Karenx

Re: Goede warming-up & Cool down, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:56

eerst lekker lang teugeltje, en als je hem oppakt lekker tempo wisselingen rijden en veel stelling (Op bijv. lange zijde) en omstellen. niet te veel op de hoefslag, veel figuren en een rustige hand

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:39

10 minutjes stappen en draven aan een lang teugeltje. Overgangen maken en veel figuren rijden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:44

Ik weet niet precies hoe lang je rijd. Maar met mijn oude pony stapte ik (vooral in de winter) zeker en kwartier in.
Hierbij gaf ik hem nog wel de ruimte maar werdt er flink gestapt en reed ik veel figuren.

voor cooling down ook weer heerlijk ontspannen uitstappen.
Om het voor me zelf leuk te maken deed ik dit altijd zonder zadel. lekker aan mijn balans werken.

Succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:44

Op zich ben ik het eens met dat lange teugeltje alleen moet er wel verbinding zijn. Wij rijden ons paard (bijna 18) los door laag en rond in te stellen en te stappen, draven en galopperen en dan regelmatig een tempowisseling en een volte mee te pakken. Zo werken we aan activeren van de achterhand en de lengtebuiging, en doordat we hem laag ingesteld rijden kan hij zijn rugspieren opbollen zodat hij daarna beter zijn rug los kan laten in het werk. Het is te vergelijken met voorwaarts neerwaarts alleen zonder het "neusje eruit", hoofd is daarbij ongeveer op borsthoogte. De cooling down is ook laag en rond, lekker uitdraven en daarna nog een tijdje stappen, wel met een lang teugeltje.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:55

Hallo,

Ik heb in oktober een 3 daagse cursus gehad van Norbert en Ricki in het: hoe maak ik mijn paard rij klaar? (benen er goed onder krijgen, goede rug houding, hoe wordt de bespiering beter etc etc etc)

Wij begonnen qua warming-up altijd eerst met het paard de rug te laten opbollen zodat deze sterker is. 10 min met stappen en daarbij kleine rondjes rijden.....zo klein dat het paard op de zelfde plek een cirkel maakt tot hij niet meer verder kan en dan de andere kant op.(uiteindelijk zal hij of zij niet meer stoppen en gewoon de cirkels blijven lopen maar in het begin zou het paard dit nog niet kunnen) dan weer een stuk rechtdoor stappen en weer een rondje etc etc etc. en met losse teugels. sturen met je been en zit.

De reden? een paard staat veel stil te grazen en er zit een vloeistof in de gewrichten die als je ineens veel gaat stappen/ draven nog niet goed is versprijdt over het gewricht en zo dus sneller slijtage van de gewrichten optreedt. en dit dus een pijnlijke aangelegenheid wordt/is.

Het bevalt mij iig prima om zo te beginnen met warming up. en mijn paardjes zijn er goed onder. (na die curcus was mijn paard korter en kon achter zowaar een halve meter kruizen terwijl hij dit de eerste les niet eens kon, hij is nogal verkeerd gebruikt door de vorige eigenaar) iig ben ik ervan overtuigt dat de 2 mensen die de cursus hebben gegegeven echt weten waar ze mee bezig zijn op het gebied van het lichamelijk goed opbouwen en houden van je paard om er een gezond rijpaard van te maken.

groetjes wendy

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:07

Hoi, mijn paardje is ook wel stijf in het begin. Bij hem helpt het door eerst goed los te stappen en dan aan een los teugeltje te galopperen.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:13

eerst lekker lang en laag laten lopen en wat losmaken in de hals.
even wat vlotter stapen en dan weer wat langzamer.
dan wat meer de teugels opnemen en dan wat stelling naar links en rechts en wat tempowisselingen enzoo. dit kan je ook bij de colling down doen. maar dan laat je de tempowisselingen liggen.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:35

ydnew schreef:
Hallo,

Ik heb in oktober een 3 daagse cursus gehad van Norbert en Ricki in het: hoe maak ik mijn paard rij klaar? (benen er goed onder krijgen, goede rug houding, hoe wordt de bespiering beter etc etc etc)

Wij begonnen qua warming-up altijd eerst met het paard de rug te laten opbollen zodat deze sterker is. 10 min met stappen en daarbij kleine rondjes rijden.....zo klein dat het paard op de zelfde plek een cirkel maakt tot hij niet meer verder kan en dan de andere kant op.(uiteindelijk zal hij of zij niet meer stoppen en gewoon de cirkels blijven lopen maar in het begin zou het paard dit nog niet kunnen) dan weer een stuk rechtdoor stappen en weer een rondje etc etc etc. en met losse teugels. sturen met je been en zit.

De reden? een paard staat veel stil te grazen en er zit een vloeistof in de gewrichten die als je ineens veel gaat stappen/ draven nog niet goed is versprijdt over het gewricht en zo dus sneller slijtage van de gewrichten optreedt. en dit dus een pijnlijke aangelegenheid wordt/is.

Het bevalt mij iig prima om zo te beginnen met warming up. en mijn paardjes zijn er goed onder. (na die curcus was mijn paard korter en kon achter zowaar een halve meter kruizen terwijl hij dit de eerste les niet eens kon, hij is nogal verkeerd gebruikt door de vorige eigenaar) iig ben ik ervan overtuigt dat de 2 mensen die de cursus hebben gegegeven echt weten waar ze mee bezig zijn op het gebied van het lichamelijk goed opbouwen en houden van je paard om er een gezond rijpaard van te maken.

groetjes wendy

Vind die kleine circels maar een eng idee. De meeste mensen zijn jaren aan het trainen op het maken van een goede gebogen gedragen volte van 10/8 meter en jullie draaien ze nog kleiner voor warming up...krijg hier niet echt een beeld bij. Misschien bedoel je het anders dan het overkomt maar zou het graag willen zien.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:58

Veel slangevoltes rijden en dan op de E-B lijn een overgang rijden. In de bochten kun je dan een beetje extra stelling vragen ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:45

Mijn voprige paard die wat last had van artrose reed ik het makkelijkste los in de galop, aan een lang teugeltje

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:06

het belangrijkste voor de spieren is 10 min in en uitstappen

en op het harde in stappen is goed voor de doorbloeding voor de benen, omdat het daar van spier over gaat naar pezen en banden

dat geef ik altijd mee als ik een paard gemasseert heb of met paarden met beenproblemen

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:59

Ik merk altijd dat als ik gegaloppeerd heb ze vanzelf gaat nageven, dan loopt ze pas lekker ontspannen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:22

Wat ook een beetje helpt is om hem stevig , hard en snel te borstelen van te voren. Dat werkt als een soort massage waardoor zijn spieren wat los komen en wat warmer worden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:23

het wordt eigenlijk allemaal al wel gezegd

Ik ben idd eens met eerst lekker lang en laag. Ook kun je dan lekker grote figuren rijden en die proberen alleen op gewicht en buitenteugel te rijden. Als je dit goed doet gaat je paard heerlijk lopen