Pony staakt, bokt en 'plakt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Pony staakt, bokt en 'plakt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:39

Ik rijd op een pony, en die is een beetje, oe zal ik het zeggen.. Eigewijs..
Als ik achter iemand aanzit en er is niemand aan de overkant, krijg ik hem op het midden en niet verder, dat stopt hij, gaat achterwaards, ik doe mijn handen naar voren, en geef benen, hij doet niets.. Als ik een tikje geef met de zweep, gaat hij 'stuiteren' dus met zijn voorbenen op de grond en met zijn achterbenen, op en neer springen. E dan draaut hij om, en gaat naar et plekje waar hij eerst liep.. Als ik alleen in de bak ben, probeert hij over de buitenschouder weg te lopen, uit automatistme, neem ik stelling naar binnen aan, en geef ik binnenbeen, en dan doet hij het ook niet. Ik ben vrtaan voorzichtiger met mijn zweep want als hij loopt en ik geef een tik, bokt hij, hoe dan ook. Alvast bedankt voor het helpen (A)

Groetjes Kelly.

femmy91

Re: Pony staakt, bokt en 'plakt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:57

niet opgeven, en rustig blijfen net zolang tot dat hij heeft overgestoken. gewoon met been en stem en hulpen en niet opgeven.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:59

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:07

Zo'n soort gelijk probleem heb ik ook gehad (mijnes rende er vandoor achter andere paarden aan)...
Maar jou pony gaat dus staken in het midden begrijp ik??..
Ik denk toch dat er een keer iemand op moet die hem er even doorheen rijd..... zodat jij er weer een beetje lekker op kan rond sturen..
Maar als je die mogelijkheid niet hebt.. gewoon inderdaad net zolang door blijven drijven en niet tegenhouden en als hij wel dan een keer luistert en doorloopt goed belonen!!
Laat het zweepje dan maar even achterwegen in het midden,, want als hij gaat bokken en stuiteren denk jij "oh dat doe ik maar even niet" dan heeft hij het op dat moment gewonnen...
Veel succes verder.. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:10

Haha, dit komt me zoooo bekend voor, de Tinker waar ik om de week manegeles op reed deed dat ook. Vandaar dat ze bijna niet gebruikt werd. Ik kreeg op den duur best een band met dr, en wou ze wel voor me lopen en is het over gegaan. Ook alleen in de bak rijden helpt een hoop, om mee te beginnen althans :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:25

Ik heb een jonge pony gereden, die eigenlijk altijd super braaf was, tot ze een hele tijd stil heeft gestaan en we het daarna weer oppakte.. Dit was op een ander adres met ander tuig, het leek allemaal goed te passen en het zat eigenlijk ook goed.

Nou wijr ijden, niks aan de hand..
Willen later weer rijden en ze haalt toch gekke bokken uit :? En elke keer wanneer ik dreef met mijn benen of later een tikje gaf, het bokken ging door en werd steeds erger. Conclussie ze had pijn, want dit was echt niet iets "normaals" voor haar.. En dat klopte ook, dag later onwijze bult op de plek van de singel (2 bulten).. Ofwel singel was niet goed, en heeft waarschijlijk een stuk huid afgeklemt waar ze dat aan over hield..

Nou weer op rust tot het helemaal over was, en uiteindelijk weer proberen (dit maal thuis, met eigen zadel) ging eigenlijk wel weer goed maar ze gebruikte weer het trucje van bokken (dit maal dus niet uit pijn, alles goed gecontroleerd) Puur omdat ze aan het uitproberen was of ze dit ook kon naspelen en we zo zouden stoppen.. Mooi niet dus; elke keer als ze ging bokken (dit probeerde ze soms ineens helemaal uit). Moest ik haar een tik geven, en dan was het bok - tik - bok - tik - bok - tik net zo lang door tot zij niet bokte, en ik was de laatste die de handelig uit voerde.

Ze mocht gewoon niet bokken op been of zweep ;) Dan ben je het einde zoek namelijk.. Ik zou dus eerst de tips zoals hierboven uitvoeren, lukt het dan nog niet toch maar een tikje als ze dan bokt weer een tikje.. En laat haar niet terug gaan naar haar plekje wat zij wil, nee ze loopt gewoon netjes waar jij haar heen stuurt.. ;)

Anders gaat ze echt een loopje met je nemen, en houd ze je compleet voor de gek en dat wil je niet :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:55

Nou, het zit zo, normaal in de zomer kan ik er alles mee, maar als het kouder word word ze steeds moeilijker, ook bij de andere ruiters ( is een manegepony, vandaar) En ik moet d'r zo zien te rijden dat ze het bij de wat minder verre ruiter gewoon braaf doet. En als ik er geen zweep bijheb, dan doet ze hélémaal niets... En dan kan ik benen geven wat ik wil, ik laat de teugels gewoon los en geef benen, geen reactie. En als ik d'r om ieder bokje een tik ga geven, word het een rodeo... En dat willen ze liever niet. En tijdens de les kan ik er ook niemand anders even oplaten, en ik vind d'r ook zo leuk, en wil er steeds weer op. Maar het lukt in de winter gewoon niet.. Bij niemand.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:13

Niet aan toe geven, ík heb inderdaad ook een rodeo uit moeten zijn, maar het hielp wel! ;) Ze speelt nu duidelijk de baas, en maakt misbruik van de situatie. Uiteindelijk leert ze dan wie de baas wél is, dit bereik je echter alleen door consequentie, als je 1 keer toe laat dat bokken wel kan kun je weer opnieuw beginnen.

