bitloos dressuur tips gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

bitloos dressuur tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 02:29

Ik rijd eigenlijk altijd bitloos, behalve als ik dressuur wil gaan rijden.
Ik vind het moeilijk om mijn paard van voor en achter goed erbij te krijgen bitloos.
Ik pak m met bit van voren op om m van achter eronder te krijgen.
Bitloos krijg ik dit niet voor mekaar.

Bitloos wil ik ook niet te strak de teugels oppakken. Dit omdat mijn paard uit Spanje
komt en daar zo'n martelneusriem om heeft gehad. Op zijn neus zit dus littekenweefsel.
Als ik van voren (te) veel druk geef is bitloos dus niet per se vriendelijker ivm druk op zijn neus.
Omdat hij verder veel beter reageerd op bitloos wil ik wel graag alles bitloos gaan doen.

Ik heb 4 systemen: kaakgekruisd, kingekruisd, neckrope en dually.

Hoe rijden jullie bitloos dressuur?
Doe je bv ook in de teugels knijpen/ spelen/ oppakken zoals met bit of doe je wat anders?
Hebben jullie tips of moet ik dit toch met bit blijven doen?

Bedankt!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:41

Ik rijd totaal niet anders zonder bit dan met bit.
Echt géén verschil. :)

Ik pak mijn teugels soms wel op, heb contact of maak als het echt nodig is een ophouding. 'Spelen' doe ik niet.

Ik laat mijn pony juist zoveel mogelijk los en probeer hem voor elkaar te krijgen door het rijden vooral overgangen en tempowisselingen (en figuren, enz.).

Ik denk dat het afhangt van het soort optoming dat je gebruikt, of je hetzelfde kunt rijden. Sommige hoofdstellen zijn gewoon niet gemaakt voor constante aanleuning. :)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:42

Ik rijdt met een anatomisch gevormde sidepull, die de dus met meer druk gereden kan worden omdat hij de druk goed verdeeld. Verder rijdt ik met zo min mogelijk contact, maar gewoon net zo als met bit eigenlijk... Vooral op mijn zit en benen. In principe moet je hem met je benen erbij rijden van achteren, hij moet zijn buik aan spannen. Dat moet vrijwel kunnen zonder voor echt heel erg op te pakken, hoogstens gewoon contact te nemen....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 02:56

Omdat mijn paard verwaarloosd is geweest heeft hij nu, 1.5 jaar later, nog steeds niet alle spieren helemaal terug en vind hij het moeilijk om zijn hele lichaam op de juiste manier te spannen / ontspannen.
Ik denk dat jullie paarden misschien uit zichzelf al een betere houding aannemen?

En stiekem ben ik niet zo'n dresuur wonder hihi

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:32

Hmm, volgens mij doen spieren er niet zo lang over om te ontwikkelen. Ik snap dus niet zo goed wat je bedoeld, misschien kun je dat beter uitleggen? Bedoel je dat je paard een slecht 'lichaamsgevoel' heeft?

zodiacje

Re: bitloos dressuur tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 03:44

Hij vind het moeilijk om zijn kont eronder te zetten en te houden. Als ik m dan netjes aan het lopen heb dan wordt het lastiger voor m om ook nog bv figuren te rijden en stelling te rijden. Hij vind het duidelijk erg lastig allemaal. Misschien kan je dat idd een slecht lichaamsgevoel noemen ja..

Toegegeven rij ik ook wel te weinig dresuur... Buitenrijden blijft nu eenmaal leuker. Of met neckrope ;) hihi
Maar ja, rij dus wel af en toe dressuur voor de spieren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:51

Mag ik vragen hoe vaak in de week je hem 'echt' traint?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:38

Kijk eens naar de materialen van Karen Rohlf (www.dressagenaturally.net). Ik denk dat je daar wel wat vind dat je vragen uitgebreid behandeld.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:14

@TurdusMerula: zo'n 1 keer in de week. Verschilt wel een beetje, ligt aan het weer en de tijd van het jaar. Ik doe ongeveer 1 x per week dressuur en 1x per week dresuurmatig longeren (dubbele longe en soms pessoa). Verder een dag rust, een dag fun en een lekker verre buitenrit. Zo ongeveer.

@Alicia2u. Zit nu op mn werk maar ga thuis eens kijken, bedankt voor je tip!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:37

Hoi,

Ik volg nu al een tijdje les. En naast het grondwerk, doen we ook aan dressuur zonder bit.
Ik rijd zelf met touwhalster en wat dressuren gaat dit ook prima. Je neemt inderdaad ook wel je teugels aan, maar het is niet de bedoeling dat je paard constant tegen de druk op zijn neus loopt. Je leert eigenlijk je paard zichzelf verzamelen en de ruiter op een correcte manier dragen. Ook doen we aan gymnasticering op de grond.

Groetjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:26

Ik rij wel eens bitloos op marylot sidepull. begin zekfde als ik met bit begin, voelen en zorgen dat de eigenwijze benen dus net zo hard gaan werken als de andere, op me zit. voelen of er balans is of dat ze op een of 2 benen vallen. vaak zakt het hoofd dan al, als paard zo kan lopen in stap en draf ga ik contact zoeken en kijken of ik met mijn zit nog meer het balans in orde kan krijgen, niets spelen of vragen dus gewoon rijden en voelen. Ze mogen zakken maar moet niet...

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:06

Ik merk bij mijn paardje ook geen verschil of ik met of zónder bit rijd. Is precies hetzelfde! Wat ik wel merk is dat het lastiger is om lengebuiging te krijgen in de hals, omdat je onder de kaak werkt ipv aan de zijkanten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:59

Ik rijd zelf bitloos met een gewoon stalhalster met bontjes. Aangezien die niet voor dressuur bedoelt zijn heb ik juist geoefend opdat ze alles zonder teugel kan. Heb ze altijd heel los hangen. Dressuur kan bij mij dus prima bitloos. Als ik mijn teugels wat korter neem weet ze dat ze de teugels moet volgen en het hoofd dus wat hoger in moet stellen. (Ipv de stofzuigermodus waar ze zo van houdt) Ik vraag haar rond met mijn been en daar komt ook de hals bij kijken. De teugels gebruik ik eigenlijk alleen nog maar ter verduidelijking en dan is het nog heel licht. (Nodig alleen uit naar links door de teugel rechts tegen de hals aan te laten en links juist ruimte te geven).

Sturen e.d. doe ik ook allemaal op been en gewichtshulpen.
Misschien dus ook een idee om daarmee te beginnen? Dan hoef je bijna geen druk op de neus te geven.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 09-02-10 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic verplaatst van NA naar RT-P