Geen respect voor been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Geen respect voor been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:24

.. denk ik :o

Ik rij nu een tijdje een 12 jarige Haflinger. Ze is eigenlijk nooit echt dressuurmatig gereden en we rijden voornamelijk in de bossen en dan is het een heerlijke pony, maar in de bak is het echt een draak :D Waar ik vooral tegenaan loop is dat ze geen respect heeft voor mijn been. Dit merk ik ook buiten, een nette bocht rijden kost écht heel veel moeite, laat staan dat ik een normale volte kan rijden in de bak.
Op het moment dat ik een volte probeer te rijden gaat het de helft van de tijd een paar passen goed, ze geeft na en blijft goed naar buiten. Een paar passen later geeft ze er de brui aan; pakt het bit vast, stelling is kwijt (gaat er echt tegenin hangen) en valt dwars door mijn binnenbeen heen. Kan een normale hulp geven, schoppen, bijtikken met mn zweep, het doet haar allemaal niks. Ik ben echt geen Anky en ben me er van bewust dat het probleem (al dan niet gedeeltelijk) bij mij ligt, maar ik loop nu echt even vast.
Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Op advies van een vriendin ben ik nu zo'n 3 maanden bezig met er op letten dat ze écht recht loopt, ipv met haar hoofd iets links of rechts van de massa. Daarnaast doe ik buiten niet veel, ik verlang enkel dat ze de bochten die we maken goed loopt (en dat gaat steeds beter) en rij met een lichte contactteugel (laat haar zoveel mogelijk los aan de voorkant).

Help?

(Reacties als; 'zoek een instructrice' zijn zinloos, dat had ik zelf ook al bedacht ;) De bak is onbegaanbaar op het moment vanwege de winter en wordt nu als paddock gebruikt, dus kan er sowieso niet in om te rijden tot eind maart/begin mei. Instructie gaat er dus komen over een maand of 3, maar ik zou voor nu graag wat dingen hebben waar ik mee aan de slag kan.)
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 04-01-10 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:28

Weet niet of je dat al doet maar misschien kun je eens proberen wat meer je buitenteugel eraan te houden en van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden?

Vanillia

Re: Geen respect voor been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:31

Ja de basishulpen ken ik en gebruik ik ook, maar dat werkt dus niet.

poes

Re: Geen respect voor been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:23

Waar haar hoofd is maakt niet zo heel veel uit, het is de schouder die je recht voor de heupen moet plaatsen. Dit wil zeggen dat je op de ene hand eerder wat contrastelling kunt meepakken om zo de schouder naar binnen te drukken, en op de andere hand gewoon gaat stellen en de schouder meer naar buiten zet.

Stelling vragen en bewaren is gewoon consequent alle hulpen samenbrengen en paard niet toestaan om er doorheen te vallen. Je hulpen zijn hier je zit, je been, je handen, je zweep, je stem. Blijven doorgaan tot er reactie komt...

Het is nogal moeilijk om het allemaal van hieruit uit te leggen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:14

Ik denk dat het probleem is dat de pony te stijf is en jij aan de gang moet gaan met gymmen en rechtrichten.
Logisch dat hij buiten wel goed loopt, dan loopt hij in zijn eigen balans, wat opzich ook niet echt goed is, want hij moet jou ten slotte dragen.

Denk toch dat je les moet gaan nemen en je kan ook oefeningen aan de hand doen nu de bak niet te rijden is, je kan gaan werken aan stelling en buiging en je pony gymmen aan de hand als je er naast loopt, dus ga je eens verdiepen in het rechtrichten, dat je pony scheef loopt komt omdat hij scheef is, zoals jij en ik , dus aan jou de taak dat te trainen en hem rechter te krijgen zeker als jij erop wil.
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel handwerk om je paard in dit weer ook te kunnen gymmen.

Train met rust en geduld en kleine stukje , want ook een paard kan spierpijn hebben als je gaat oefenen als je paard b.v gaat schudde als jij een oefening vragat die hij moeilijk vind heeft hij echt ergens last van en is het geen vervelend gedrag,
Dus blijf niet doorgaan zoals hierboven staat geschreven ,maar leer met gevoel te werken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:01

Idd veel oefeningen op buiging, en vooral lateraal dus ( links - rechts ) , Een heel bekende trainer zij ooit, "I'ts all in the neck" (Ray Hunt)
En ik denk ook dat je daar dus aan moet werken, je paard is dus niet nageeflijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 07:16

ik denk dat dit een combinatie van verschillende factoren is, de ponie zal misschien wat stijf zijn (is het rechtsom erger dan linksom bijvoorbeeld?)

Daarnaast ken ik geen haflinger waar niet een kop op zit (en dan krijg je al snel dat zo een diertje zegt "dikke neus, mij teveel moeite" :D

en dan een ruiter die het even niet meer weet :)

tel alles bij elkaar op en je hebt het bovenstaand verhaal :)

wat je kan doen is vanaf de grond buiging en stelling vragen, gewoon als je ernaast staat met poetsen of wat dan ook. Let hierbij wel goed op dat de ponie het lijf meeneemt, dus niet een pas opzij zet achter om zo het lijf recht te kunnen houden :) zo kan je het lijf langzaamaan wat "losser" maken.

Wat betreft het negeren van je been, ik ben daar altijd wat resoluut in..... (en voordat ik heel bokt over me heen krijg, een volte kan ieder peerd correct lopen, zelfs al is deze stijf!) Spoortje eraan, en geef hem maar eens een flinke por als hij door je been heendenderd. Als je dat goed doet hoef je het maar een keer te doen, en dan is dat kwartje wel gevallen :D Wel zorgen dat je verder je been stil houd en alleen inkomt waneer nodig :)

Daar zijn ze best snugger in die paarden :)

En inderdaad straks als alles weer begaanbaar is gewoon een fijne instructeur zoeken die je hierbij verder kan helpen. het is best moeilijk om zo hier op bokt tips te geven als je het paard niet daadwerkelijk ziet lopen, dus alle tips die je hier zal krijgen zullen gelden voor de doorsnee paarden met de doorsnee redenen voor het probleem :) Zal je net zien dat jij die uitzondering op de regel bent :)

succes :)