Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:05

Ik rijd voorlopig een vrij dominante merrie bij. Ze is niet makkelijk in omgang en zal nooit uit zichzelf eens komen kroelen ofzo. Tijdens het aansingelen durft ze wel eens slaan en bijten en wanneer ik het hoofdstel over haar oren wil doen gooit ze haar hoofd omhoog.

Ook het rijden is niet simpel en ze steigert regelmatig. Wanneer ik haar gewoon doorrijdt en wat afleid stopt ze er na een tijdje wel mee en loopt ze mooi nageeflijk en is ze zelfs heel makkelijk te rijden. Meestal sluiten we dan ook super af, maar de volgende keer dat ik opstap moet er die eerste momenten altijd wat geklierd worden. Nu ben ik niet bang uitgevallen, maar ik haat steigeren. Ik heb al heel wat paarden gereden maar nog nooit een paard dat steigerde uit onwil.
Hoe pak ik dit nu het beste aan? Laten steigeren en daarna weer goed doorrijden zoals ik nu doe, of moet ik dit afstraffen? En hoe dan? Een tik tussen de oren zie ik niet zitten, zeker omdat ze al zo moeilijk haar hoofdstel laat om doen.
Laatst bijgewerkt door Oonax op 26-12-09 16:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Sassol

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:10

Naar mijn mening moet jij nog helemaal niet op dat paard stappen. Ze geeft aan het zadel nog niet te accepteren en het hoofdstel ook niet, als ze die nog niet accepteerd, dan zou ik er al helemaal niet op stappen!

Weet niet of je een beetje bekend bent met grondwerk? Want ik zou eerst op de grond maar eens duidelijk hebben wie nou de baas is, voor je er op stapt. Straks gebeuren er onnodig ongelukken.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:14

Paard is al 8 jaar hoor, en perfect zadelmak. Er zijn ook dagen dat alles helemaal perfect gaat en ze zich voorbeeldig gedraagt :) Het steigeren is ook niet hoog, het is alleen wel vervelend...

Ik vraag me enkel af wat jullie doen bij het steigeren. Afstraffen of negeren?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:57

Ik vind het meestal een dooddoener, maar hier zou ik toch ook eens denken aan een goede controle van zadel en rug.

Als er geen problemen blijken te zijn, steigeren moet je voor zijn door ze voorwaarts te houden. Ben je te laat, een hand opzij en terug brengen naar de kant waar ze het makkelijkste naartoe buigt, zodat ze opzij kijkt en zodra ze vier voeten aan de grond heeft overtuigend voorwaarts rijden.

Negeren vind ik over het geheel genomen geen optie (er zijn zeldzame uitzonderingen), simpelweg omdat je dan dus accepteert dat ze volkomen haar eigen gang gaat en jou negeert. Een pak slaag zou ook mijn eerste keuze niet zijn, dus oplossen en zorgen dat ze gehoorzaam wordt.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:03

Hoogst waarschijnlijk heeft dit niets te maken met gehoorzaamheid en verteld ze alleen in haar taal dat haar iets dwars zit. Neem dit super serieus en dus uitzoeken wat dat is zou ik zeggen. Haal er een dierenarts bij, osteopaat, fysiotherapeut etc etc. Begin eerst met het fysieke gedeelte zodat je zo zeker als mogelijk weet dat het niet haar lichaam is. Maar slaan met een stok tussen haar oren :( Welke gek heeft dat verzonnen?! -:(-
Ik vind haar gedrag ongehoorzaam noemen wel erg kort door de bocht. Je kunt het in elk geval wel communicatie noemen. Als jij me verteld dat je iets heel vervelend vindt sla ik jou ook niet voor je ...... Dan luister ik en ga met je kijken wat de reden zou kunnen zijn dat je het vervelend vindt. Zo hou je het vertrouwen en de vriendschap van je paard...én natuurlijk het respect!
Succes! ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:32

Het is niks lichamelijks volgens mij, ze doet het enkel tijdens de stap en dan vooral het eerste kwartier. Ze toont verder geen protest.
ze doet het idd wanneer ze wat terugvalt in tempo, dus dat is een goeie tip. Ik blijf rustig en haar steigeren heeft geen resultaat. Na een tijdje geeft ze het dan ook op. Ze loopt heel ontspannen en los wanneer ik haar er heb doorgereden, zonder dat ik er nog veel moet aan rijden. Ik vroeg me enkel af of ik juist reageerde op de moment van het steigeren zelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 08:56

Ja ik zou ook even kijken waarom ze zo doet als je het zadel erop legt past het zadel wel goed?
Is het wel een dominante merrie ?
Vaak kunnen ze ook zo reageren als ze heel gevoelig en juist niet dominant zijn.
Wat ik wel zou doen is de fout bij mezelf zoeken, ga uitzoeken waarom het paard steigert , hoe train je de spierne , doe je wat aan rechtrichten/gymmen? zijn allemaal dingen waarom het paard het niet fijn vind jou op zijn rug te hebben, wat doe je aan grondwerk en handwerk??
Ga aan het werk met dat ze het zadel en hoofdstel zonder probleem wil aannemen, neem daar te tijd voor, al duurt het weken, als dat lukt ga je weer eens rijden, bouw een vertrouwensband op met het paard,zorg dat ze wel uit zichzelf naar jou toekomt om te kroelen , want dat doen echt heel veel paarden als ze je vertrouwen, dan willen ze bij je zijn ern alles voor je doen.
Het feit dat ze het na een tijdje opgeeft geeft al aan dat het geen dominante merrie is, maar zich over geeft, het zou fijn zijn dat dat gelijk is als je erop gaat en dat krijg je voor mekaar door veel leuke dingen te doen en vertrouwen en bovenal respect voor mekaar gaan krijgen.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:18

Tja, altijd toch een lastigprobleem.
Mischien moet je zo als midgie al zegt, kijken of het niets lichamelijks is.
Mischien heeft je paard ergens last van, of zit het zadel wel niet goed.
Is dat niet het geval, moet je heel streng voor je paard zijn.

Op mijn manege stonden ze een keer met twee mensen in de bak, allebij een longeerzweep. wanneer het paard steigerde kreeg hij gewoon een klap.

Persoonlijk vind ik dat dus geen oplossing, en een mep tussen zijn oren evenmin.

Probeer je paard vooral voorwaards te houden en mischien moet je er iemand bij halen die je kan helpen.
Heel veel succes ermee!!