tips voor recht zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

tips voor recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:22

ik heb een erg vervelend probleempje.
als ik aan het rijden ben zit ik eigenlijk hele tijd op mn rechterzitbeenknobbel.
wil ik ook mn linker gaan gebruiken moet ik daar aan blijven denken en wil mn lichaam het vaak nog niet.

wie heeft er goede tips/oefeningen zodat ik goed op mn beide zitbeenknobbels kan gaan zitten.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:26

Je moet zonder zadel er op gaan zitten met een halster en je dan laten longeren zonder dat je iets vasthoud ;)

quintusgl

Re: tips voor recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:28

Zonder zadel of zonder beugels rijden. Niet je knieen aanknijpen, maar benen los laten hangen.
Evt in draf je paard helemaal losse teugel geven, je zult zien dat je je balans dan boven je paard moet houden (ook hier weer............benen ontspannen laten hangen)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:09

longeren terwijl ik erop zit doe ik niet. vind dat zelf doodeng ga dan liever zo los rijden.

ik rij regematig zonder zadel. maar dat zijn buitenritten niet echt dressmatig. zonder beugels zal ik ook eens meer gaan doen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:22

we hebben allemaal een voorkeurskant, de ene kant van ons lichaam gaat makkelijker dan de andere..
je kan eens proberen op een stoel te zitten, en dan heel bewust beide zitbeentjes te voelen. Om ze helemaal goed te voelen kun je je handen eens onder je billen leggen dan voel je ze helemaal goed en dan proberen om je gewicht over beide zitbeentjes te verdelen. Succes!

www.padany.nl

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:25

ik let er vooral ook op als ik op mn fiets zit. merk dan ook dat ik alleen mn rechterzitbeenknobbel belast als ik handen van mn stuur haal zakt mn rechterheup nog verder omlaag en ga ik compenseren door schouders/rug naar links te doen.
is trouwens pas sinds vorig jaar door ziekte is mn linkerbeen enz de spieren veel minder sterk geworden dan rechts had ik ook amper kracht in en vermoed dat het door is getrokken naar linkerheup

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:21

Kun je je voorstellen dat je benen 2 zakken water zijn die zwaar en stevig om het paard heen liggen. Nu is de ene (rechter) iets zwaarder dan de ander (linker) dus zal er wat water van rechts naar links moeten om het evenwicht te herstellen. Kun je hier wat mee?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:40

ik had er ook altijd last van maar dan andersom. ik moest eerst ook elke keer voor het rijden een stukje zonder zadel rijden maar het bleef gewoon, ook ging ik altijd soort voltige doen elke week werkte ook niet. Voor mij werk dat ik er continue aan denk. Gaan staan in je stijgbeugels en iets meer op je linkerzitbeenknobbel gaan zitten voor jouw gevoel en er opletten. Aan het begin als je het niet door hebt iemand vragen die het in de gaten houdt? ik had het na een tijdje in ieder geval al zelf door als ik eraan dacht waardoor ik het ook op kon lossen :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:02

@lailapri ga het proberen

heb ook het probleem dat mijn moteriek links erg slecht is dus kan mn lichaam niet goed comenderen om op allebei mn zitknobbels te gaan zitten dit is voor mij opzich dus ook al een groot prbleem

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:14

dat geeft toch niet :P Als je alles perfect deed had je niets meer om te trainen, lekker mee aan de slag gaan. Zijn ook leuke coördinatie oefeningen die je gewoon tussendoor kan doen, vast wel wat over op google te vinden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:17

Rijden met een stok! :)*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:18

@ Lailapri, recht zitten is zeker wel heel erg belangrijk voor het paard!! Daarom is het wel eigenlijk een must om er aan te werken.. ;)

