-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTamay

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:16

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Re: Vooroverbuigen wanneer je moet remmen/stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:17

Hoe maak je een overgang? Enkel teugelhulpen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:09

een overgang rij je voornamelijk met je zit..

dus je moet jezelf zwaar maken en je kont in het zadel duwen, beetje met je knieen knijpen..

als je dat (goed) doet kieper je niet naar voren..

je weet het van jezelf, dus je moet je focussen op rechtop blijven zitten..

maak overgangen bij de spiegel en kijk naar jezelf (ga voor jou gevoel eens een x teveel naar achter leunen)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:13

Voor het remmen van een paard moet je niet achterover zitten maar je bekken kantelen voorover.Dan kom je een beetje te knijpen met je knieen waardoor je dus een zithulp terug geef.
Kont in het zadel duwen doe ik dus ook niet,ik maak me lang naar boven toe waardoor ik juist iets lichter zit(ruimte voor de rug om op te bollen)en stop met meebewegen waardoor het paard vanzelf al af wil remmen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:15

mijn dochter doet dit ook. Haar pony vindt dit eng, dus begeleid ik haar daar in. Ik zeg altijd schouders naar achteren, kont naar voren (en dan blijven herhalen). Na verloop van tijd gat het steeds beter. Hoewel, als de pony is weg wil schieten, gaat ze toch automatisch weer naar voren. Ze rijdt dus ook nooit als ik er niet bij ben.
Zorg voor goede instructie en blijf zelf ook geconcentreerd rijden en weet waar je me bezig moet zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:01

ambre schreef:
Voor het remmen van een paard moet je niet achterover zitten maar je bekken kantelen voorover.Dan kom je een beetje te knijpen met je knieen waardoor je dus een zithulp terug geef.
Kont in het zadel duwen doe ik dus ook niet,ik maak me lang naar boven toe waardoor ik juist iets lichter zit(ruimte voor de rug om op te bollen)en stop met meebewegen waardoor het paard vanzelf al af wil remmen.

Met het tweede stuk ben ik het eens, zo geef je het paard de ruimte om zel met de achterhand tegen de voorkant, en dus te teugels, te lopen in plaats van dat je met je teugels door het paard roeit.
Maar door je bekken te kantelen doe je het effect van wat je met lichter zitten denkt te bereiken teniet. Je kunt je bekken niet voorover kantelen zonder je rug hol te maken, en aangezien je paard jou spiegelt zal zijn rug ook holler worden. Wat juist niet is wat je wil.

TS, wat gebeurt er wanneer je halthoudt zonder de teugels vast te houden, of met doorhangende teugels?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:35

Ik heb precies hetzelfde probleem! Vooral als ik weer eens ergens bang voor ben (ik ben bang dat mijn pony zal schrikken, erg handig maar niet heus).

Vindt het heel moeilijk, weet dat je diep moet zitten etc etc, maar dat lost het probleem bij mij niet op.

whittie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:45

Ik heb dit zelf ook heel lang gedaan, en betrap mezelf er nog wel eens op.. Het is echt een kwestie van je zelf aanleren om diep te gaan zitten bij overgangen terug en jezelf lang te maken. Echt een oplossing is er zo 1,2,3 niet voor je probleem denk ik, gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen! succes!

lisalisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:08

Maak jezelf zwaar, diep in het zadel gaan zitten.
Heb je spiegels in de bak? Dan kan je daarin kijken en zorgen dat je recht blijft zitten :)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:48

Er is een kans(dus zeg niet per devenitie dat jij dat doet) dat je dat doet doordat je veel kracht op de teugels zegt. Door die kracht sterker te maken kom je naar voren want dan heb je meer kracht.

Als dit het geval is moet je echt gaan werken met ophouding en zit. :D
Blijf achterover hou je handen waar ze horen en ga niet trekken maar geef ene ophouding!

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:55

Ik zit met hetzelfde probleem en heb het altijd al gehad sinds ik op men 9 jaar ben beginnen paardrijden. Men instructrice zei altijd dat ik een ei in mne broek had zitten. Heb dit vooral bij het stoppen. Gewoon hakken neer beneden drukken, bekken kantelen en als je wilt remmen/stoppen moet je je sowieso zwaarder maken en dit gaat niet als je voorover gaat buigen. Probeer er zelf hard op te letten en meestal betrap je jezelf er steeds weer op maar die kan je enkel afleren door oefenen. Zoals Whittie reeds heeft gezegt ;-)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:33

Ik heb precies hetzelfde gehad! Ik was heel erg gevallen en had daarbij mijn bekken gekneust waardoor ik een week plat moest liggen. sindsdien hang ik naar voren in het zadel wanneer ik bang word. Ik had het probleem uitgelegd aan iemand die me hielp toen ik voor het eerst mn eigen paard mee naar de bak nam. Zij zag meteen dat ik het deed omdat ik bang was eraf te vallen. Toen heb ik privelessen van haar gekregen. Ze heeft de hele tijd gezegd; achter in het zadel zitten, schouders ontspannen en even diep in en uitademen. Ik zat op een paard waar ze heel veel kinderen op had leren rijden maar om vertrouwen te krijgen in het paard heeft ze me eerst laten rijden aan de longeerlijn. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd. Niet elk paard wil me eraf gooien!

Misschien is dit voor jou ook een oplossing? Iemand zoeken die je wat lessen wil geven zodat jij je vertrouwen terugwint!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:34

Buig je je alleen voorover of zet je ook nog is je handen in/tegen je buik?

Er zijn een hoop mensen die voorover gaan leunen en dan met hun teugels gaan remmen en dus in mekaar kruipen.

Of mensen die eigenlijk altijd te ver naar voren zitten en door het feit dat hun paard langzamer gaat lopen (en soms ook z'n hoofd naar beneden gooit) uit hun evenwicht raken.

In beide gevallen neem een paar zitlessen.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:06

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:12

-