Heey
Ik heb een leuke new forest pony staan. Ze is 13 en nooit goed doorgereden. Vroeger was ze erg snel maar liep wel. Ik heb haar een paar jaar niet gezien, en nu ik beter kan rijden zou ik haar graag verder helpen. Volgens de vorige eigenaresse ging het beter, en buiten is ze wel erg braaf, denk dus dat ze vooral het bos ingegaan zijn.
Ze is erg vlug en kan goed over de schouder weglopen. Nu kan ik dit inmiddels goed begrenzen en in stap op kleine zithulpen sturen. Ook zakt ze zelfs al stukken met haar neusje eruit naar de grond.
Ze is een tijdje wat mager geweest dus de eerste tijd vooral rustig aan laten meelopen in de lessen en haar niet meteen zelf gaan rijden. Of haar hooft was heel hoog en ze rent, of ze stapt en zoekt en doet haar kin op haar borst. Ze zijn dus wel bezig geweest met het zogenaamde aan de teugel rijden want die krul in haar hals maken snapt ze.
Nu rij ik haar op mijn zit actief maar wel zo dat ze haar passen afmaakt en probeer meer beweging in haar rug te krijgen. Ze gaat dit steeds beter snappen en volgt dan netjes mijn hand.
Maar zodra ik wil aandraven spurt ze eerst een keer weg, dit vind ik geen probleem en geef dan juist been bij en probeer haar op de volte te houden (anders gaan we van hekje naar hekje. Omdat ze dan niet bij het hekje mag staan en moet werken gaat ze boven op de rem en als ik been geef bokken.
Nu denk ik dat ze wel ergens in haar rug pijn heeft dus wordt ze gemagnetiseerd, maar zit ook te denken over een chiropractor oid.
Als we draven gebruikt ik de voorkant alleen als stuur (2 handen) als mijn zit en been niet doorkomen. Verder wil ik dat ze zelf gaat zoeken. Nu vandaag ben ik een beetje meegegaan in haar hekje hekje spelletje maar dan met mijn regels, dus niet het hek in, en proberen hals te strekken, dit gaat de terug weg dan wel goed, ik zit in de verlichte zit omdat ze erg snel is en ik niet op haar rug wil knallen, en kan dan precies haar hals af strijken en als ik bij haar kaak kom voel je haar loslaten en zakken. Maar op deze manier kan ik haar er niet in bevestigen, want als het net goed gaat moet ze alweer in stap voor het hek.
Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen, wie jullie erbij zouden halen, of jullie haar door het bokken heen zouden rijden (ze zal dit toch niet zonder rede doen?), etc. Iedereen zijn reactie is welkom.