Rustig laten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahlan

Rustig laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:39

Hallo!

Ik had een vraagje, ik rij heel vaak op een paard dat vroeger een goed springpaard is geweest -> ze is er echt op gefokt om veel pit te hebben.
Als we gaan rijden wil zij heel graag sneller, al vanaf het instappen moet je haar eigenlijk al inhouden.
Galop vind ze zelf heel erg leuk -> als het even kan schiet ze er dan vandoor.... :Y)
Door alle zithulpen die je geeft loopt ze gewoon doorheen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik haar het best rustig laten rijden, zonder dat je de hele tijd met de teugels bezig te zijn?
En weten jullie misschien hoe ik haar aan de teugel kan laten rijden?
Ik stilstand lukt het wel, maar als ik zegmaar 'kuit' geef om weg te stappen, gooit ze meteen haar hoofd omhoog...
Hebben jullie misschien tips?

Alvast heel erg bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door Kahlan op 27-12-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Rustig laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:52

Mijn pony is buiten ook opgefokt. Ik zet haar achteruit als ze niet rustig wil stappen. Ik maak eerst een ophouding, luistert ze niet dan halthouden, een paar passen achteruit en dan weer in stap. Gaat ze weer te hard dan weer hetzelfde. Dit doe ik ook in de draf. Consequent zijn is wel belangrijk, maar bij de mijne werkt dit erg goed. Dit doe ik ook met mijn shetruintje als hij het weer eens in zijn bol haalt met wandelen. Bij hem werkt het ook.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:22

Als je paard te snel darft en je weg loopt, dan probeer eens rustiger licht te rijden. Ik weet dat het moelijk is maar jij bepaalt met je zit het tempo van het paard en als jij je aan het tempo van het paard aanpast dan loopt die je dus weg. Gewoon rustiger opstaan en zitten........

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:52

Probeer inderdaad rustiger te gaan lichtrijden, in het begin voelt het erg raar, maar naar een tijdje wen je er wel aan. Houdt niet te veel druk op je teugels, dat deed ik namelijk automatisch. Toen werd mijn verzorgpony juist ontzettend druk van. Mocht de pony alsnog onder je uitlopen, dan kun je een kleine ophouding geven. Ik wisselde het veel af met stappen, want zo kon het oefenen met steeds weer het langzamere ritme op te pakken. En dat gaat nu steeds beter. ':)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:50

Ik rijd ook zo'n hyperactief ponytje.

Voor het rijden gooi ik haar het liefst even los, zodat ze dat al eventjes kwijt is. :=

Ik had eerst altijd mn teugels (heel) kort, omdat ik dan dacht dat ik meer controle had, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik met iets langere teugels veel fijner kan rijden, en dat dat ook lekkerder is voor mijn pony.

Als ze probeert onder me vandaan te lopen, zet ik haar desnoods even stil.

Wat hierboven wordt gezegd, doe ik ook. Langzaam lichtrijden, want dan gaat ze zelf ook al wat langzamer lopen, want ze moet zich aan jou aanpassen.
En ook gewoon lekker aan het werk, proberen, dus lekker veel voltes, overgangen stap, draf, draf stap, halthouden, gebroken lijntjes, schijnovergangen, enz enz...
Meestal moet ik haar erdoor heen rijden, dus eerste halfuurtje druk, laatste halfuurtje beter tempo...
Bij mij heeft het echt verschrikkelijk lang geduurd voordat ze een beetje normaal liep, het ging zeker niet in een (paar) keer.
Ik heb ook leren accepteren dat ze zo druk is, dit zit in haar karakter, dat gaat er niet uit. Dat is wss ook bij jou zo, wat je al zegt, gefokt om veel pit te hebben.
Succes.

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:13

Heel erg bedankt voor jullie tips!:D
Ik ga zeker oefenen met stilzetten en achterwaards gaan!:)

Heeft iemand misschien nog een tip om haar aan te teugel te laten rijden?:)

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:20

Kijk een paard kun je niet zo maar aan de teugel rijden........je paard loopt alleen dan ( goed) aan de teugel als die goed gereden woord. En dat kan pas als paard de rug opend en met de achterhand mooi actif is......

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:21

En ook als je paard ontspannen loopt. En dat komt weer voort uit een rustig(er) tempo.

Ga eerst maar lekker werken aan het tempo, dan komt de rest vanzelf ;)

Heb je les?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:23

Inderdaad eerst aan de tempocontrole werken. Let er ook op dat je niet te veel met de teugels doet, er zijn ook paarden die juist harder gaan als je te veel aan de teugels zit.

