Aanleuning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:25

Mss weer een moeilijk topic via computer maar dat is het meestal
Ik rij mijne jonge paardje nu al sinds een maandje zelf ze is nu ongeveer een3 maanden zadelmak. Alles gaat vrij goed op het begin van de les is ze vaak wat fris wat wel snel overgaat na enkele voltes maar de momenten dat het kouder is gaat het er toch niet altijd zo snel uit. Wat me enorm stoort is dat heel veel met der hoofd schud vooral in de draf dan. Zodra ze wat afgekoeld is mindert het wel en is het soms ook bijna gewn over. ik neem wekelijks les maar de keren dat ik alleen rij zonder les dus weet ik soms niet wat ik ermee moet er is mij gezegt dat ik meer aanleuning moet geven maar snap niet zo heeel goed wat ze daarbij bedoelt?
Andere ideeen meningen,mag altijd.

Summy

Re: Aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:35

Dus als ik het goed begrijp, schud ze met haar hoofd als ze een beetje fris is in het begin?
Longeer je haar ook voor het rijden of stap je er meteen op?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:05

nee, ik longeer haar niet voor het rijden aangezien het er meestal na enkele voltes vanaf ..Het is vooral in draf, galop doet ze het bijna niet en stap daar loopt ze mooi laag. Het is zowiezo wel een beetje een nerveus typetje.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:11

Heel veel wendingen rijden en zo min mogelijk rechte stukken. Gewoon vooruit rijden en niet aan de teugel gaan hangen. Zo heb ik het opgelost in een paar weken met mijn paard. Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:13

draver170 schreef:
Heel veel wendingen rijden en zo min mogelijk rechte stukken. Gewoon vooruit rijden en niet aan de teugel gaan hangen. Zo heb ik het opgelost in een paar weken met mijn paard. Succes!

Ben ik het niet mee eens.

Een jong paard moet juist veel rechte stukken (binnenhoefslag) lopen om meer balans te krijgen.

Ik zou me eens achter de oren krabben over je instructeur, deze moet jou haarfijn kunnen uitleggen hoe je het probleem moet oplossen als er geen instructie bij is ...

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:15

Mijn paard deed dit eerst ook .

Bij mij werkte het juist andersom.
Ik had te weinig contact waardoor ze ging lopen schudden.
Als ik goed contact neem op mijn teugels doet ze het niet meer ;)

Dus wel ontspannen als je paard nageefelijk loopt, maar wel goed contact houden

hoop dat je er wat aan hebt

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:57

@ cm_ : Ben ik het mee eens, je zou zeggen veel wendingen maar omdat het nog een jong paard is
kan je beter rechte stukken op de binnenhoeflsga doen.

Nou durf ik ook niet te zeggen dat je instructeur niet goed is want misschien is het tijdens de les allemaal goed
en legt ze het uit en als je weer de fout in gaat word je er meteen op gewezen. Als je vrij rijdt heb je minder snel door
wat je fout doet waardoor het misschien een heel klein iets is wat je instructrice opvalt maar jou niet.

Ik zou mij afvragen of het tuig goed licht. Het kan komen door een bepaalde druk waar ze in het begin (mede door de frisheid)
meer op reageert dan later. (hoeft niet hoor, ik probeer alleen mee te denken :+ )

Doet ze het schudden met haar hoofd altijd al ook bij de eerder maanden (met als ik het goed begrijp ene andere ruiter) ?
Doet ze het ook bij het longeren? :D

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:07

Instrctrice vindt ik prima en mijn probleem met hoofdschudden is opgelost. En ik bedoel niet dat je geen teugelcontact moet hebben maar gewoon niet lopen trekken met een harde hand. Hij
moet zelf de hand opzoeken. Dat hij meer rechte lijnen voor balans moet hebben ben ik het ook mee eens. Daarin inderdaad even niet op de leeftijd gelet.
Maar als jullie een betere oplossing hebben sta ik overal voor open. Maar ik heb uiteindelijk altijd voorkeur naar een instructrice die per paard en ruiter kijkt naar de oplossing. Voor mij was dit de oplossing en het heeft prima geholpen.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:13