Ik zal is in m'n boeken kijken of ik wat oefeningen kan vinden, kon zelf zo snel op google geen voorbeeld vinden ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:23

maar het hoeft niet in een keer goed, juist als dit een kleine bewuste stukjes gaat heb je veel meer kans van slagen. Grote veranderingen geven gewoon eerder ongewenste spanning en net als een paard moet de ruiter andere spieren gaan trainen zo'n beetje bij elke verandering. Feit dat iemand het hier neerzet zegt al dat ze ermee bezig is, dus lekker aanmoedigen :D :D :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:30

heb zelf al wel de oefening dat ik elke x als ik aant het uitdraven/stappen ben ik dit doe met ogen dicht zo concentreer ik me dus hoe ik ga zitten of ik recht zit enz. lesgever houd het ook al meer in de gaten
@_marinke_ ben benieuwd naar oefeningen. :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:30

Ja daar heb je helemaal gelijk in, en ben ik het mee eens!! +:)+
Vind het dan ook echt super dat ze er bewust mee bezig is ;) Maar ik dacht dat je bedoelde dat het toch niet zo heel belangrijk is om recht te zitten etc. maar dit is juist wel een heel belangrijk item van het hele paardrijden.. :)

Ik vind het dus ook enorm goed dat TS er mee aan de slag is, en precies met kleine stapjes heb je het meeste succes! +:)+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:31

Ik zal ze is voor je opzoeken.. ;) Het is echt een oude oefening nog, wat vroeger ook veel werd gebruikt..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:53

geeft niet hoor, vroeger vond ik het niet belangrijk, nu heb ik met mijn mond open mijn cursusleidster staan aankijken dat ze zei dat houding minder belangrijk is dan de training van het paard, als het paard beter loopt kan de ruiter beter zitten. Zolang je het paard maar niet in de weg zit, maar dat laatste...
Nu volg ik al jaren centered riding les (ong 6 jaar) en ging super goed, maar volgens haar spreidzit (had ze wel wat gelijk in, zat wat gespannen voorover, maar niet uit evenwicht, daarbij was iets verlichte zit in dat zadel wel nodig) Hup benen moesten naar voren en bovenlijf naar achter. Paard kan best goed al de ruiterhand zoeken (vinden is wat anders) maar heeft een uur lang strak in zijn rug gelopen, met als gevolg dat zij hem even naar beneden trok... Ik moest zo mijn best doen om niet in het zadel te ploffen, dat ik de dag erna super spierpijn in mijn borst had en bijna niet kon ademen af en toe. Erg jammer allemaal.... Wordt nog erg vaak ondrschat wat de invloed van de ruiter op een paard is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:01

Oefeningen voor een rechte zit:

-> Rijd zonder stijgbeugels en haal uw dijen terug van het zadel. Zodra u deze oefening kunt doen in draf en galop zonder dat u wegglijdt, weet u dat u recht zit. Het is best moeilijk en u moet niet op uw handen vertrouwen om uw evenwicht te bewaren, maar het leert u algauw of u naar een kant wegglijdt, aangezien u dan één dij extra aanspant. Dit, samen met onvermijdelijke ruk aan de teugels om uzelf in balans te houden, brengt het paard uit zijn evenwicht. Hij ontvangt een gemengde boodschap; de binnenteugel vraagt hem te wenden, maar uw zit maakt het moeilijk voor hem dat te doen. Op die manier worden paarden stijf en eenzijdig ontwikkeld. Vraak vragen leerlingen me tijdens de les waarom hun paard niet reageert aan één kant van zijn mond, bijna altijd wordt het veroorzaakt doordat de ruiter niet recht zit.

-> Nog een nuttige oefening voor een rechte zit is rijden terwijl beide handen elkaar raken. Door dit te doen heeft u uw benen en zit nodig om, indien nodig, de gang van het paard te corrigeren en hem tergelijkterijd voorwaarts te houden. Onthoud echter dat 'voorwaarts' niet hetzelfde is als 'sneller'; het betekent gewoon dat de stuwkracht vanuit de achterhand wordt opgewekt en wordt beheerst door het contact met de mond.