Nageeflijkheid hoort verder geen doel op zich te zijn. Zorg er eerst voor dat het paard in balans loopt, ontspannen is en dat je controle hebt over het tempo. Zolang je dat niet voor elkaar hebt moet je helemaal niet aan nageeflijkheid denken, je gaat 't namelijk niet voor elkaar krijgen tot de ontspanning en het tempo in orde zijn ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:26

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:31

Allereerst kan je misschien de voeding aanpassen. Cavalor Pianissimo is erg efficiënt voor drukkere paarden :j
Verder verste ik dus dat het paard erg graag voorwaarts wil? Ik denk dat je dat dan maar eens als 'beloning' moet gaan gebruiken, doe ik ook met mijn paard (ook zo'n beestje dat graag voorwaarts wil en niet in de hand wil lopen) en het werkt erg goed, we maken veel vooruitgang. Eerst stilstaan en in de hand zetten. Doet hij dit goed zet je hem in stap, gooit hij zijn hoofd boven de hand meteen ophouding halthouden. Paarden die graag voorwaarts gaan hebben snel door dat ze niet voorwaarts mogen als ze niet rustig kunnen zijn. In stap hetzelfde principe; loopt ze ontspannen en rustig in de hand zet je haar in draf, gooit hij omhoog meteen weer in stap ga zo door. Je kan van die dagen hebben dat je alleen maar stapt omdat hij zich niet gedraagt in stap, maar dat heeft hij dan aan zichzelf te danken. Je geeft hem dus de keuze; of hij werkt mee en dan mag hij voorwaarts, of hij gaat druk doen, maar dan wordt het een uurtje stappen :)
Laatst bijgewerkt door billionache op 30-12-09 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:31

En zorg dat je haar aan het been krijgt. Dat ze de kop in de lucht gooit als je 'rond' weg wilt stappen geeft aan dat ze weinig respect heeft voor je been. Ik zou dus idd aan het tempo gaan werken, maar ook aan de gehoorzaamheid. Been=voorwaarts.
Ik zou me ook niet al te druk maken over zithulpen (wat bedoel je daar trouwens mee?), daar kan je paard ook onrustig van worden.
Simpel rijden, weinig hand, goed aan het been, tempo-controle, veel schakelen, goed bezighouden (niet alleen over de hoefslag 'kachelen') - zeker weten dat ze dan ook wel rond naar beneden komt.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:26

goed op je ademhaling letten: vooral rustig en langzaam uitademen door je mond helpt heel goed, succes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:09

Heel erg bedankt voor jullie tips! Ik ga er zeker mee oefenen!:)

Ik heb 1 tot 2x per week (evt privé) les.
Met zithulpen bedoel ik dat ik mezelf 'zwaar' maak ik het zadel...

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:18

heb dit probleem ook. ook met zit en beenhulpen wat moeilijkheden. volg dit topic even :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:30

Even nog in aanvulling op dit.

Van nature voorwaartse paarden doen wat hun instinct ze ingeeft. Ze gooien hun gewicht naar voren en rennen weg over de voorbenen. Dat willen we niet, we willen dat hij z´n achterhand gebruikt. Wanneer hij die spieren gebruikt zal hij bijna vanzelf ruimte hebben om te kunnen nageven en zal z'n snelheid gecontroleerd zijn (nu zit je motor voor je, dan achter je. Voor een paard betekend dat dat hij je beter kan dragen. Probeer maar eens een volle kruiwagen te duwen of te trekken, trekken is makkelijker. Daar kom je sneller mee vooruit maar je stort ook sneller om.)
Voorwaarts voor ons betekend niet dat z'n lichaam ook echt voorwaarts is. Stop niet met rijden omdat hij hard gaat.

Oefeningen om dat te doen zijn:
- Stappen, halt houden, stappen, halt houden, achterwaarts, stappen. Waarbij het belangrijk is dat je het 1 soepel in het ander laat overgaan.

- Op de volte B - E. Stappen, halt houden, stappen. Net zo lang dat je paard er vanuit gaat dat hij mag gaan halt houden. Dan doe je het niet, dan drijf je hem er overheen. AF en toe doe je tussendoor dan ook halt houden. Wat je dan eigenlijk doet: Je paard remt af, maar jij zegt, ga door, vervolgens moet hij in 1 klap al z'n achterhand spieren er bij zetten om te blijven lopen. Deze spieren heeft hij nodig om te kunnen nageven.

Problemen bij oefeningen met halt houden kunnen zijn:
Paard wil niet halt houden: Maak er een punt van, halt is halt en blijf net zo lang oefenen tot hij ook echt op kleine verzoekjes van jou halt houd.
Paard valt stil (doodstil) en wil niet meer weg eigenlijk: Geen respect voor jou been, of het ontbreken van jou been bij het halt houden. Halt houden is niet alleen zithulp en teugelwerk. Je hebt je been nodig om de laatste pas ook te rijden. (Kijk maar eens een filmpje van een dressuurruiter, tot het laatste moment houden ze het been er aan zonder te drijven).

Nog een oefening:
- Draf, eerste lange zijde uitgestrekte draf, korte zijde arbeidsdraf, lange zijde verkorte draf, korte zijde arbeidsdraf, dan weer uitgestrekte draf enz. Herhaal dat net zo lang tot je paard weer wat je wil. Dan gooi je het om, waar je eerst uitgestrekt reed rij je dan verkort. Tot je paard daar weer op gaat reageren, dan wissel je weer.
Wil je het jezelf iets moeilijk maken, dan doe je dit bij het van-hand-veranderen over de diagonaal. Eerste keer uitstrekken, terug veranderen, verkorten.