ik heb zelf ook verschillende jonge paarden bereden en de meeste jonge paarden schudden met hun hoofd vanwegen hun evenwicht. ze hebben gewoon nog niet helemaal door hoe ze om moeten gaan met hun benen. door met hun hoofd te bewegen houden ze zichzelf in evenwicht. als je een paard dan met je aanleuning vooruithelpt en leert dat hij niet met zijn hoofd hoeft te schudden maar dat hij op jou hand kan lopen, kom je al een heel eind. ga daar aan proberen te werken ! elke keer als je het idee hebt dat hij met zijn hoofd wil gaan schudden geef je er een tikje bij met je been.
het heeft bij mij in ieder geval altijd goed gewerkt hoop dat je er iets aan hebt

Nienke

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:14

Als jij druk op je teugels geeft, moet je paard nageven; zo beleren wij de jonge beesten. Als je paard dan nageeft op jouw druk, krijgt hij als beloning wat 'lucht' in de teugels. Hier moet je heel consequent in zijn en op de goede momenten lucht geven. Op deze manier leert hij dat hij als beloning voor het nageven lucht krijgt en dus minder/weinig druk op het bit.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:15

Shanedow schreef:
@ cm_ : Ben ik het mee eens, je zou zeggen veel wendingen maar omdat het nog een jong paard is
kan je beter rechte stukken op de binnenhoeflsga doen.

Nou durf ik ook niet te zeggen dat je instructeur niet goed is want misschien is het tijdens de les allemaal goed
en legt ze het uit en als je weer de fout in gaat word je er meteen op gewezen. Als je vrij rijdt heb je minder snel door
wat je fout doet waardoor het misschien een heel klein iets is wat je instructrice opvalt maar jou niet.

Ik zou mij afvragen of het tuig goed licht. Het kan komen door een bepaalde druk waar ze in het begin (mede door de frisheid)
meer op reageert dan later. (hoeft niet hoor, ik probeer alleen mee te denken :+ )

Doet ze het schudden met haar hoofd altijd al ook bij de eerder maanden (met als ik het goed begrijp ene andere ruiter) ?
Doet ze het ook bij het longeren? :D

Nee,het schudden doet ze niet aan de longe.
Ja,ze heeft het altijd wel een beetje gedaan,(bij een andere ruiter, wel met het hoofd omhoog maar zo schudden als bij mij heb ik niet gezien).
feit is dat ik de indruk heb dat als ik les heb het me niet zo opvalt of stoort. Is dat dan door dat ik altijd bijgestuurd word of gewoon door het feit dat als ik les heb er gewoon meer doorgereden wordt...Daarom denk ik ook dat het aan mezelf ligt, mss toch nog een te weinig aan contact of mss hou ik mijn handen niet stil genoeg ..Omdat ik het gevoel heb dat ik op het begin toch wat voorzichtiger was met mijn handen als nu.

Aan tuig heb ik ook al zitten denken ...het zadel dat ik nu gebruik is niet van mij maar dat ligt vrij goed heb ik ook even nagevraagd. Binnen 2 weken heeft ze wel haar eigen aangemeten zadel.
@draver ; wat bedoel je met daarin niet op de leeftijd gelet?
@Nienke; bedankt voor jou uitleg daar kan ik me wel in vinden.
Dat van die rechte stukken wist ik niet dus bedankt voor de tip.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:18

graag gedaan !
ga het maar eens proberen handen goed stil houden en kijken of ze gaat proberen om haar hoofd op jou handen te laten rusten zodat jij zorgt voor haar evenwicht en dat ze dat zelf niet hoeft op te lossen met haar hoofd, handen stil houden en als ze wil gaan schudden een tikkie erbij met je been,
in iedergeval héél veel suc6

Nienke

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:19

als je nog meer uitleg wilt kun je me altijd pb'en
Nienke

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:58

@ts: bij Jonge paarden die net onder het zadel zijn moet je nog niet meteen aan veel wendingen beginnen omdat ze eerst aan balans moeten werken. Zoals boven is aangegeven binnen de hoefslag.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:23

weerstand bieden. en als die dan netjes loopt, ontspannen.
word de aanleuning vanzelf beter.
tenminste bij mijn aarjde wel.