paard wil water niet in ,wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard wil water niet in ,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:36

mijn paard wil het water niet in .
wat zouden jullie doen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:38

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:29

hoi,
ik moest een keer bij een wedstrijd helpen en daar was dus ook een paard, wilde het water niet in..
dus ik was zo 'aardig' en 'slim' om de ruiter aan te bieden of ik even mee zou lopen in de waterbak (die inmiddels een modderbak was geworden want het was in een weiland) ik liep helemaal mee en zakte tot aan me heup in maar het paard ging wel mee! :D dus stond ik daar met me nieuwe jodphurs en chaps.. (vond ik niet erg)

dus misschien is het een optie om mee te lopen,
je kan ook eerst je paard nog laten ruiken enzo, dat die het kent en weet wat het is,
misschien kan je de hindernissen rond de waterbak weghalen en hem gewoon daar een tijd los bij laten lopen alsof je hem in de wei zet laat ik maar zeggen, dan weet die vanzelf dat de waterbak niet eng is.

achja.. ik hoop dat dit een beetje werkt ?? ;)

mvg Kristina

Apple

Re: paard wil water niet in ,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:48

Het is op dit moment niet duidelijk wat je vraag precies is. Niet de waterbak in tijdens een cross? Niet het water in bij de zee/meertje? Of gewoon niet door plassen?
Alleen onder het zadel of ook als je ernaast loopt?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:25

apple;

sorry , ik ben misschien wel een beetje onduidelijk geweest, maar wat ik bedoel is eigenlijk alles wat je opnoemt.
maar afgespoelt worden vind ze niet erg , en als je haar in de bak loslaat gaat ze wel door plassen heen ;)
ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven ,e anders kun je me altijd nog vragen stellen:)

liefs femke

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:13

stap van je paard af en loop zelf een stukje het water in. Je kan hem eventueel lokken met wat lekkers. Als je paard blijft staan, stap je op. En je stuurt hem gelijk het water uit. Dan beloon je hem super goed.

Ook kan je met een andere pony gaan die wel het water in wil dan laat je hem daar gewoon achteraan lopen. Meestal lukt dat wel

Succes

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:32

Druk aan het ding waar water uit komt en duw je paard/pony erin met nog een paar mensen of maak anders ee mix met water en verschillende soorten groenten dat kan ook helpen maar naar een paar dagen gaat ie wel drinken!!
Hoe oud is hij/zij?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:37

Sil23 schreef:
Druk aan het ding waar water uit komt en duw je paard/pony erin met nog een paar mensen of maak anders ee mix met water en verschillende soorten groenten dat kan ook helpen maar naar een paar dagen gaat ie wel drinken!!
Hoe oud is hij/zij?

Even beter lezen hoor :D
Het paard wil het water niet IN, hij wil wel drinken. _O-
(*denkt aan groentesoep*)

TS. Ikzelf heb SGW's gereden. Als er een paard was die niet durfde, reed ik ze achteruit het water in. Dat ging eigenlijk altijd goed en na een tijdje lukte vooruit dan ook. Het kost even tijd, maar de meeste paarden vinden water heel erg leuk.

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:44

Mijn tip is om het paard eerst telaten wennen aan het water ga van je paard af en ga zelf eerst mischien volgt je paard wel dat had ik gedaan en loopt ze er zonder gemak in:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:19

Mijn tip is: ga een rondje om die plas rijden, en draai af en toe om maar dan in richting van de plas. Maak het rondje steeds kleiner, je paard zal uiteindelijk per ongeluk in de plas stappen en daar heel erg van schrikken. Ga dan niet geruststellen maar blijf doorrijden, verander ook regelmatig van hand, maar altijd richting water. Op het moment dat het paard er met twee voorbenen instaat: stoppen en wachten. Uiteindelijk belonen. En niet denken: hij heeft er een keer ingestaan, dus dan is het goed. Nee, herhalen, herhalen, herhalen. Doe het 100 keer op een dag. Trek er een dag voor uit desnoods. Hij gaat er steeds sneller instaan. Herhaal het dan een aantal dagen na elkaar, dagelijks. Herhaal het dan wekelijks, meerder keren per week. Een keer door dat water en dan afstappen en belonen is de oplossing niet. Net als met de schriktraining is het een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen....

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:25

achteruit de plas in laten lopen, als ze er eenmaal in staan goed belonen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:49

Achter een ander paard aan gaan die wel wil? Zelf eerst de plas in? :P Ook vaak oefenen in de weide/paddock of tijdens het rijden dat je even door de plas heen gaat, dan moet het vanzelf goedkomen. Desnoods eerst aan de hand of achter een ander paard aan.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:14

Mijn paard vond de zee ook maar eng. Achter een ander aan durfde ze wel, maar alleen... nee hoor!
Ik heb het eigenlijk opgelost met gewoon stug volhouden. Dus ik zorgde dat ze iig niet van het water wegliep, of stuurde haar weer terug, elke keer dat ze dan dichterbij kwam uitgebreid beloond en als ze weer wegliep niet straffen, maar gewoon weer terug gereden.
De tweede keer alleen op het strand liep ze er wel in (en dat terwijl het niet eens heel kalm weer was) en vond het eigenlijk best leuk!
Het hangt ook wel van het paard af. Die van mij zou volgens mij zo achter mij aanlopen en het dan alsnog 'eng' vinden als ik erop zit, dat heeft ze met veel dingen wel namelijk. Ook achter een ander aan is dus niet zo'n probleem. Achteruit erin rijden zal bij haar ook niet zo goed vallen denk ik, dan schrikt ze zich helemaal een hoedje ben ik bang :P.

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:17

En loopt ze achter een ander paard er wel in? Zoja, ga dan naast elkaar rijden en zelf steeds een stukje verder voor het andere paard. Na een tijdje lopen hebben ze het door en zullen ze er gewoon doorheen lopen :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:50

proberen achter een paard aan te gaan dat er wel makkelijk in gaat werkt meestal wel goed...

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:12

eerst lief
en daarna toch echt minder lief

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:51

Longeer bij de plas. Steeds iets dichter bij. Laat een paard dat er wel door wil het voorbeeld geven. Dat maakt veel uit.
De makkelijkste is: paard in de wei met een natuurlijke vijver. Als het warm genoeg is gaan ze er vanzelf wel instaan. Maar bij gebrek aan vijver: zet een ander paard in de plas en heb vooral veel geduld.

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:38

dat probleem ken ik. Maar laatst waren we met de ponyclub naar de loonse & drunense duinen. nou iedereen dat water in en ik dacht echt van dit gaat nooooit lukken! ik steeds proberen maar ik kreeg hem er niet in! toen heb ik het opgegeven en liet hem gewoon even stil staan. na een tijdje begon hij zelf rustig het water in te lopen :W en nu durft hij er veeel eerder in als daarvoor. dus gewoon even kijken door hem zelf te laten doen. :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:23

zafina1 schreef:
eerst lief
en daarna toch echt minder lief

Joh?
dus het water in schoppen of slaan??
Paard is bang, dat los je niet op door je paard te dwingen!

nee hoor heel veel gedult hebben..
mijne vind afspuiten geweldig en gaat dan ook echt spelen met de waterstraal :D
maar een meertje is wel eng.. ik ga er meestal ffies naast en dan loopt hij achter me aan..
na wat wandelen in het water stap ik op, loop wat heen en weer en ga weer terug naar stal..

en de keer daarna..

precies hetzelfde :D hij blijft het eng vinden..