10 jarige Fries beleren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilcie

10 jarige Fries beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:46

Hoi allemaal!!

Ik heb sinds kort een verzorgpaard. Het is een friese merrie van 10 jaar en er is nog niet veel mee gedaan... (wel hoefsmid borstelen e.d) ook is er een keertje een zadel opgelegt maar dit gaf geen enkel probleem...

Nu is mijn vraag..... hoe pak je dit goed aan, waar moet ik mee beginnen?? Longeren .... conditie opbouwen( ze heeft wel wat overgewicht) ik wil het graag goed doen dus ik wil graag een plan opstellen en haar niet de vernieling in helpen!!

Ik hoor het graag van jullie!!!

Groetjes Anja en hoef van Wilcie :o

aeolusnr1

Re: 10 jarige Fries beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:51

zo'n paardje opleren is heel leuk maar dat moet je samen met een instructeur/paardentrainer doen.
Die komt dan één maal per week eens langs dan oefen je samen en krijg je een hele lijst dingen die je dan kan verder zelf intrainen, en zo bouw je dan steeds elke week verder op.
Doe dat zeker niet op eigen houtje.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:56

Eerst zadelmak maken nu ze nog niet veel conditie heeft. De kans is groot, dat een ouder paard die allang zijn zin heeft kunnen doen, alle kracht tegen je gaat gebruiken als je hem eerst in conditie brengt en dan gaat zadelmak maken.
En als je nog geen ervaring hebt met paarden beleren, dan niet doen. Of alleen op aanwijzing werken van mensen die er veel ervaring mee hebben.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:09

Zoals hierboven gezegd met behulp van een paardentrainer een plan opstellen. Voor die tijd lekker een vetrouwensband opbouwen daar begint de basis ;)

Succes en veel plezier met haar :)

wilcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 10:59

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het zeker niet alleen doen want ik daarvoor weet ik dat ik niet genoeg ervaring heb. We zijn al druk elkaar aan het leren kennen en dat gaat heel goed. Het is een lief paard en ik naarmate ik vaker met haar bezig ben merk ik al dat ze weet wat we gaan doen, borstelen enzo , manen kammen. Ik ben er ook voor om eerst een goede vertrouwensband op te bouwen dan meteen boem bats vanalles van haar te vragen... ze moet ook willen samenwerken natuurlijk.
Dus eerst lekker borstelen en knuffelen.... daarna beetje wennen aan een dekje op de rug... zadeltje erop... zoiets??
Daarna met hulp van een ervaren iemand longeren lijkt me?

Nou als jullie nog goede ideeen hebben zijn ze welkom!! Ik sta open voor alle adviezen !!

Oja en nog een vraagje.... denken jullie dat het moeilijker is om deze brave 10 jarige iets te leren dan een jong paardje van 3/4???

Groetjes!!!!!!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:07

wilcie schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het zeker niet alleen doen want ik daarvoor weet ik dat ik niet genoeg ervaring heb. We zijn al druk elkaar aan het leren kennen en dat gaat heel goed. Het is een lief paard en ik naarmate ik vaker met haar bezig ben merk ik al dat ze weet wat we gaan doen, borstelen enzo , manen kammen. Ik ben er ook voor om eerst een goede vertrouwensband op te bouwen dan meteen boem bats vanalles van haar te vragen... ze moet ook willen samenwerken natuurlijk.
Dus eerst lekker borstelen en knuffelen.... daarna beetje wennen aan een dekje op de rug... zadeltje erop... zoiets??
Daarna met hulp van een ervaren iemand longeren lijkt me?

Nou als jullie nog goede ideeen hebben zijn ze welkom!! Ik sta open voor alle adviezen !!

Oja en nog een vraagje.... denken jullie dat het moeilijker is om deze brave 10 jarige iets te leren dan een jong paardje van 3/4???

Groetjes!!!!!!!

Ik ben benieuwd waar (en hoe) staat dit paard gestald? Is er een goede bak etc beschikbaar?

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:59

Bij mijn arabiertje hebben we haar in een week laten wennen aan het zadel en hoofdstel en ben ik er toen op gaan zitten aan de longeerlijn, dat ging heel goed. Heb even 15 minuten gestapt en ben er weer af gegaan.

Het belangrijkste is dat alles met rust gaat.

