paard schiet weg in draf,wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard schiet weg in draf,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:08

ik heb een draver ,en als ik ga draven(stap&galop gaan goed) maar zodra ik ga draven is het vaak zo dat ze vrij snel gaat draven.
zo snel dat ik in de verlichte zit moet zitten . ik weet niet of dit spanning is .
mijn vraag is hoe krijg ik haar in een normaal arbeidstempo?
mag ik best een beetje druk geven op de teugels of juist niet,een beetje laten vieren ,wat ook wel eens helpt.
in de bak is dit niet het geval , het geld echt op het ruiterpad.
dus op een volte sturen zit er niet bij;)

liefs

kimmie88

Re: paard schiet weg in draf,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:34

Allereerst ligt het natuurlijk wel aan het type paard. Een draver heeft nou eenmaal de aanleg om erg hard te draven.
Niet dat dit niet te corrigeren is, hoor. Maar het is niet een raar geval en je bent z\eker niet de enige.

Aangezien je zegt dat je er in de bak geen last van hebt, zou ik aanraden om veel overgangen te maken. Van stap naar een rustige draf, en zodra hij weer harder gaat, weer terug naar een nette stap. Dit moet je wel een tijdje trainen, maar als ik jou zo begrijp, heb je er alles voor over, om van dit probllem af te komen.

Als tip zou ik je willen zeggen dat je de overgangen eerst een tijdje in de bak gaat proberen. Zodra hij goed reageert op de overgangen, kan je het buiten ook proberen. Omdat het binnen goed gaat, moet het makkelijker zijn voor jou om te oefenen. Dan raakt je paard er ook aan gewent om een rustigere draf te krijgen.

Mocht hij het buiten toch doen: terug nemen naar een nette stap. Probeer ook normale teugeldruk te houden en nie te laten vieren. Dan geef je hem namelijk alleen maar meer ruimte om te gaan. Knieen aanknijpen, maar niet je kuiten en je voeten...

Hoop dat dit gaat lukke.

Succes

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:37

Niet weg laten lopen! als ze (en zeker dravers) eenmaal snelheid gaan maken is het eind zoek, dan kan je rijden wat je wil maar dan is the damage done. Controle houden, traag lichtrijden en op tijd een ophgouding maken, paard word zo sterk als de ruiter hem laat worden...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:39

Ik lees even mee, ik heb geen draver maar mijn paard doet dit buiten ook heel erg. Krijg ik hem ook bijna niet meer terug :/

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:42

Ik ook, als ik hem eenmaal laat lopen. Hij mag nooit een pas harder dan IK vraag. ook niet als het een mooi pad is, ook niet als hij vrolijk is, dan zet IK wel een snellere draf in, die consequentie is belangrijk!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:46

Ik laat hem absoluut niet lopen, ik ben zo consequent als maar kan :P Mn paard is in de bak ook een supersloom beest maar buiten... Als hij eenmaal mag draven dan gaat hij ook, is er niks meer aan te houden. Hij is echt heel sterk. En ik ga altijd met een ander paard naar buiten die een stuk sneller is en altijd harder wil als de ander :') en mijn paard doet dan mee want die wil erbij blijven. Hoe streng en consequent ik ook ben er is niks aan te houden. Zelfs met mn vader erop niet :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:53

het heeft niks met kracht te maken xkatjj maar met timing. op het juiste moment aangeven dat je ECHT niet harder gaat.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:58

Houdt hij ervan om echt vooruit te gaan? Hiermee bedoel ik dat hij na een tijdje stappen echt 'blij' dat hij in draf mag. Dit is iig wel het geval bij mijn paard. Ze gaat ook vaak harder dan gewenst in draf. Ik gebruik haar werkwilligheid als beloning. Zodra ze te snel gaat in draf en ze wil maar niet rustiger lopen zet ik haar consequent in stap. Ze vind het vreselijk omdat ze graag wil draven, en ze heeft snel door dat, als ze zich niet beheerst, ze dat draven wel mag vergeten. Meestal heeft ze het snel door. Maar jij hebt natuurlijk een draver dus dat kan ook anders liggen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:26

xKatjj schreef:
Ik laat hem absoluut niet lopen, ik ben zo consequent als maar kan :P Mn paard is in de bak ook een supersloom beest maar buiten... Als hij eenmaal mag draven dan gaat hij ook, is er niks meer aan te houden. Hij is echt heel sterk. En ik ga altijd met een ander paard naar buiten die een stuk sneller is en altijd harder wil als de ander :') en mijn paard doet dan mee want die wil erbij blijven. Hoe streng en consequent ik ook ben er is niks aan te houden. Zelfs met mn vader erop niet :')

