Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokker31

Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:16

Ik ben benieuwd hoe jullie een paard rijden dat je niet kent. Probeer je eerst te 'voelen', maak je meteen de verhoudingen duidelijk, zoek je eerst ontspanning? Ik vind dat zelf lastig als je bijv op vakantie een buitenrit gaat maken op een voor jou onbekend paard. Iemand nog goede tips?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:22

Gewoon rijden zoals je ieder ander paard rijd en anders eerst even vragen wat voor vlees je in de kuip hebt aan de eigenaar :j

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:23

Ligt aan het doeleinde. Als ik op vakantie een buitenrit ga maken ga ik gewoon ontspannen zitten en blijf ik zitten en doe ik niks 'rijtechnisch'.

Ga ik echter 'trainen' of bijv. proefrijden, rijd ik zoals ik op mijn eigen paard rijd en zie ik wel waar ik op dat moment tegenaan loop en hoe ik dat ga oplossen etc :).

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:57

Info vragen. Eerst paar rondjes kijken hoe ze op alles reageert.. Niet ieder paard reageert t zelfde. Daarna gewoon lekker aant werk..:)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:47

Niet zo moeilijk, eerst even een ophouding om te kijken of je hem kunt afremmen, dan even naar voren om te kijken of hij voor je been wil versnellen en even links en rechts wenden. Dan weet je meestal al best veel in korte tijd. ;)

Apple

Re: Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:39

Even vragen aan degene van wie het paard is of er nog een gebruiksaanwijzing is :-)

Verder beetje afhankelijk van het doel. Zit er stuur en rem op? Ik rij altijd graag met lang teugeltje en handje los, over het algemeen gaat dat goed :))

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:35

Informatie vragen, van te voren goed kijken naar het gedrag en de houding van het paard.

Als ik erop zit ga ik eerst voorzichtig kijken hoe scherp het paard reageert. Of het op een minieme hulp reageert of dat je de hulpen wat groter moet geven en daarna rij ik naar ontspanning toe. En de eerste keer op een nieuw paard kom ik vaak niet verder dan dat. Aftasten dus waar grofweg de grenzen liggen. Eventuele volgende keren ga ik pas serieuzer rijden, de eerste keer is kennismaking en aftasten.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:25

Ik rij best voorzichtig met een nieuw paard, ik rij hem gewoon rond en voorwaarts, maar geef hem niet snel op zijn kop ofzo.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:27

ik ga eerst even met het paard aan de hand door de bak stappen dan weet ik of hij veel eng vind of niks eng vind dat stap ik op gewoon even een rondje met een contact teugel en dan gewoon warm stappen aan de lange teugel.
dan probeer ik toch wel wat ontspanning te krijgen.
merk ik dat het paard dat niet doet,kan,wil dan doe ik het niet het blijft een vreemd paard dus weet ook zijn reactie niet als ik toch doorga.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:55

Ik rij op een handelstal dus ik rij telkis pony's waarvan ik niks ken. Het is altijd een gok, wat ze doen. Je begint zoals altijd met borstelen en aan elkaar wennen, meestal heb ik vaak al het gevoel ''het zit goed'' of ''het is niet goed'' meestal zit het goed en klim ik er voorzichtig op en stap ik een paar rondjes verder niet.. dan doe ik het de volgende keer in draf, en langzamerhand in galop. Ik ga ook vaak op vakantie een buitenrit maken op een onbekend paard en probeer gewoon alvast de ontspanning dr in te krijgen door bijv. een snoepje te geven, niet dat je dan al ontspanning direct hebt, maar al wel een beetje. Verder stap ik er gewoon hopsa op en zie ik het wel.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:46

Elkaar eerst even leren kennen is sowieso altijd handig.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:51

Ik ben ook altijd een beetje afwachtend, maar wel duidelijk dat ik de baas ben. Ben ook een paard gewend waar dat echt bij nodig is.
Maar inderdaad, vind het wel een erg fijn gevoel als iemand me eerst heeft verteld wat wel en niet te doen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:53

Eigelijk zoals met ieder ander paard, al maak ik wel verschil tussen een paard dat net een zadel erop heeft en een gevorderd paard. Ik verwacht van het paard dat ze naar mijn hulpen luisteren, ben consequent met mijn hulpen dus paard moet dat ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:53

Dat ligt eraan wat de situatie is.

