pony wil niet in rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisa_95

pony wil niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:42

Inmiddels heb ik een aardige band met mijn pony en het rijden wordt steeds beter. Helaas zitten we nu in een dipje. Ik heb goede les en werk echt vanuit rust en ontspanning, ik probeer alles lief te vragen maar geef toch grenzen aan.

het begon toen mijn pony energie te veel had, hij begon te 'staken' tijdens het rijden, dit wil zeggen stilstaan en achteruit. Ook was hij erg schrikkerig. Dit is inmiddels helemaal opgelost en het rijden ging weer de goede kant op. Helaas begint het nu opnieuw, als hij niet reageert op mijn beenhulp geef ik een tikje met de zweep (niet echt hard ofzo) het begon dat hij hierom ging stilstaan en achteruit ging, later deed hij het steeds op de volte op dezelfde plek dit was meestal rechtsom (soms ook linksom) . Nu wil hij niet meer in de rechtergalop, links doet hij moeilijker dan 'normaal' maar rechts helemaal niet. Hij springt liever niet aan en anders links, heb al verschillende topics bekeken maar zou toch graag advies willen op deze situatie.

mijn vraag is: is het pijn of eigenwijs? en wat kan ik het beste doen als hij weer begint?
Er zitten hele fijne momenten tussen, en ik heb wat mensen gevraagd en die zeiden eigenlijk dat het geen pijn was (maar het waren geen deskundigen maar wel mensen met veel ervaring), hij heeft tijdens het rijden nog wel de oren normaal (dus niet alleen maar naar achter). Rechts is die veel stijver dan links en dit zie je ook aan de achterhand, laatst begon hij ook al te kreupelen.

Het zadel ligt goed en ook zijn mond is nog geen maand geleden helemaal nagekeken en behandeld.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:09

Hoi,

Mijn paard is in haar vereleden erg gespannen gereden. Ze sprong rechtsom ook altijd verkeerd aan en wou echt niet los laten in haar hele lijf. In zes jaar tijd bijna helemaal op de foto geweest en het enigste wat eruit kwam was hoefkatrol fase 1 in 1 been, voor een paard van 13 behoorlijk normaal. Jij geeft aan dat hij links om erg stijf is en soms kreupel loopt. Dat is niet goed! ik zou dus bijna denken dat je paard een spierprobleem heeft en daardoor niet lekker loopt. Als je met je paard rechtsom rijd en wil niet inbuigen naar rechts kan dat zijn dat de linkerkant vast zit omdat hij die moet rekken linksom precies hetzelfde. Als hij in zijn hele lijf last heeft van zijn spieren is het moeilijk om te ontspannen e.d.
Ik heb een paar keer fysio gehad voor mijn paard en dat heeft goed geholpen. Ik raad het je aan!

veel succes!

Niniee

Re: pony wil niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:17

Ik zou hem inderdaad ook even na laten kijken door de dierenarts, zoals lisa_orient hierboven al zei. En anders is het gewoon eigenwijsheid. Spring steeds opnieuw aan als hij niet goed zit. En als hij niet aanspringt moet je vooral niet veel schoppen, maar als je de hoek om bent, opnieuw de rust terug vinden en het dan nog een keer proberen.

Succes ermee!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:21

moeilijk om zonder de pony in het echt te zien het te beoordelen.
wanneer beengebreken niet aan de orde zijn zou ik een fisio of chiropractor inschakelen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:02

Ben het er niet mee eens dat het puur eigenwijsheid is

En waarom niet? Heel simpel.. Er is al door meerdere onderzoekers gezegd dat 90% van de paarden een voorkeur heeft naar links. Dit komt heel simpel omdat dit gedeelte ( dus het grootste gedeelte) van de paarden links "gebogen" in de baarmoeder ligt als embryo.

Je moet het eigenlijk zien zoals bij ons. Ongeveer 80% van de mensen is rechtshandig, zo is het bij het paard ook maar dan links.. En wij mensen willen dat een paard zowel rechts als links sterk is.. Dat kan wel, alleen moet dit gebeuren door middel van heel veel trainen zodat het paard zowel links als rechts sterk is. Ik ben rechts, maar als ik nu 3 maanden alleen met links schrijf, zal je zien dat het steeds iets verbeterd.. en na een paar jaar zie je misschien amper verschil.