Wat doe je nu dan? Laat je het gewoon toe?

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 11:22

Nee, dan wordt ik ook boos. Maar dan wordt zij ook boos, en dan gaat ze staken, en het is een manegepony dus kan ik er ook niet zoveel aan doen... Ik rij er soms 2 eer per week op, en dat is alles, en ik dacht al aan een bitloos hoofdstel.. Want als ze het loopje neemt heeft ze het bit vast, en een bitloos hoofdstel lijkt els (de baas van de manege.) Ook een goed idee, maar ze zijn zo duur... Want als ze het loopje niet neemt, hoef ik haar niet te straffen, en gaat ze niet bokken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:15

Maar dan is het probleem van in het midden stil staan nog niet opgelost??

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:24

Klinkt mij heeeel bekend in de oren :)ddd
Pony loopt wel als het achter de rest aan mag, afwenden/voltes/andere figuren maken lukt nog wel, maar zodra ze alleen is, is het stilstaan en dan idd van dat heen en weer hupsen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:27

Staken in het midden? Ook gehad met mijn vorige leasepony..
Als ik hem dan een tik gaf begon hij ook te bokken.
Ik heb het toen opgelost door gewoon vol te houden. Staat hij stil, geef ik been, bok, tik met zweep, nog een bok, een hardere tik, nog een bok. Gewoon blijven tikken met de zweep. Die van mij gaf zich na een tijdje 'over' en liep dan gewoon weer verder.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:32

Ja precies Joycebunny; niet toegeven en laten merken dat jij toch echt de baas bent. Consequent zijn en niet met je laten sollen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:06

Goeie ruiter opzetten, die de pony er wel doorheen durft te rijden.
Maar zo'n pony is heel slim, dus weet gelijk als jij of een nog minder kundige ruiter er op zit, dat hij eigenlijk niet hoeft. Hij voelt dat gelijk.

ingriddg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:32

Als je paard zoiets doet, moet je het negeren en even blijven staan. En tegen hem praten. En dan voorzichtig been geven en naar voren proberen te lopen.
Zeg maar beetje afleiden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:26

ik denk, omdat het een manege pony is, dat er meer mensen op rijden dan alleen jij. Misschien laten die mensen het wel toe?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:46

Simpel, alleen nog goede ruiters eropzetten die 'm er even doorheen rijden. En oké prima als er beginners opgaan, maar die moeten dan niet toch gaan proberen af te wenden, want als 'ie dat weer wint begint het weer van voor af aan.

Maar als het een manege is... Zit het tuig dan wel lekker? En bitloos of niet heeft hier weinig tot niks mee te maken. Als je een pony wil stoppen met een bit of hoofdstel moet je het om z'n benen knuppen.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:39

LoveBodin schreef:
ik denk, omdat het een manege pony is, dat er meer mensen op rijden dan alleen jij. Misschien laten die mensen het wel toe?

Ja, en die hebben er voor gezorgd dat ze ermee begon...
Eerst kon ik echt alles met d'r..
Maar ik heb al vaakzat gezien dat er iemand op ging zitten, d'r in de mond zat, benen gaf, voorover ging zitten, pony gaat achteruit want dat zijn zo ongeveer de hulpen ervoor, geeft ze hem een knoerharde tik..

Want normaal krijg ik echt alles rond, maar haar niet... Zij is de enige waarmee ik nog zichtbare problemen heb...
Wel jammer, het is nu nog een van mijn lievelingen...

Heukelom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:54

_Marinke_ schreef:
Ik heb een jonge pony gereden, die eigenlijk altijd super braaf was, tot ze een hele tijd stil heeft gestaan en we het daarna weer oppakte.. Dit was op een ander adres met ander tuig, het leek allemaal goed te passen en het zat eigenlijk ook goed.

Willen later weer rijden en ze haalt toch gekke bokken uit :? En elke keer wanneer ik dreef met mijn benen of later een tikje gaf, het bokken ging door en werd steeds erger. Conclussie ze had pijn, want dit was echt niet iets "normaals" voor haar.. En dat klopte ook, dag later onwijze bult op de plek van de singel (2 bulten).. Ofwel singel was niet goed, en heeft waarschijlijk een stuk huid afgeklemt waar ze dat aan over hield..