Over de leeftijd, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, ik heb mijn andere paardje met 11 jaar voor de kar leren lopen en dat ging ook gewoon goed.

wilcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 08:31

@friesiszwart: Paard is gestalt in een ruime box in Friesland. En er is een grote menbak aanwezig buiten. Dus alle ruimte :)

@ aimeesakes: Bedankt voor je bericht!! Mooi om te horen dat het jou gelukt is op latere leeftijd. Ik doe alles echt stapje voor stapje... ben van de week begonnen met dekje op de rug en longeersingeltje vastmaken... gaat echt goed. Ze geeft geen kik haha. Ze is echt heel braaf!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:02

Bij het beleren van een ouder paard is het zoals bij een jong paard. Neem de tijd en stap voor stap. Denk niet van Oh al tien jaar nee rust en vertrouwen.
Ik heb twee jaar geleden een 8 jarige weggebracht om te beleren en na 3 weken werd ik al gebeld dat zij klaar was echter ik heb haar door hen 2 maanden laten doorrijden en daarna is zij onder een ervaren ruiter verder aan het werk gegaan.
Succes de komende periode.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:53

sjeik schreef:
Eerst zadelmak maken nu ze nog niet veel conditie heeft. De kans is groot, dat een ouder paard die allang zijn zin heeft kunnen doen, alle kracht tegen je gaat gebruiken als je hem eerst in conditie brengt en dan gaat zadelmak maken.
En als je nog geen ervaring hebt met paarden beleren, dan niet doen. Of alleen op aanwijzing werken van mensen die er veel ervaring mee hebben.

Met het eerste stuk ben ik het niet eens. Als het paard geen conditie heeft op het moment dat je hem beleerd wordt hij heel moe van het werk. En daardoor zal hij het ook niet zo leuk vinden. Mijn merrie had een hele slechte conditie toen ze beleerd werd voor de wagen. Ze vond het mennen eerst dus ook vreselijk, want ze werd er heel erg moe van, terwijl ze echt niet veel deed. Dus ik zou eerst beginnen met conditie opbouwen.

Overigens, mijn ene pony was 12 toen hij betuigd werd. (Kende heel weinig, maar was wel heel mak.) De ander was 20 en waarschijnlijk al door een vorige eigenaar onder het zadel beleerd, toen we haar lieten betuigen. En beide hebben het gewoon geleerd. Bij de de eerste ging het zelfs heel goed volgens degene die ze beleerde. Hij was heel mak en enthousiast en natuurlijk niet zo onervaren en springerig als jonge paarden soms kunnen zijn, hij liep binnen de kortste keren super braaf. De ander had een hele slechte conditie en vond het gewoon niet zo leuk. Maar ook zij kan het nu, zij het dat je wat meer moeite moet doen.

En doe het niet alleen. Helemaal als je nog nooit eerder een paard zadelmak hebt gemaakt. Wij hebben onze pony's ook lekker door iemand anders laten beleren voor de wagen. Als ik het zelf had moeten doen, weet ik niet of er wat van terecht was gekomen.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:57

Wel een beetje laat hea?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:09

TS, pas wel op.. Het kan zijn dat er al eens "iets geprobeerd is" met het paard. Vooral nu je aangeeft dat ze het niet eng, raar of spannend vind. (Kijk ze is wat rustiger en meer gewend dan een jong paard maar toch.)

Ken een geval waarbij ze ook dachten goh die is braaf zeg die geeft nergenst om. Tot ze erop wouden klimmen, dat paard wist wat er komen ging en was het er niet mee eens. Levensgevaarlijk. Wat bleek, eigenaar had er al wat mee geprobeerd, dat was misgegaan, paard had door dat 'ie gewoon z'n eigen zin kon doen.

Zomaar een waarschuwing, zadelmak maken is een vak apart. Ik wens je veel sucses, hoop dat je iemand vind die je kan helpen!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:19

alles is al gezegt, maar pas wel op dat je niet te snel gaat, braaf of niet neem vooral de tijd en luister naar je gevoel! jij werkt met je verzorgpaard, je begeleider. als jij ook maar 1 moment denkt dat het te snel zou kunnen gaan voor d'r het gelijk duidelijk maken en ook daarbij blijven. als je een longeerbak kunt gebruiken zou ik eerst zonder lijn longeren en de stemhulpen aanleren, daar heb je veel aan tijdens het beleren!