Hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:44

Over twee weekjes mag ik van de Dierenarts weer op mijn paardje klimmen. Maar mijn vraag is, hoe moet ik dit aanpakken? Ze is tamelijk fris (Ze is een Arabische Volbloed), en ze heeft al twee maanden niet buiten gelopen. En daarbij komt ook dat ze pas 4,5 jaartjes jong is. Ik mag haar niet losgooien/longeren, dus moet ik er gewoon op klimmen, en dat mijn vader haar aan de longeerlijn vast houdt? Of zijn er betere manieren? :)

Groetjes.
Amber. :))

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:46

Lastig als je haar niet mag longeren enz.

AmberHeijman

Re: Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:47

Ja idd. Maar we moeten het van de DA rustig weer opbouwen en dan mag ze pas weer los, aangezien ze aardig te keer gaat als ze buiten staat..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:49

Ik zou eerst maar wat met haar aan de hand gaan stappen - wat zijn de risico's en wat is de meerwaarde (voor jou en voor je paard) om er onder deze omstandigheden op te stappen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:53

Aan de longe en als je voelt dat ze braaf stapt dan heel rustig de lijn laten vieren, voel je dat ze drukker wordt de lijn weer terugnemen dat eerst een tijd in stap tot ze ontspant dan pas de volgende stap nemen

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:56

Kendra schreef:
Ik zou eerst maar wat met haar aan de hand gaan stappen - wat zijn de risico's en wat is de meerwaarde (voor jou en voor je paard) om er onder deze omstandigheden op te stappen?

Ik stap al 2 maanden met haar. :j Ze is opzich onder het zadel heel braaf en heel betrouwbaar dus ik verwacht niet dat ze echt zou gaan bokken en steigeren, maarja, het is en blijft een jong paard die tamelijk fris is.

Silly1972: Ja aan zoiets zat ik ook al te denken. Ik ben iig niet alleen, mijn vader is er altijd bij. :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:01

Gelukkig maar, ik heb het met die van mij ook zo gedaan, en uiteindelijk was hij harstikke braaf, maar je weet het maar nooit.
en doe een Bp om.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:04

Nooit ineens opstappen.
Altijd eerst grondwerk, wat gaan wandelen aan de hand, dan heel rustig longewerk, zo verder opbouwen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:05

Ze zegt net dat ze niet mag longeren en wandelen doen ze al 2 maanden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:10

Ik heb destijds met slofteugel gestapt. Hier op bokt een vloek, maar het was destijds voor mij een zegen. Hij hing er voor 90% van de tijd gewoon losjes bij maar als ze begon te ontploffen blokkeerde ik het hoofd naar 1 van de schouders en dan ebte het weer weg of kon ik minimaal even veilig er afspringen.
Voorwaarde is wel dat het paard het al kent en het niet als verrassing op zijn dak komt.

basju1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:13

denk dat je wel gewoon kan opstappen ze doen niet snel wat en dan rustig wat opbouwen 20 min wat stappen paar rondjes rustig laten draven en dan weer stappen niet nadenken gewoon doen wat gebeurd zie je dan wel en als ie wil gaan rennen zat je hem tg met de kop tgen de muur op of laat hem de hele tijd wat na buiten kijke

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:17

Ik zou d'r wat muisjes geven voor het rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 07:34

ik zou ook een lichte sedering niet schuwen in zo een geval :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:43

Ja ik zou ook niet zomaar opstappen , de DA kan zoveel zeggen,
Kun je het naar buiten gaan niet opbouwen , b.v een stukje afzetten en dat elke dag een stukje groter maken, kan ze aan het idee wennen om weer lekker vrij te zijn.

ik zou met grondwerk beginnen en handerk, dus naast je paard werken, het dier is ook nog jong dus zijn balans zal ook niet helemaal jofel zijn, ga lekker de komende tijd een srechtrichten en gymmen aan de hand en ga alleen b.v in stilstand er even op of stappen met iemand ernaast.
Boew het heel voorzichtig weer op, ik zou zeker niet sederen, heo eerlijk is dat en dat kan ook heel erg gevaarlijk zijn, als een paard door de sedering heen gaat daar word je niet vrolijk van.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:54

jury schreef:

Dat is ook een goed idee, zo heeft een vrendin van mij dat ook gedaan, met een paar streepjes Tranquigel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:17

ik doe het ook hoor........... better safe than sorrie :)

wel zorgen dat je een uur speling hebt tussen het geven van de sedering en het daadwerkelijk opstappen, zo kan je zien of opstappen verantwoord is :) sommige paarden reageren enorm op een sedering en je wil geen dronken knol onder je kont, en heel soms worden ze er juist hyper van, en dat wil je ook niet onder de kont :)

je wil alleen de scherpe kantjes eraf :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:13