-> Draag uw handen zelf; een nuttige oefening daarvoor is een stok onder de duimen te houden om er zeker van te zijn dat de ruiter zijn handen zelf draagt in plaats van dat hij op de teugels leunt.

-> Een rechte zit; deze oefening met een stok achter de rug tussen de ellebogen door helpt de ruiter om een rechte zit te krijgen, met de schouders naar achteren. Belangrijker nog; het leert de ruiter om de zit en rug te gebruiken als hulpen - in feite zijn dit de meest cruciale hulpen van allemaal.

Dit stuk komt uit het boek: Trainen van het jonge paard; leidraad voor succes van Pippa Funnel
Deze tips zorgen niet alleen voor een rechte zit, maar ook voor een onafhankelijke zit ;) Zo kun je eigenlijk op elk paard goed correct zitten! ;)

@ Lailapri; huh? houding minder belangrijk dan de training van het paard.. Om het paard goed te trainen, moet je eigen houding goed zijn. Anders kun je nooit een paard goed trainen, zie het voorbeeld uit het boek hier boven beschreven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:06

-> Een rechte zit; deze oefening met een stok achter de rug tussen de ellebogen door helpt de ruiter om een rechte zit te krijgen, met de schouders naar achteren. Belangrijker nog; het leert de ruiter om de zit en rug te gebruiken als hulpen - in feite zijn dit de meest cruciale hulpen van allemaal.

Deze vind ik eng. Behalve dat je met rijden niet je schouders naar achter wilt (= spanning) maar rug recht en zwaar laten afhangen, zou ik er op deze manier ook niet af willen vallen. Als je valt wil je dit meestal automatisch opvangen met je handen dat kan niet (auw) plus een stok in je rug (nog veel meer auw)

Heb zo moeten rijden met een zweepje omdat ik voorover zat, heb daar een holle rug door gekregen, en mijn beugels heel kort omdat ik mijn voeten naar voor had. 2 jaar later op centered riding les gegaan en zat nog altijd erg beroerd toen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:10

Zo gauw je valt, dan blijft die stok daar niet zitten die valt ook gewoon ;)

Een zweepje is niet geschikt, is flexibel.. Schouders niet naar achteren wilt? Ik heb altijd geleerd schouders naar achter :+ (ik rijd dan ook echt met m'n schouders naar achteren en voor mij is het onder hand automatisme..) Ja dit vergt wel oefening!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:20

ik heb dat idd moeten leren, maar anatomisch gezien, als je ruggewervels mooi gestapeld zijn kunnen je schouders daar mooi aan hangen, niet naar achter getrokken en niet naar voren gevallen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:36

die met een stok vind ik ook eng.
ik rij meestal alleen is bijna nooit iemand bij. vertrouw paard wel echt voor 200% maar het idee dat ik mn armen niet vrij kan bewegen. kan tijdens rijden er wel extra opletten zal dat ook eens doen

@_marinke_ bedankt voor de tips ga hier van de week eens mee aan de slag

zat ook eens te denken zou het niet helpen om tijdelijk ene beugel wat korter te doen dan de andere of raden jullie dit juist af?
op die manier kan ik tuurlijk wel mn spieren wat meer oprekken waardoor de andere het opvangen en sterker worden en op die manier recht getrokken worden.
was maar een gedachte hoor. en dan tuurlijk ook de vraag welke korter moet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:40

Ik denk niet dat dat een oplossing is, maar heb het nooit geprobeert, daar kan je alleen achter komen door ervaring, als jou ervaring goed is wil ik het ook wel eens proberen. Ben wel benieuwd hoeveel van het probleem opgelost wordt (zal waarschijnlijk niet alles zijn)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:44

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:57

@fransje_70 met mn linkerhand kan ik op schrijven na alkes goed mee doen gelukkig
ga thuis de links bekijken telefoon is beetje te langzaam voor