Klinkt saai, maar je zal er je handen vol aan hebben. De eerste 2 oefeningen kun je het beste in stap rijden. Natuurlijk kun je wel draf - stap doen. Maar ga zeker de eerste tijd niet draf - halt houden doen. Daar bereik je een beetje het verkeerde mee. Doe dat pas als je geen enkel probleem meer hebt met het eerste stuk.
De laatste oefening kun je in elke gang uitvoeren, dus ook in galop. Sterker nog ik ben er altijd voor om het in galop te doen (maar dan niet van hand veranderen hoor).

Vraag ook eens of iemand aan de kant met je mee kijkt. Elke draf/galop pas die jij maakt telt je kijker hardop mee. Dus 1 - 2 - 20. Stel je tot doel om die persoon langzamer te horen tellen. Maar wat je daarbij niet mag is je teugels gebruiken. Je moet het dus zuiver doen op: Diep in het zadel gaan zitten (tipje stel je in je hoofd voor dat je op het buiten-achterbeen gaat zitten), strek je bovenlichaam... En doe verder niks...

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:18

Veulen84 schreef:
Even nog in aanvulling op dit.

Van nature voorwaartse paarden doen wat hun instinct ze ingeeft. Ze gooien hun gewicht naar voren en rennen weg over de voorbenen. Dat willen we niet, we willen dat hij z´n achterhand gebruikt. Wanneer hij die spieren gebruikt zal hij bijna vanzelf ruimte hebben om te kunnen nageven en zal z'n snelheid gecontroleerd zijn (nu zit je motor voor je, dan achter je. Voor een paard betekend dat dat hij je beter kan dragen. Probeer maar eens een volle kruiwagen te duwen of te trekken, trekken is makkelijker. Daar kom je sneller mee vooruit maar je stort ook sneller om.)
Voorwaarts voor ons betekend niet dat z'n lichaam ook echt voorwaarts is. Stop niet met rijden omdat hij hard gaat.

Oefeningen om dat te doen zijn:
- Stappen, halt houden, stappen, halt houden, achterwaarts, stappen. Waarbij het belangrijk is dat je het 1 soepel in het ander laat overgaan.

- Op de volte B - E. Stappen, halt houden, stappen. Net zo lang dat je paard er vanuit gaat dat hij mag gaan halt houden. Dan doe je het niet, dan drijf je hem er overheen. AF en toe doe je tussendoor dan ook halt houden. Wat je dan eigenlijk doet: Je paard remt af, maar jij zegt, ga door, vervolgens moet hij in 1 klap al z'n achterhand spieren er bij zetten om te blijven lopen. Deze spieren heeft hij nodig om te kunnen nageven.

Problemen bij oefeningen met halt houden kunnen zijn:
Paard wil niet halt houden: Maak er een punt van, halt is halt en blijf net zo lang oefenen tot hij ook echt op kleine verzoekjes van jou halt houd.
Paard valt stil (doodstil) en wil niet meer weg eigenlijk: Geen respect voor jou been, of het ontbreken van jou been bij het halt houden. Halt houden is niet alleen zithulp en teugelwerk. Je hebt je been nodig om de laatste pas ook te rijden. (Kijk maar eens een filmpje van een dressuurruiter, tot het laatste moment houden ze het been er aan zonder te drijven).

Nog een oefening:
- Draf, eerste lange zijde uitgestrekte draf, korte zijde arbeidsdraf, lange zijde verkorte draf, korte zijde arbeidsdraf, dan weer uitgestrekte draf enz. Herhaal dat net zo lang tot je paard weer wat je wil. Dan gooi je het om, waar je eerst uitgestrekt reed rij je dan verkort. Tot je paard daar weer op gaat reageren, dan wissel je weer.
Wil je het jezelf iets moeilijk maken, dan doe je dit bij het van-hand-veranderen over de diagonaal. Eerste keer uitstrekken, terug veranderen, verkorten.

Klinkt saai, maar je zal er je handen vol aan hebben. De eerste 2 oefeningen kun je het beste in stap rijden. Natuurlijk kun je wel draf - stap doen. Maar ga zeker de eerste tijd niet draf - halt houden doen. Daar bereik je een beetje het verkeerde mee. Doe dat pas als je geen enkel probleem meer hebt met het eerste stuk.
De laatste oefening kun je in elke gang uitvoeren, dus ook in galop. Sterker nog ik ben er altijd voor om het in galop te doen (maar dan niet van hand veranderen hoor).

Vraag ook eens of iemand aan de kant met je mee kijkt. Elke draf/galop pas die jij maakt telt je kijker hardop mee. Dus 1 - 2 - 20. Stel je tot doel om die persoon langzamer te horen tellen. Maar wat je daarbij niet mag is je teugels gebruiken. Je moet het dus zuiver doen op: Diep in het zadel gaan zitten (tipje stel je in je hoofd voor dat je op het buiten-achterbeen gaat zitten), strek je bovenlichaam... En doe verder niks...

goede oefeningen! die ga ik zeker gebruiken!

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:06

Wauw! Heel erg bedankt Veulen84!
Ook dit ga ik zeker oefenen!:)