IK zou zeker nooit sederen, je kan toch beter gewoon lekker gaan trainen en zorgen dat het paard je zo vertrouwd dat je op kan stappen, als je hem sedeert wat wil je daar mee bereiken, het paard is dan niet voor de volle 100 % bij je , nou dat is kanp dan zo kun je elk druk of wat voor paard wel onder de verdovende middelen zetten erg makkelijk,
Los het gewoon op een technische en op een manier met gevoel naar het paard op, ga zo ver als het paard voor dat moment aankan , zoek desnoods gewoon hulp van een geod opgeleiden instructrice die jou hier doorheen kan helpen.

De TS vraagt naar een betere manier en ik denk dat sederen echt geen goeie manier is.
Daar is het spul trouwens ook niet voor bedoelt , helaas word het op deze manier misbruikt,

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:25

. ik zou er voor de eerste keer zeker een streepje tranquigel geven als dat jou beter lijkt. je verliest er niks mee en als hij anders wel aan de haal gaat ben je nog verder van huis. daarna krijgt hij vanzelf het idee wat de bedoeling is . jij kent je paard het best en jij moet erop dus moet je doen waar jij je goed bij voelt. succes iig!!!!!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:27

jury schreef:

Domme vragen bestaan; muisjes..?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:29

Zijn een soort korreltjes die op muisjes (beleg voor op beschuit bij geboorte) lijken.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:32

Aah ze lijken er op, oké! :D
Ik ken ze wel in de vorm die op fruithagel lijkt namelijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:46

midgie schreef:
IK zou zeker nooit sederen, je kan toch beter gewoon lekker gaan trainen en zorgen dat het paard je zo vertrouwd dat je op kan stappen, als je hem sedeert wat wil je daar mee bereiken, het paard is dan niet voor de volle 100 % bij je , nou dat is kanp dan zo kun je elk druk of wat voor paard wel onder de verdovende middelen zetten erg makkelijk,
Los het gewoon op een technische en op een manier met gevoel naar het paard op, ga zo ver als het paard voor dat moment aankan , zoek desnoods gewoon hulp van een geod opgeleiden instructrice die jou hier doorheen kan helpen.

De TS vraagt naar een betere manier en ik denk dat sederen echt geen goeie manier is.
Daar is het spul trouwens ook niet voor bedoelt , helaas word het op deze manier misbruikt,

niet voor het een of het ander, maar misschien heb je niet goed gelezen :D ding stapt al 2 maanden aan de hand, is wat druk...... het weer is slecht, en ze moet erop :D

valt weinig vooraf aan te trainen :) Misschien wil jij het haar voordoen, en wil jij er straks als eerste op na 2 maanden stappen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:57

Dat spul is daar zeker wel voor bedoeld! Zelfs de DA raadt het vaak aan, kijk je moet geen hele spuit geven, maar een paar streepjes, puur om de scherpe kantjes er even vanaf te halen, zodat er tenminste geen ongelukken gebeuren.
Ik vind dat echt geen misbruik.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:03

als je zelf al aangeeft dat ze vrij braaf is dan zou ik niet zo snel voor sederen kiezen, zou als het weer een beetje rustig is lekker opstappen, iemand met de fiets ernaast met eventueel een touwtje mocht ze echt druk worden... Maar TS je kent zelf je paard het beste dus je moet doen wat jij denk dat het beste voor jou en je paard is..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:01

Waarom niet nog 2 mnd wachten dan? en zorgen dat het dier steeds een groter paddock heeft en daar wat energie kwijt kan.

Ik heb het ook gehad met een paard dat stalrust had, ik ben de ruimte buiten steeds groter gaan maken zodat ze niet gelijk uit haar dak ging en wat wandelen aan de hand en handwerk , kun je ook heel goed je paardtrainen , waarom moet dat er perse op muisjes of wat voor middel dan ook, sorry , maar dat is niet mijn manier, denk dat geduld in dit geval een schone zaak is.
Sterker nog heb pas 4 weken denk ik een paard met muisjes en al gekocht en heb gelijk dat spul weg gegooid en heb het dier op dezelfde manier , dus een steeds groter paddock geven en hem aan de hand gaan trainen.

Het dier van de TS is notabene nog maar 4.5 wat voor basis heeft het dier op die leeftijd, zeker als het al een tijd stil staat.
Begin gewoon bij het begin.