Nou weer op rust tot het helemaal over was, en uiteindelijk weer proberen (dit maal thuis, met eigen zadel) ging eigenlijk wel weer goed maar ze gebruikte weer het trucje van bokken (dit maal dus niet uit pijn, alles goed gecontroleerd) Puur omdat ze aan het uitproberen was of ze dit ook kon naspelen en we zo zouden stoppen.. Mooi niet dus; elke keer als ze ging bokken (dit probeerde ze soms ineens helemaal uit). Moest ik haar een tik geven, en dan was het bok - tik - bok - tik - bok - tik net zo lang door tot zij niet bokte, en ik was de laatste die de handelig uit voerde.

Ze mocht gewoon niet bokken op been of zweep ;) Dan ben je het einde zoek namelijk.. Ik zou dus eerst de tips zoals hierboven uitvoeren, lukt het dan nog niet toch maar een tikje als ze dan bokt weer een tikje.. En laat haar niet terug gaan naar haar plekje wat zij wil, nee ze loopt gewoon netjes waar jij haar heen stuurt.. ;)

Anders gaat ze echt een loopje met je nemen, en houd ze je compleet voor de gek en dat wil je niet :)

Dat tik bok werkt niet altijd ;)
Heb ook een tijd een paard van vriendin gereden, haflinger Armin als je tikte vond hij het alleen maar leuk en begon hij erger te bokken!
Mijn vriendin en ik moesten het gewoon negeren, en hij bokt nu stukken minder!

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:56

Volgens mij werkt maar 1 ding en dat is toch zweep gebruiken tot pony weer naar voren gaat. Jij moet de baas zijn in deze. (mits de pony natuurlijk niks mankeert)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:27

Als je pony bokt tegen de zweep, helpt het misschien als je heel snel achter elkaar kleine tikjes geeft. Dus niet tik, .... even wachten, bok, en dan weer een tik. Echt snel achter elkaar tik-tik-tik-tik. Net zolang tot ze loopt en niet bokt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:52

Zoals al zovelen aangegeven hebben niet opgeven, durven je zweep te gebruiken tot hij doet wat je vraagt, op dat moment dadelijk belonen met je stem en teugels echt los.
Dit is een dominantiespelletje, en jij bet aan het verliezen nu, wees de leider en zeg je paardje wat en hoe je het wil.
Wees duidelijk.
En geen uitvluchten zoeken van het is veel wind, en het is een beetje kouder vandaag, of zou hij er wel zin in hebben, de leider bepaalt wat en hoe.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:26

Heukelom schreef:
_Marinke_ schreef:

Dat tik bok werkt niet altijd ;)
Heb ook een tijd een paard van vriendin gereden, haflinger Armin als je tikte vond hij het alleen maar leuk en begon hij erger te bokken!
Mijn vriendin en ik moesten het gewoon negeren, en hij bokt nu stukken minder!

Ben ik het niet mee eens. Een paard dat een zweepje leuk vind?
Vergelijk het paard met een mens een beetje. Men doet iets slecht, het wordt genegeerd dus het mag. Als je het gedrag 'negeert' geef je eigenlijk toe, terwijl jíj eigenlijk de leider bent, en consequent moet zijn. Net zoals twee paarden in een kudde. Als een paard de leider trapt gaat de leider dit ook niet toelaten, maar hem onmiddellijk op zijn plaats zetten. Zou de leider elk negatief gedrag gewoon negeren en verdergaan waar hij mee bezig was, denk ik dat hij gauw van de leidersplaats wordt gestoten.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:14

ja indd de pony van mijn nichtjes heeft dat ook, en die zijn niet zo ''mans'' wat het betreft van een tik geven die hebben ook ja als ik een tik geeft geeft ie een bok, dus mijn gevraagd wil je hem effe doorrijden daar heb jij zoveel ervaring mee en jj durft dat wel, dus hop ik erop keurig braaf paardje, gelijk consequent zijn, deed niks fout bij mijn, andere keer ging ik erop wel even staken, gelijk been, bok, dus ik gelijk tik, nou ik heb 2 tikken gegeven en het was helemaal over niks aan de hand, gewoon omdat jij weer een tik geeft als zij die bok doet, en nu bij mijn ze doet alles voor me loopt keurig netjes,, maar me nichtjes gaan erop hoppa, het is weer zover,, dus je kunt het beter zelf oplossen, want die paarden zijn niet zo dom als ze er soms uitzien.

sterkte ermee!

Johanna59 schreef:
Goeie ruiter opzetten, die de pony er wel doorheen durft te rijden.
Maar zo'n pony is heel slim, dus weet gelijk als jij of een nog minder kundige ruiter er op zit, dat hij eigenlijk niet hoeft. Hij voelt dat gelijk.