Misschien een raar iets hoor, maar heb je niet de mogelijkheid om een tijdje alleen of met een rustiger paard samen naar buiten te gaan.
Dan kan je kijken of het probleem zich hier ook voordoet of alleen met dat snellere paard erbij.
Het is namelijk vrij normaal van jou paard dat hij het snellere paard wilt bijhouden.

Succes

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:29

Consequentie is ten aller tijden van groot belang.
Blijf hem voor de goede dingen belonen. Iedere rustige drafpas belonen en straffen (lees: terugnemen naar stap) wanneer hij harder gaat dan dat jij wilt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:07

rustiger lichtrijden,
ontspannen
aan de teugel vragen
afleiden met een pasje wijken en schouder binnenwaard of uitgestrekte draf *als hij dat kan*

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 05:57

nanoeh schreef:
rustiger lichtrijden,
ontspannen
aan de teugel vragen
afleiden met een pasje wijken en schouder binnenwaard of uitgestrekte draf *als hij dat kan*

Voor in de binnenbak neem ik aan....
Buiten kan het natuurlijk op sommige velden wel ietsje, maar wordt wel wat lastig in het bos bijv met al die bochten :D (het wijken en schouder voor dan, he)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:02

nou snap helemaal wat je bedoeld heb zelf namelijk ook een draver waar ik overigens super blij mee ben .
maar de mijne kan het ook super snel gaan en niet willen stoppen.
de mijne gebruikte mij ook voor haar even wicht en ging dan aan mijn armen hangen en gaan met een super vaart.
Ik ben in de bak begonnen met een hele lange teugel te gaan stappen en draven en haar dan een beetje tegen werken door heel langzaam te gaan lichtrijden.
Dit heb ik dan een paar weekjes vol gehouden en ben daarna een paar keer met paard wezen buiten rijden alleen in stap en verder niks na een paar keer had ze zich er in berust dat ze niet snel mocht en daarna ging het een stuk beter niet dat het nooit meer gebeurd maar gaat stukken beter.
hoop dat je er wat aan hebt heeft de jouwe ook echt op de draf baan gelopen of ging hij daar niet snel genoeg voor. hoe lang heb je haar al , en hoe heet ze .
De mijne heeft min 4 jaar op de baan gelopen , en heet urana w.

nou succes gr nanny

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:23

allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties!
ik zal het idd eerst eens in de bak proberen.

groetjes

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:09

nannyrana7;

ze bheet yela en ik heb haar nu een jaar ;)
ze is 4 jaar.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:11

Probeer goed aan je gevoel voor timing te werken door zodra je ongewenste versnelling voelt, direct en subtiel aan te geven dat het tempo niet omhoog mag, waarna je weer ontspant.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:23

Mijn draver doet het ook. meer in de bak dan buiten,
vooral wanneer ik een wending neem begint hij te versnellen,
hoofd omhoog, rug wegdrukken en rennen maar. Ik rijd nu met Chambon onder dagelijkse begeleiding.
het gaat al stukken beter wanneer hij zijn hoofd niet omhoog kan brengen.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:27

hai hai ik heb zelf ook veel dravers gehad en wat bij mij erg hielp is met slof rijden en erg veel voltes zodra ze hard gan gelijk op de kleine volte zetten en belonen als ze op jou tempo gaan lopen weer normaal gaan rijden op een gegeven moment gaan ze wel jou tempo lopen en wat ik dee omdat ze gefokt zijn om hard te gaan op de ren baan ff hard dan snappen ze het snel genoeg hoor ik hoop dat het lukt

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:34

Met slof rijden lijkt me niet de ideale oplossing, je ontwijkt de oorzaak daarmee..
Paard moet gewoon leren dat er meerdere snelheden zijn, gewoon veel oefenen. En consequent terugnemen.

En ook nagevelijk proberen te rijden :) bezig houden.

Chambon werkt bij lang niet alle dravers, bij koersen worden ook hulpmiddelen gebruikt, waardoor sommige dravers alleen maar angstiger worden als ze daarmee weer moeten lopen.