Dus gewoon heel veel oefenen, begin makkelijk, dus een half rondje, als ze dat braaf doet stoppen, belonen en links galopperen. En dat kan je dan steeds iets langer maken.

Veel succes :)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:17

Eerst even de osteopaat langs laten komen; die kan je waarschijnlijk heel veel vertellen en helpen. Die heeft meestal ook verstand van zadels, dus gelijk zadel laten zien. Vervolgens kan de osteopaat je ook nog oefeningen geven om je paard te helpen makkelijker aan te galoperen. Ben benieuwd wat het resultaat is.
Succes in iedergeval.
Weet niet waar je woon, maar in noordholland zit heleen slebos (daar heb ik heel goede ervaring mee)
Laatst bijgewerkt door Britt_Pit op 04-01-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:19

Idd eerst maar even een osteopaat langs laten komen en naar je zadel laten kijken ik had het zelfde probleem en het lag bij mijn zadel daardoor kreeg hij zon last van zijn rug.
En deed hij de hulpen moeilijker.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:56

denk je dat het zadel goed ligt? of heb je het door een zadelmaker laten nakijken?
daar denk ik het eerst aan, galopeerd hij echt niet aan ook niet als je duidelijk binnenbeen op de singel en buitenbeen vlak achter de singel hebt?
ik weet het niet zo goed, maar meestal ligt het zadel verkeerd. vertoont hij dit gedrag bijvoorbeeld ook als je zonder zadel rijd?
succes igg!

_Lisa_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:35

Bedankt voor alle reacties, het zadel is het niet, ligt op 1 plekje klein beetje krap maar daarvoor heb ik een bontje al een paar maanden zodat dit goed ligt nu zou het goed moeten zijn, als ik zonder zadel rijdt gaat hij helemaal niet in galop en wil hij zelfs achteruit

hij ging vandaag trouwens in de linker én rechtergalop, dus ben erg blij. ik hoorde dat het misschien spierpijn was? Nu even afwachten hoe het morgen en de rest van de week gaat ....

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:57

Fijn dat ie goed ging, maar..

Even ter info; als je zadel ergens krap is, gebruik dan geen bontje (vergelijk even met te kleine schoenen; dan trek je ook geen extra dikke sokken aan) dan wordt t nog krapper nl. Ik zou toch echt even iemand met verstand van zaken erbij halen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:58

Mijn paard heeft ook erg veel last met de rechtergalop. Hij gaat niet stilstaan of achteruit oid, maar hij springt bijna niet aan en ALS hij dan aanspringt, valt hij er vrijwel meteen terug uit tenzij je hem echt vooruit houdt. Vorige week gaf hij zelfs een kwaaie bok omdat de persoon die hem toen even reed hem bleef vragen om aan te springen. Dit ligt helemaal niet in zijn aard en vandaar heb ik dan de osteopaat maar eens gebeld. Zij komt zondag kijken en dan zien we wel.

Ik denk echt niet dat je paard opzettelijk tegenwerkt, maar dat hij wel degelijk ergens last van heeft (dénk ik). Kijk goed naar je paard en probeer hem regelmatig 'aan te voelen' zo merk je meteen verschillen in lichaamshouding / spanning enz op.

Heb je hem al eens aan de longe rechts laten galopperen ? Indien wel, maakt hij daar dan ook een probleem van ? En heeft hij dan ook een zadel op, of niet ? Probeer die dingen eens uit, voel goed aan alle benen van boven tot onder (controleer op gezwollen plekken en vooral op té warme plekken - let wel op dat de benen altijd warmer zijn na een training). Doet je paard voor de rest tijdens het rijden vervelend, of enkel als je rechts wilt galopperen ?

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:56

Ik heb dit probleem ook een tijd gehad... Maar dan met links. Dit was echter geen probleem met het zadel of het lichaam van mijn pony. Ze wou het gewoon niet! Ik heb de opdracht gekregen eerst zijwaarts te gaat (=zelfde volgorde van beenzetting als galop) en daarna in galop aan te springen. Na een tijdje had ze het door, en nu gaat het probleemloos.
Succes!