hulpen voor overgang naar galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristinaaa97

hulpen voor overgang naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:17

hoi allemaal!!
ik heb een probleem, ik weet niet meer de hulpen voor als je van draf naar galop moet, en ook niet meer voor als je van halt naar galop gaat...

ik rij al best lang en ik heb de hulpen ook wel geleerd maar omdat ik nu niet echt meer hulpen hoef te geven, allen maar me handen naar voren en licht aandrukken met me benen terwijl ik tegen de pony waar ik altijd op reed zei "toe maar"

maar nu moet ik ze weer weten want ik ga naar een andere manege omdat die waar ik reed is gestopt en dan rij ik dus ook op andere pony's en bij die pony's lukt dat denk ik niet...

ik heb zaterdag 2 januari (2010) al een proefles en dan gaan ze me ook beoordelen op hoe ik rij enzo dus ik moet het wel weten..

dus plaese kan iemand me helpen??

mvg Kristina (die zich er best voor schaamt dat ze de hulpen voor galop niet meer weet)

Ulfeino

Re: hulpen voor overgang naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:22

Mij is altijd geleerd, binnenbeen op de singel buitenbeen erachter en dan drukken.
Daarnaast binnenhand toestaan omdat je paard anders geen ruimte heeft om aan te springen.

Succes

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:00

Als je aan het lichtrijden bent ga je eerst doorzitten en zorg je dat je paard ritme in de draf blijft houden, hij/zij mag dus niet in activiteit inboeten. De hulpen voor de overgang zijn als volgt.
Buitenhand sluiten, binnenhand iets openen, buitenbeen stukje achter de singel plaatsen en iets druk geven met je binnenbeen en dit dan allemaal tegelijk.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:22

als je van stap naar galop wil laat je je paard goed doorstappen, goed actief aan de hulpen, je bereid hem voor door halve ophoudingen, je legt je buitenbeen achter de singel binnenbeen op de singel, mee geven met je binnenhand ( ook wat stelling naar binnen vragen) en begrenzen met je buitenteugel .. en je bent vertrokken ..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:13

Misschien eens een paar lesjes nemen lijkt me wel handig dan,
Maar het is idd je buiten been naar achter , maar is ook wel nuttig als je weet waarom je dat doet lijkt me?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:11

Nog even een vraagje van mij dan want ik zit daar ook wel eens mee te worstelen.
Als ik stelling naar binnen vraag staat er bij mij voor mijn gevoel druk op de binnenteugel, hoe kan ik die dan meegeven?
Of moet hij eerst nageeflijk naar binnengesteld zijn zodat er geen druk meer is en alleen contact?

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:19

buiten been achter de singel binnenbeen op de singel en met je binnenbeen been geven. bij geen reactie iets harder been geven.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:05

doorzitten, je buitenbeen iets naar achter en een ophouding op je buitenteugel. dan iets toestaan met je teugels en met je binnenbeen wegdrukken.

davyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:30

binne been op de singel buiten been iets naar achteren !
doorzitten en in de hoek aan springen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:35

Cheveyo schreef:
Nog even een vraagje van mij dan want ik zit daar ook wel eens mee te worstelen.
Als ik stelling naar binnen vraag staat er bij mij voor mijn gevoel druk op de binnenteugel, hoe kan ik die dan meegeven?
Of moet hij eerst nageeflijk naar binnengesteld zijn zodat er geen druk meer is en alleen contact?

Stelling vraag je niet door meer druk op je binnenteugel, maar door de binnenhand opzij te brengen, van de hals af. Dat geeft dus geen (extra) druk, maar druk in een wat andere richting.

Dit is een heel veel gemaakte fout.

Als je je binnenhand naar je toe haalt ipv hem opzij te doen, krijg je niet echt stelling maar zal je paard alleen in de hals opzij knikken. De kans is erg groot dat hij over de buitenschouder wegvalt en het is voor hem onmogelijk om correct aan te springen. Dan springt hij ofwel niet aan, ofwel in de verkeerde galop.

Toelichting; denk even aan de volgorde van beenzetting; eerst het buitenachterbeen ver onder de massa zetten , dan de diagonaal binnenachter/buitenvoorbeen en tenslotte grijpt het binnenvoorbeen het verst vooruit en die zet af voor het zweefmoment. Daarom moet de binnenschouder de ruimte hebben!

Overigens is er maar erg weinig stelling nodig voor correct aanspringen.

De meningen zijn trouwens verdeeld over de hulpen; in Nederland wordt geleerd dat jouw binnenbeen op de singel actief drijft en het buitenbeen wakend achter de singel ligt, in Duitsland wordt vaak geleerd dat het buitenbeen achter de singel actief drijft. Zelfs onder topruiters verschilt men hierover van mening.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:49

als je vanuit de draf naar de galop gaat,.
doorzitten, binnenbeen op de singel buitenbeen er net achter en drukken

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:22

hoe is je proefles gegaan?
En probeer dit ook gewoon te bespreken met je instucteur.
Heb ik ook gedaan nadat ik op mijn eerste manege veel dingen fout had aangeleerd. als je dit aangeeft geef je hun gewoon het teken van ik wil het goed doen maar heb even wat hulp nodig.

geen echt antwoord op je vraag dus, die staan er al genoeg, maar nog even een extra tip.