Galop nog steeds niet geweldig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

Galop nog steeds niet geweldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:56

Ik heb nog steeds moeite met de galop. Ik rij op een manege maar telkens als ik met de groep galopeer kan ik niet sturen. De paarden waar ik op rij zijn ook enorme plakkers en ik krijg ze er gewoon niet achter weg. Heel vervelend want ik vind het heerlijk om een stuk te galoperen. Als ik een stuk voor me zie wat leeg is en ik spring in de galop dan draaien ze gewoon een volte om bij die andere paarden te komen. Ze zijn dan ook ineens immuun voor zweep en been. :+ iemand een idee hoe ik dit het best kan oplossen?

oh misschien handig om er even bij te vermelden; ik ben mijn zelfvertrouwen op het paard kwijt nadat ik 2 keer in het ziekenhuis ben beland na een heftige val.

Dani

Re: Galop nog steeds niet geweldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:00

Veel manegepaarden zijn zó gewend om direct naar de andere paarden toe te rennen, dat dit een lastig probleem is. Ik weet niet hoe lang je al rijdt, vaak zijn de 'gevorderdenpaarden' hier wel wat gemakkelijker in, dat ze beter te controleren zijn.

Je kunt vragen aan je instructeur of je een tijd op hetzelfde paard mag rijden, zodat je elke week wat meer kunt oefenen. Probeer ook veel figuren te rijden in stap en draf, zodat het paard al leert om op jou te reageren, en niet alleen achter de andere paarden aan te lopen.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:38

Er is 1 paard die ik wel gewoon kan sturen maar zelfs dan nog met moeite. het is net alsof ik de controle over het paard verlies zodra we gaan galoperen en daar wordt ik alleen maar angstiger van.. ik rij alweer 2 jaar nadat ik een paar jaar gestopt was met paardrijden

whittie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:10

Ik denk dat het inderdaad niet alleen aan jou ligt, maar voor een groot gedeelte aan de paarden. Manege paarden zijn zoals DaniBanani al zegt erg gewend om achter mekaar aan te rennen en te plakken.. Ik denk dat je het beste advies kunt vragen aan je instructeur, die kent de paarden die je rijdt waarschijnlijk en kan je dan ook beter helpen..

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:21

Dit probleem had ik ook en toen heb ik dat tegen mijn instructeur gezegt en nu doen we veel vaker 'aansluitgalop' dan gaat de voorste steeds in galop, omstebeurt dus.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:20

Als ik alleen galopeer is er ook geen probleem dan kan ik alles met ze! Maar als ik tegen mijn instructrice zeg; Het gaat niet hij blijft maar plakken dan zegt ze alleen maar; meer je been erbij houden.. Tsja daar heb ik dan vrij weinig aan. Het is best frustrerend omdat de rest van mn groep het wel gewoon kan met dezelfde paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:27

Sturen :)
Ja dat is flauw, die heb je al 100x gehoord zeker. Mare sturen doe je niet met been of zweep, dat doe je met je handen.

Zodra je paard achter de rest aanduikt, niet meteen gaan plukken en drijven. Ga eens rustig goed rechtop zitten, haal even lekker adem en laat die paar passen gallop gewoon komen, al plak je even aan iemand. Paarden weten het wanneer je in de war raakt en gaat twijfelen.

Vanuit die rechte zit ga je sturen. Breng je buitenhand iets van de hals en leg je binnenbeen er aan. Niet drijven, gewoon streng zijn. Probeert je paard de wijk te nemen achter de rest aan, dan geef je hem een stevig por met je been. Maar vergeet die buitenhand niet. Lukt dit niet, en hannest het betreffende paard er gewoon door heen? Dan mag je best een keer smokkelen door je rechterhand eens ferm naar buiten te plukken. (Niet zo ver dat je stil komt te staan met je neus tegen de muur natuurlijk) Paarden zijn niet gouw geneigd om tegen de wand op te lopen, maar ruiters willen gevoelsmatig graag met hun binnenteugel paarden naar buiten duwen (het fietseffect).

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:31

Sturen doe je wel degelijk met je been!! En je helpt je been een beetje met je hand. Hand geeft richting aan en been duwt het paard die kant op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:39

Je begrenst met je been, je stuurt met je hand.

Je hand zegt ik ga links (linker hand maakt ruimte tussen de hals en de hand), en je rechterbeen ondersteunt die beweging (maar hij drijft niet).

Het is natuurlijk een samenspel. Waarvan ik de uitleg heb gegeven (en met die uitleg is niks mis, hij geeft aan wat hand en been in combinatie met elkaar moeten doen)

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:36

Probeer eens een privelesje met een paard waar je je goed op voelt. Probeer eerst je zelfvertrouwen terug te krijgen tijdens galop ipv te "blokkeren". Je paard voelt het direct wanneer je onzelfzeker bent en gaat daarvan profiteren. Eens je terug wat meer zelfvetrouwen hebt kan je eens terug een groepslesje doen en dan mag je dat gedrag van je paard niet toelaten. Ookal is hij niets anders gewoon dan andere paarden te volgen. Eerst aan je zelfvertrouwen werken, dan pas aan de rest. Heb dit zelf ook moeten doen nadat ik 3 jaar gestopt was met rijden.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:35

Ik krijg al wat privelesjes van mijn achterbuurvrouw op een paard die ik volledig vertrouw. Ik zal nog eens goed oefenen met haar