Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ydnew schreef:Hallo,
Ik heb in oktober een 3 daagse cursus gehad van Norbert en Ricki in het: hoe maak ik mijn paard rij klaar? (benen er goed onder krijgen, goede rug houding, hoe wordt de bespiering beter etc etc etc)
Wij begonnen qua warming-up altijd eerst met het paard de rug te laten opbollen zodat deze sterker is. 10 min met stappen en daarbij kleine rondjes rijden.....zo klein dat het paard op de zelfde plek een cirkel maakt tot hij niet meer verder kan en dan de andere kant op.(uiteindelijk zal hij of zij niet meer stoppen en gewoon de cirkels blijven lopen maar in het begin zou het paard dit nog niet kunnen) dan weer een stuk rechtdoor stappen en weer een rondje etc etc etc. en met losse teugels. sturen met je been en zit.
De reden? een paard staat veel stil te grazen en er zit een vloeistof in de gewrichten die als je ineens veel gaat stappen/ draven nog niet goed is versprijdt over het gewricht en zo dus sneller slijtage van de gewrichten optreedt. en dit dus een pijnlijke aangelegenheid wordt/is.
Het bevalt mij iig prima om zo te beginnen met warming up. en mijn paardjes zijn er goed onder. (na die curcus was mijn paard korter en kon achter zowaar een halve meter kruizen terwijl hij dit de eerste les niet eens kon, hij is nogal verkeerd gebruikt door de vorige eigenaar) iig ben ik ervan overtuigt dat de 2 mensen die de cursus hebben gegegeven echt weten waar ze mee bezig zijn op het gebied van het lichamelijk goed opbouwen en houden van je paard om er een gezond rijpaard van te maken.
groetjes wendy