-Als ik op vakantie oid een buitenrit ga maken, dan ga ik er op zitten en doe niks rijtechnisch. Meeliften dus, en vooral genieten van de omgeving, paard krijgt wel een klopje/aai af en toe maar ik vraag niks.
-Toen ik bij mijn bijrijdpaardje ging kijken ging ze het eerste rondje in de bak er gelijk vandoor :+ (ze was nooit in die bak geweest en er was ineens een hard geluid) Daarna was ze wat onrustig en heb ik haar gelijk wat aan het werk gezetom af te leiden.
-Over het algemeen kijk ik eerst de kat wat uit de boom, paar rondjes stappen, even aanvoelen hoe het gaat en hoe het paard reageert en dan rustig wat werken. Wel wat afwachtend dus, maar als ze bijvoorbeeld slecht aan het been zijn dan geef ik wel gerust een tikje bij. Ik ben wel de baas.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:39

toen er een nieuwe pony was op de manege en ik er op moest rijden was ik best wel gespannen. maar na een paar minuten weet je eigenlijk al wel hoe het paardje is en wordt je meestal wel weer ontspannen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:43

Op vakantie denk ik er nieteens bij na, dan ga ik zitten, zorg ik dat ik kan remmen en vooruit kan en verder gewoon genieten :=

Toen ik op de manege reed ging ik ook niet te veel klooien, ik reed meestal op een paard wat erg gespannen in zijn kaak/ondehals was, die liet ik wat losser en pas het laatste kwartiertje begon hij na te geven

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:46

Voor een buitenrit begin ik meestal gewoon ontspannen. We lopen toch achter de voorganger aan :)

Bij een paard dat al tijden meedraait op een manege maar dat ik niet ken, probeer ik juist de eerste minuten goed doortastend te rijden - bij de meeste manegepaarden ben je namelijk lang bezig als je dat begin erg afwachtend bent.

Bij een ander paard dat ik niet ken (nieuw op de manege, of eigen paard van iemand) probeer ik vooral juist te zitten en dan te voelen hoe de reacties zijn. Veel bezig blijven (overgangen, wendingen) op een ontspannen manier.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:51

als het voor langere tijd is vind ik het een pre dat het paard mij ook kent, die kan niet aan iemand vragen hoe ik ben ;) en dus is een vertrouwensband mijn eerste prioriteit. wat rijden betreft, ik rijd al 8 jaar op die van mij. ik ben dus helemaal aan hem gewend. als ik op een ander paard stap werk ik eerst naar de basis toe. dus met ontspanning even kijken hoe hij/zij reageerd op diverse hulpen. voor een paard is een andere ruiter namelijk ook wennen.

als ik weet wat wel/niet werkt van beiden kanten dus vanaf mijn kant en het paard zijn kant, dan pas kan ik normaal rijden en tegelijk het paard begrijpen. meestal gebruik ik deze tijd om ook gelijk los te rijden overigens.

verder rijd ik normaal alleen paarden die bij mij op stal staan dus wat karater betreft zijn die bekend, en ik heb gelukkig zelf ook een hoge dosis lef dus ik stap ook op de moeilijke. alleen bij de moeilijke om het zo even te noemen vind ik het belangrijk dat ik het probleem weet, eventueel het verleden ofwel de oorzaak.

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:15

Voordat ik ga rijden een beetje kennis maken, dan weet je al een beetje wat voor een soort knol je onder je kont krijgt :+ en informatie vragen aan eigenaar!
Maar vooral niet anders gaan rijden als dat je normaal doet!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:17

Opstappen en wegrijden. Ik hoef niet eerst allemaal informatie van de eigenaar te horen, ik stap er liever onbevooroordeeld op. Tenzij hij/zij natuurlijk echt een gevaarlijk kunstje flikt altijd, dat kan wel prettig zijn om te weten.

Candy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:18

Ik wacht eerst af of hij verveld gaat doen zo niet dan ga ik gewoon aan de slag anders ligt er aan wat hij/zij doet

groetjeeess

ingriddg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:34

Vragen aan de eigenaar wat hij/zij kan toen en waarop die reageert. En dan gewoon lekker rijden. Voltes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:38

Ligt aan de reden waarom ik een ander paard rijd. Doe ik doorgaans niet voor m'n lol (sterke voorkeur voor m'n eigen paarden) dus meestal is er iets aan de hand als ik ergens op moet.
Duidelijkheid vind ik sowieso altijd belangrijk. Als ik bv een keer een paard voor iemand rijd die wat aan de brutale kant is, dan begin ik aan de hand al met een paar hele duidelijke oefeningetjes om de verhoudingen even scherp te zetten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:57

Ik zou het paard indien mogelijk eerst even vanaf de grond bekijken terwijl iemand anders het paard rijdt en zelf rustig even aanvoelen hoe het paard op je reageert voor je echt iets gaat vragen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:24

gewoon rustig paardje borstelen, zelf opzadelen. Als je erop zit, kijken wat ie doet. Gaat hij er vandoor? Of is hij niet vooruit te branden enz.